Tradiční autosalon v Detroitu se letos nenese v radostném duchu. Nad nablýskanými kapotami nových modelů aut se stahují temná mračna krize. Titulky v novinách neohlašují nejnovější modely. Například Detroit News hlásají plny emocí, že "Ford zkazil auto party", a titulek v londýnských Financial Times vysvětluje, jak se to Fordu povedlo: automobilka propustí dvacet tisíc lidí a bude zavírat továrny.
Není přitom žádným tajemstvím, že ani další dvě automobilky z velké americké trojky, tedy General Motors a Daimler-Chrysler, na tom nejsou příliš dobře. V jejich situaci se odráží slabost americké ekonomiky, prohloubená teroristickými útoky na USA. Na výrazné úspory musí myslet všichni v automobilové branži. Jinak pro ně může být tento rok jedním z ekonomicky nejméně vydařených.
"Právě teď jsme uprostřed bolestné, ale nezbytné transformace," potvrdil šéf Fordu William Clay Ford jr., když na autosalonu představoval nový sportovní Ford GT-40. Bylo to symbolické, neboť tento prototyp se svým vzhledem vrací do slavných dob amerického automobilismu. Do šedesátých let, kdy ekonomika byla silná a svět netušil, že za dveřmi už čeká ropná krize.
V čem by měl úsporný plán Fordu spočívat? Podle neoficiálních informací, které zveřejnily Financial Times, by mělo jít o propuštění až 20 tisíc lidí. Automobilka pravděpodobně také zavře nějaké továrny. Plných 8 tisíc propuštěných budou úředníci (to je dvacet procent z jejich celkového stavu). Dalších 12 tisíc lidí, kteří přijdou o práci, jsou dělníci. Ford jim hodlá doporučit, aby přešli do předčasného důchodu nebo přijali některý z nabídnutých druhů odstupného. Automobilka tak chce ušetřit 3 až 5 miliard dolarů.
Ford přitom už loni oznamoval první vlnu úsporných opatření, jejichž součástí bylo propuštění pěti tisíc lidí a odchod dosavadního šéfa Jacka Nassera. Důvodem byla ztráta 1,4 miliardy dolarů ve druhém a třetím čtvrtletí a výhled na její prohloubení.
Situace s automobilovým průmyslem je opravdu zlá, shodují se odborníci na autosalonu v Detroitu. Na první pohled by se přitom mohlo zdát, že automobilky měly poměrně úspěšný rok. Prodeje automobilů v Americe totiž v uplynulém roce vyšplhaly téměř k rekordu, jenž byl ustaven roce 2000. V USA se loni prodalo 17,2 milionu aut, což je jen o 200 tisíc méně než v historicky nejúspěšnějším roce 2000.
Jenže to bylo Pyrrhovo vítězství. Prodeje vyhnaly nahoru obrovské slevy a leasingy s nulovým navýšením, takže na zisku automobilek se nijak výrazně neprojevily. Měly jen popohnat lidi, aby v nejistotě po teroristických útocích nepřestali nakupovat. A aby bylo ještě hůře, Amerika čelí prudkému náporu konkurence automobilek z Asie a Evropy.
Hořkost současné situace podtrhl na detroitském autosalonu i výsledek hlasování o americké auto roku 2002. Odborní novináři jím zvolili japonský sedan Nissan Altima. Proč to Američany tak zasáhlo? Japonský automobil tuto cenu získal poprvé v historii.