„Jawa se speciálně vyráběla pro tento tradiční závod. Snažili jsme se při rekonstrukci důsledně držet modelu z roku 1935,“ uvedl Petr Kožíšek, odpovědný kurátor renovace.
Národní technické muzeum získalo automobil do sbírky v roce 1992.
Tehdy byl ve špatném stavu, narušen korozí. Renovace za miliony korun byla náročná. Trvala čtyři roky a byla ukončena právě k včerejšímu datu, tedy v den 70. výročí startu závodu. 1000 mil československých v letech 1933, 1934 a 1935 byla jedna z legend v dějinách domácího automobilového sportu.
Šlo o rychlostní závod na tehdy nejdůležitější domácí silniční trase Praha-Bratislava a zpět, který se jel bez přerušení dvakrát.
Jawa 750: Legendární automobil představilo Národní technické muzeoum. |
ZÁVODNÍ VŮZ. Automobil Jawa 750 byl vyroben pro závod 1000 mil československých v roce 1935, který se jezdil na trase Praha-Bratislava. |
OPRAVENO. Náročná renovace vozu trvala čtyři roky. |