Účastníci závodu The Winter Trial se mimo jiné proháněli i po mosteckém polygonu. Stejně jako před dvěma roky. Z té doby jsou i všechny snímky.

Účastníci závodu The Winter Trial se mimo jiné proháněli i po mosteckém polygonu. Stejně jako před dvěma roky. Z té doby jsou i všechny snímky. | foto: Martin Adamec, MAFRA

Vysočinou se proženou soutěžní veteráni. Policie je v pohotovosti

  • 3
Porsche 911, Sunbeam Avenger, Volvo Amazon, Jaguar 240 nebo stařičký Alvis Speed či Bentley Derby. Takové automobilové skvosty ve čtvrtek provede vysočinou mezinárodní dálkový orientační závod The Winter Trial 2013. Kvůli osmi desítkám vozů převážně ze 60. a 70. let budou v pohotovosti i policisté.

Soukromý podnik holandských pořadatelů začal v neděli v nizozemském Enschede. Účastní se ho zhruba osm desítek posádek z celé Evropy. Do cíle na zámku Hellbrunn u Salzburgu mají účastníci dojet po zdolání až 2 250 kilometrů v pátek.

Závod The Winter Trial 2013

Poprvé se jel v roce 2000.

Začal jako pocta účastníkům jedné z prvních světových zimních rallye, kterou v roce 1900 pořádal rakouský Císařský automobilový klub v Alpách.

The Winter Trial 2013 projíždí Nizozemskem, Německem, Českem a Rakouskem. Začal 20. ledna v Enschede před továrnou Vredestein, skončí v pátek u zámku Hellbrunn poblíž Salzburgu. Posádky najedou v jedné kategorii 2250 kilometrů, ve druhé 1850 kilometrů.

V České republice závod projíždí Mostem, Českou Lípou, Orlickými horami, Hradcem Králové, Šternberkem, Brnem a Moravskými Budějovicemi, ve čtvrtek odpoledne se z Rakouska ještě vrátí do Jílovic v Jižních Čechách.

"Winter Trial se stal událostí, která nejvíce ze všech otestuje řidiče, navigátory a techniku. Trasou na východ jsme zajistili tu správnou kombinaci sněhu, ledu, mlh a větrů. Je to ta pravá soutěž pro opravdové chlapy a jejich stroje, která ze soutěžících tvoří hrdiny," píše o závodu hlavní organizátor Bart Rietgergen.

Velká část závodu vede územím České republiky. Historické vozy se jím prohánějí od pondělka. Postupně projely severní Čechy od Mostu přes Českou Lípu po Hradec Králové. Ve středu večer pouť zakončí v brněnském hotelu Holiday Inn.

"Máme pro ně rezervovaných zhruba sto pokojů. Přijedou kolem sedmnácté hodiny, o půl osmé mají večeři. Parkovat budou přímo před hotelem, rezervované mají i celé parkoviště za ním," uvedla manažerka hotelu Pavla Fabianová.

Na Vysočinu se posádky dostanou během čtvrtka. Po půl deváté mají vyjíždět z Brna, mezi půl jedenáctou a půl jednou budou projíždět Moravskými Budějovicemi, kde budou mít jednu z kontrol.

"Vůbec nevíme, že by se tu něco takového mělo dít," podivoval se ve středu dopoledne budějovický starosta Vlastimil Bařinka. "Nikdo nás o žádné akci neinformoval. Asi to bude něco soukromého. Pro účastníky závodu tu nic nechystáme," dodal.

Že závod přes Vysočinu projede, však dobře ví policie. A ta chystá na silnicích posílení hlídek. Případně bude závodníkům, pokud pojedou v koloně, nápomocná při průjezdu městy.

Má to však jeden háček. Policie, stejně jako samotní účastníci závodu, neznají dopředu přesnou trasu. Závodníci mají dané jen průjezdní body, kudy se k nim dostanou, je na nich. Moravské Budějovice jsou prvním kontrolním bodem čtvrtečního dne, další je až poblíž rakouského Hornsu.

"Předpokládáme, že pojedou přes Třebíč nebo přes Jaroměřice nad Rokytnou," konstatovala krajská policejní mluvčí na Vysočině Dana Čírtková.

Jak dodala, pořadatelé soutěže policii o akci neinformovali a nežádali žádnou asistenci. "Všechny posádky musí dodržovat pravidla silničního provozu," ujistila Čírtková. Ostatně - za zjištěné porušení předpisů dostávají závodníci penalizace i od samotných rozhodčích závodu.

Z Brna pojedou posádky do Moravských Budějovic a pak dál k rakouskému Hornsu.

Z Brna pojedou posádky do Moravských Budějovic a pak dál k rakouskému Hornsu.