Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Automobilový zázrak: Jaguar E-Type

  12:07aktualizováno  14. února 10:48
Jaguar E je dream car, tedy vůz snů. Dostal se do sériové výroby, což se nestává často. Po oslnivém představení na ženevském autosalonu v roce 1961 následovala čtrnáctiletá výroba, ukončená až ropnou krizí poloviny sedmdesátých let. Málokdo ví, že existoval dokonce i jako otevřený kabriolet.

***
Jaguar E-Type slaví pětačtyřicátiny. Poprvé se představil na ženevském autosalonu v roce 1961
***

Sportovní image značky Jaguar podpořilo především pět vítězství v legendárním automobilovém závodě 24 hodin Le Mans v padesátých letech minulého století.

O poslední triumf v Le Mans se zasloužil závodní speciál D-Type. Právě tento vůz měl nejblíže k sériové verzi vozu E-Type, jehož výrobu prosadil sir Williams Lyons, zakladatel a tehdejší šéf britské značky.

Navzdory úspěchům na závodní dráze a sportovním vozům jsou historicky nejprodávanějšími jaguary luxusní sedany. Ovšem E-Type patří v portfoliu značky přímo k jejím symbolům.

Celkem vzniklo 72 507 vozů E-Type ve třech sériích. Pro srovnání: nejprodávanějších sedanů modelu XJ vyjelo v sedmi generacích přes 800 000. Od ženevské premiéry kupé E-Type v roce 1961 se "éčko" dočkalo řady verzí včetně kabrioletu.

Pohřební vůz postavený na základě Jaguaru E-Type se objevil ve filmu Harold a Maude (1971).

V příběhu zasmušilého mladíka, který tráví většinu času na cizích pohřbech a života plné osmdesátnice Maude, v něm jezdí jeden z hlavních hrdinů.

Podle nepotvrzených informací byly pro natáčení vyrobeny dva exempláře, bohužel se ani jeden nedochoval.

Motor jako perla
Pětinásobný triumf v jednom z největších závodů světa, v Le Mans, prověřil kvality legendárního motoru Jaguar XK. To je řadový šestiválec objemu 3,4 l a nakonec byl ještě zvětšen na 3,8 l. Při posledním triumfu v Le Mans s ním závodní jaguar dosáhl průměrné rychlosti 183,2 km/h. Tato pohonná jednotka se jako přímý sourozenec závodního motoru stala srdcem všech vozů Jaguar padesátých a šedesátých let.

Její koncepce vznikla tajně za války. Tvůrci diskutovali o budoucnosti značky, zatímco ve vojenské službě v protiletadlové obraně sledovali oblohu, aby odhalili nepřátelské stroje. Revoluční motor s ventilovým rozvodem 2xOHC (to znamená, že má dva vačkové hřídele v hlavě válců), dosud užívaným jen u závodních vozů, po válce jeho autoři skutečně zrealizovali a prokázali jeho vhodnost také pro běžný silniční provoz.

Z okruhů na silnici
Nový motor dával v kupé E-Type tehdy neuvěřitelný výkon 265 koní a uděloval vozu největší rychlost 240 km/h. Zrychlení z nuly na stovku dokázal za pouhé 7,2 sekundy. A to prosím na počátku šedesátých let!

Motor nebyl jedinou technickou inovací; E-Type se vyznačoval také originálním řešením zadní nápravy. Součástí jeho aerodynamického designu od Malcolma Sayera byly kryty světlometů z organického skla.

Po čtyřech letech dostal E-Type ve druhé série největší verzi motoru XK 4,2 l. Druhou karosářskou variantou se záhy stal roadster s plátěnou střechou a v roce 1968 přibyla prodloužená čtyřmístná verze kupé, značená jako 2+2.

Rychlý konec
V březnu 1971 se představila poslední třetí série modelu E. To byl první jaguar s novým dvanáctiválcem 5,3 l, vyvinutým pro sportovní prototyp, který však oproti plánu už nikdy v Le Mans nestartoval.

Počátek ropné krize v období 1973-74 a stále přísnější emisní předpisy však předznamenaly konec Jaguaru E-Type. Hlavně požadavek na snižování výkonu motorů nakonec vedl v únoru 1975 k ukončení jeho výroby. Nástupce XJS nikdy nedosáhl věhlasu Jaguaru E-Type, který mnozí považují za nejkrásnější britský automobil všech dob. ČTĚTE ZDE...

Jaguar E je dream car, tedy vůz snů. Dostal se do sériové výroby, což se nestává často. Málokdo ví, že existoval dokonce i jako otevřený kabriolet.

Jaguar E-Type při své premiéře na ženevském autosalonu v roce 1961

Po oslnivém představení na ženevském autosalonu v roce 1961 následovala čtrnáctiletá výroba, ukončená až ropnou krizí poloviny sedmdesátých let.

Celkem vzniklo 72 507 vozů E-Type ve třech sériích.

Jaguar E-Type: Finální úpravy na výrobní lince

Od jara 1961, od premiéry kupé E-Type v Ženevě, se "éčko" dočkalo řady verzí včetně kabrioletu.

Jaguar E-Type ve výrobě, rok 1967

Jaguar E-Type Roadster V12 Serie III (1971-1974)

Jaguar E-Type Roadster V12 Serie III

Jaguar E-Type v bojových barvách na okruhu (1970)

Počátek ropné krize v období 1973-74 a stále přísnější emisní předpisy však předznamenaly konec Jaguaru E-Type.

Jaguar E-Type na autosalonu v Ženevě v roce 2005

E-Type patří v portfoliu značky přímo k jejím symbolům.

Jaguar E-Type Serie II (1969)

Jaguar E-Type mnozí považují za nejkrásnější britský automobil všech dob.

Jaguaru E-Type mnozí považují za nejkrásnější britský automobil všech dob.

Jaguaru E-Type mnozí považují za nejkrásnější britský automobil všech dob.

Jaguar E-Type serie III

Jaguar Select Edition Racing. Závodní verze E-Typu z roku 1962

Jaguar Select Edition Racing. Závodní verze E-Typu z roku 1962

Jaguar Select Edition Racing. Závodní verze E-Typu z roku 1962

Jaguar Select Edition Racing. Závodní verze E-Typu z roku 1962

Jaguar Select Edition Racing. Závodní verze E-Typu z roku 1962

Jaguar Select Edition Racing. Závodní verze E-Typu z roku 1962

Jaguar Select Edition Racing. Závodní verze E-Typu z roku 1962 - karburátory Weber

Jaguar Select Edition Racing. Závodní verze E-Typu z roku 1962

Jaguar Select Edition Racing. Závodní verze E-Typu z roku 1962

Autoři:




Nejčtenější

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Další z rubriky

Škoda Favorit
Škoda Favorit: nejlevnější ojetina na trhu i sběratelský kousek

Škodu Favorit si pořizují nenároční motoristé, kteří ocení možnost na autě sem tam něco vlastními silami opravit, nebo sběratelé. Ti ve škodovce, která letos...  celý článek

Renault Captur
Ojetý Renault Captur: cliu na chůdách se vážné problémy vyhýbají

Před čtyřmi lety Renault přišel s městským crossoverem Captur. Vůz, který je módní alternativou ke klasickému cliu, si rychle získal oblibu. Je...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.