Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Autopark Tour de France: flotila má přesné pořadí a vedou ji škodovky

aktualizováno 
Nejnáročnější cyklistický závod světa Tour de France je po mistrovství světa ve fotbale a olympiádě třetí nejsledovanější sportovní akcí planety. Před očima 3,5 miliardy televizních diváků ve190 zemích světa defiluje v hlavní roli i nová Škoda Superb.

Nový „ředitelský vůz“ Škoda Superb dostal pro Tour de France nový lak ‚červená Corrida‘ a motor 2.0 TDI/140 kW v kombinaci se šestistupňovou automatickou převodovkou DSG. | foto: Škoda Auto

Tour de France klade na jednotlivé sportovce obrovské fyzické nároky, celkově cyklisté najedou přes 3000 km, které jsou plné nevyzpytatelných alpských soutěsek, stoupání, strmých klesání a všech druhů počasí. Proto je kladen i velký důraz na kvalitu a spolehlivost nenápadných hrdinů v pozadí, což jsou doprovodné vozy jednotlivých stájí a organizátorů.

Vůz pro šéfa za 130 hodin

Od roku 2004 je spojena s Tour de France i automobilka Škoda. Letos posílá do závodu flotilu okolo 250 automobilů, především superby a octavie. Nechybí ale ani yeti, roomster, rapid nebo citigo.

„Podpora nejslavnějšího cyklistického závodu světa je každoročním vyvrcholením naší rozsáhlé sponzorské podpory cyklistiky,“ oznámil člen představenstvy Škoda Auto Werner Eichorn. Letos má premiéru nová generace modelu superbu v roli ředitelského vozu.

Christian Prudhomme se svým vozem. Nová Škoda Superb má motor 2.0 TDI/140 kW se...

Christian Prudhomme se svým vozem. Nová Škoda Superb má motor 2.0 TDI/140 kW se šestistupňovou automatickou převodovkou.

Takzvané Red car je po závodnících největší hvězdou nejtěžšího a nejslavnějšího cyklistického závodu (více o červeném superbu čtěte zde). Mobilní kancelář nejvyššího vedení Tour de France jede v čele pelotonu a je téměř neustále v záběru kamer. Speciálně upravená škodovka v provedení Elegance s motorem 2.0 TDI/125kW, spojeným se šestistupňovou dvouspojkovou převodovkou DSG, si do závodu přichystala několik „vychytávek“.

Základní změnu tvoří obrovské otevírací okno, které je situováno v zadní části střechy, aby se mohl ředitel závodu pohodlně postavit a komunikovat během jízdy se závodníky. K rozdávat pokynů během etap slouží radiové ústředí se šesti anténami a několika kanály. Ředitel tak může předávat informace nejen traťovým maršálům, ale i médiím a samotným závodním týmům. Celá přestavba speciálu trvala podle automobilky okolo 130 hodin.

Červený lak Corrida-Red není jen na ředitelském voze, ale i dalších osmi automobilech, které patří traťovým maršálům, rozhodčím a také moderátorovi exkluzivní rozhlasové stanice Radio Tour.

Fotogalerie

Další výraznou barvou v pelotonu aut je žlutá. Jde o tzv. Mavic cars, jež jsou neutrálními doprovodnými vozidly. Výrazná žlutá je zvolena záměrně, funkcí těchto vozů je pomoci těm závodníkům, jejichž doprovodná vozidla zrovna nemohou zasáhnout. 

Žlutí andělé s sebou vozí jen ty nejdůležitější věci jako náhradní kola, řídítka a pneumatiky. Letos má tuto výsadu Škoda, dříve jako žlutí andělé jezdily například fiaty nebo saaby.

Řidiči pro profesionály

Speciální kapitolou automobilového zázemí Tour de France jsou řidiči doprovodných vozů. Na závodech World Tour je totiž vyžadován „průkaz pro řidiče na silničních akcích“. Veřejný provoz je během etap samozřejmě uzavřen, ale i tak se jedná o velmi náročnou práci.

Zřejmě nejhorší situace čekají řidiče při horských etapách, kdy musí v dešti a občas i na sněhu zvládnout trať plnou horských serpentin na jedné straně s vřískajícím publikem a na druhé straně s hlubokou propastí. Během jízdy navíc podávají občerstvení závodníkovi, řeší s ním taktiku, z vysílačky musí dávat pozor na pokyny od ředitele závodu a za zády přitom mají peloton cyklistů, které nesmí žádným způsobem ohrozit.

Není divu, že za jakékoliv pochybení přicházejí od pořadatelů tvrdé pokuty. Za jeden jediný přestupek „nafasuje“ řidič pokutu pěti tisíc švýcarských franků (130 tisíc korun) a vyloučení na půl roku.

Nepředjíždějte, jste v pořadí

V koloně automobilů musí navíc fungovat přesná hierarchie. V čele se drží auta novinářů a význačných hostů, za nimi policejní eskorta, technická podpora závodu, ředitelský vůz, auto s komisaři a poslední linii před pelotonem uzavírá motocykl, který informuje závodníky například o odbočení.

Francouzský Citröen vyslal na letošní Tour de France celkem 24 aut v čele s C5...

Za cyklisty pak nalezneme další komisaře, moderátorské auto, policii, organizátory a lékaře. Poté až týmové automobily podle klasifikace jednotlivců, za nimi další komisaři, technická podpora a ambulance. Vše uzavírá sběrný vůz a policie.

Mimo škodovky můžete zaznamenat i jiné velké automobilky. Francouzský Citroën vyslal na letošní závod celkem 24 aut v čele s kombíkem svého největšího modelu C5 Tourer, který si vybrala stáj Tinoff-Saxo. Zaznamenat můžete také Volvo XC70 podporující cyklisty od Movistar.

Na Tour de France se také poprvé představil prototyp Jaguar F-Pace v barvách stáje Sky. Tento model se přitom motoristické veřejnosti představí až na autosalonu ve Frankfurtu (první SUV od Jaguaru má na Tour de France premiéru).

Celý vozový park týmu Sky přitom nesází pouze na vozy od Jaguaru. „Celkem využíváme zhruba 14 automobilů různých výrobců,“ říká Shaun Stephens z týmu Sky. „Pro přepravu našich zaměstnanců z hotelu do hotelu máme speciálně upravený autobus. Speciální kamion pak využíváme pro přepravu kol a technické zázemí mechaniků, další kamion pak slouží jako pojízdná kuchyně.“

Sky využívá také služeb několika Jaguarů XF, jednoho modelu XJ, dvou Land Roverů Discovery a dvou dodávek Mercedes Sprinter. „Naše vozy neslouží jenom pro přepravu, jsou to v podstatě naše kanceláře, kde celé zázemí týmu pracuje,“ říká Shaun Stephens.

U pelotonu nenajdete jen nablýskané módní novinky velkých automobilek. Například novináři s oblibou používají Seat Alhambra kvůli velkému prostoru a hlavně postranním dveřím a střešnímu oknu, ze kterých po celou dobu závodu visí fotografové a kameramani.

Autoři:




Nejčtenější

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Další z rubriky

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Nissan Dayz Roox
Japonská aféra: výrobce hliníku lhal o kvalitě, automobilky mají poplach

Druhý největší výrobce oceli v Japonsku Kobe Steel se přiznal, že falšoval údaje o kvalitě některých produktů dodaných zhruba 200 společnostem. Mezi nejvíce...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.