Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Amerika pootevřela silnice robotům. Bude to řidič jako každý jiný

  18:00aktualizováno  18:00
Google překonal jednu z významných překážek v projektu samořízených aut bez brzdového pedálu a bez volantu. Americký Národní úřad pro bezpečnost silničního provozu totiž firmu informoval, že systém, který tato auta řídí, by podle federálního zákona bylo možné považovat za řidiče.

Bezpilotnímu autu od Googlu se pro specifický tvar začalo říkat „koala car“. | foto: Google

Podle odborníků jde o důležitý posun k tomu, aby Google získal povolení k provozu takových plně automatizovaných aut v běžné silniční dopravě.

Regulátoři o svém stanovisku informovali Google v dopise, ve kterém uvedli, že divize Googlu vyvíjející samořízená auta předložila koncept už v listopadu. Koncept předpokládá, že takový vůz „nepotřebuje lidského řidiče“.

Pojem „řidič“, který je použit v návrhu vozidla, jak je popisuje Google, bude Národní úřad pro bezpečnost silničního provozu (NHTSA) vykládat s poukazem na samořízený systém, nikoli na jakéhokoli uživatele vozidla.

Bezpilotní Toyota Prius firmy Google

Bezpilotní Toyota Prius firmy Google

„Souhlasíme s Googlem, že jeho samořízená auta nebudou mít ‚řidiče‘ v tom tradičním slova smyslu, v jakém měla auta řidiče v posledních více než sto letech,“ stojí podle agentury Reuters v dopisu.

Vývoji samořízených aut a příslušných technologií se věnují i další firmy, například výrobce elektromobilů Tesla Motors. Auta s technologií autonomního řízení chce v příštích letech uvést na trh i francouzsko-japonská automobilová skupina Renault-Nissan.

Firmy vyvíjející tato auta si však často stěžují na bezpečnostní regule, které jim brání tato auta testovat. Například Kalifornie předložila návrh pravidel, podle kterých musejí mít všechna samořízená auta volant a řidiče s platným oprávněním (více zde).

Analytik Karl Brauer ze společnosti Kelley Blue Book zabývající se výzkumem automobilového průmyslu ovšem míní, že pokud je NHTSA připraveno považovat počítačový systém za alternativu auta řízeného člověkem, mohlo by to těmto autům cestu na silnici usnadnit.

Google se už v srpnu 2014 chlubil, že jeho auto zvládne bez řidiče i přejezd:

Autoři: ,



Nejčtenější

Kdo zachránil školáka, zůstane tajemstvím. Mohl to být člověk i kamion

Takhle funguje nouzové brzdění v kamionech Volvo

Video z norského města Høyanger, kde malý chlapec vběhne přímo před jedoucí kamion, který „zázračně“ na poslední...

Hon na pevné částice pokračuje. Brzdy dostanou vysavače

Brzdový systém Tallano

Bojovníci proti škodlivým pevným částicím mají nového nepřítele – brzdy. Podle vědeckých prací se totiž z brzdového...



Sudá, či lichá? Praha při smogu omezí vjezd podle registrační značky

Smog v Praze. Auta na pražské magistrále (20.1.2017)

Magistrát připravil návrh opatření, kterými chce omezit v Praze dopravu v době zhoršené kvality ovzduší. Při...

Tesla představila elektrický tahač Semi a nový sporťák Roadster

Tesla Semi

Prototyp elektrického tahače Tesla Semi a nový sportovní Roadster představil v noci na dnešek americký výrobce...

Škoda bude v Mladé Boleslavi vyrábět auta s čistě elektrickým pohonem

(Ilustrační snímek)

V Česku se budou vyrábět elektromobily i klíčové součástky k bateriím. Škoda Auto v pátek potvrdila, že její první...

Další z rubriky

Sudá, či lichá? Praha při smogu omezí vjezd podle registrační značky

Smog v Praze. Auta na pražské magistrále (20.1.2017)

Magistrát připravil návrh opatření, kterými chce omezit v Praze dopravu v době zhoršené kvality ovzduší. Při...

Čínské pneumatiky na cestě do Evropy. Linglongu pomáhají Španělé i Češi

Testuje se mimo jiné ovalita – pneumatika se roztočí a stroj zjistí, jestli...

Čínský výrobce pneumatik Linglong plánuje expanzi v Evropě. V Číně nyní otevírají nejmodernější testovací trať na...

Slovensko je ve hře o továrnu na výrobu elektromobilů

Čínský elektromobil Zhi Dou

Slovensko a další čtyři země střední či jihovýchodní Evropy jsou ve hře o investici čínského výrobce elektromobilů Zhi...



Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.