Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Testovací drahou autonomních aut bude dálnice mezi Brnem a Bratislavou

  16:47aktualizováno  16:47
Vozidla bez řidiče by se do budoucna mohla v provozu testovat na dálnici D2 mezi Brnem a Bratislavou. Shodli se na tom ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) a místopředseda slovenské vlády pro investice a informatiku Peter Pellegrini se zástupci automobilového průmyslu a mobilních operátorů.

Testování takzvaných autonomních vozidel je v popředí zájmu českého ministerstva dopravy dlouhodobě. Ťok už v minulosti uvedl, že podporuje výstavbu zkušebního okruhu pro tato auta (čtěte zde). Jednání o bezpečnosti a právních důsledcích používání autonomních vozidel byla rovněž součástí Ťokovy nedávné návštěvy ve Spojených státech.

Autonomní koncept Volkswagen Sedric

Autonomní koncept Volkswagen Sedric

Na takzvaných autonomních vozidlech velké automobilky v současnosti už intenzivně pracují. Například společnost Ford nedávno oznámila, že chce mít v prodeji takový vůz v roce 2021. Koncept vozu, který jezdí zcela bez asistence řidiče a nemá ani volant, představila na letošním autosalonu v Ženevě automobilka Volkswagen. Právě takováto vozidla by mohla být testována i v ČR, podobné okruhy jsou v Evropě podle ministerstva dopravy zatím dva.

„Chtěli bychom udělat přeshraniční projekt na dálnici D2 mezi Bratislavou a Brnem, otestovat dostupná zařízení a ve spolupráci s mobilními operátory zkoumat například problematické přechody z jedné sítě do druhé,“ uvedl Pellegrini.

Na projektu nyní budou pracovat týmy z obou zemí, budou mít na starosti otázku financování, harmonogram přípravy a následnou realizaci projektu. Obdobné to má být i v případě připravovaného zkušebního okruhu.

Česká republika se už v minulosti zapojila do programů vyvíjejících inteligentní technologie v dopravě. Jedním z nich je projekt C-ROADS Czech Republic, který je spolufinancován z evropských fondů CEF. Jeho cílem je rozšířit na dálniční síti v ČR a v městském provozu v Brně inteligentní dopravní systémy, které umožní komunikaci s chytrými vozidly týkající se aktuální dopravní situace.

Ministerstvo dopravy již v minulých letech vypracovalo projekt zvýšení bezpečnosti silničního provozu pomocí vozidlových spolupracujících systémů, zajišťující komunikaci vozidla s ostatními vozidly nebo s inteligentní dopravní infrastrukturou. V rámci tohoto projektu bylo provedeno pilotní testování komunikace mezi vozidly a mezi vozidlem a infrastrukturou, a to na úseku D0 silničním okruhu kolem Prahy mezi Vestcem a Jesenicí (km 80 – 3,6). Více o testování čtěte zde.

Autoři: ,



Nejčtenější



Další z rubriky

Kamufláž, která nefunguje: nálepky na SPZ proti radarům jsou vyhozené peníze

Facebookové stránky nabízejí polep na SPZ proti radaru, po osvícení bleskem...

Přelepte, posprejujte SPZ a zákon vás nedohoní. Internet je plný tipů, jak bez rizika zakrýt registrační značku, aby ji...

Evropský parlament schválil zpřísnění kontrol aut kvůli aféře Dieselgate

Zplodiny z výfuku automobilu s dieselovým motorem v německém Essenu.

Evropská komise by měla mít za dva roky pravomoc kontrolovat úřady pro schvalování vozidel v členských státech EU. Nově...

VIDEO: Jak se obouvá rallyový speciál? Je to alchymie, guma vydrží 100 km

Jan Kopecký spotřebuje na Rallye Šumava maximálně 25 pneumatik

Tovární tým Škody pro iDNES.cz odhalil tajemství závodních pneumatik na Rally Šumava. Tradiční česká soutěž startuje v...

Najdete na iDNES.cz