Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Testovací drahou autonomních aut bude dálnice mezi Brnem a Bratislavou

  16:47aktualizováno  16:47
Vozidla bez řidiče by se do budoucna mohla v provozu testovat na dálnici D2 mezi Brnem a Bratislavou. Shodli se na tom ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) a místopředseda slovenské vlády pro investice a informatiku Peter Pellegrini se zástupci automobilového průmyslu a mobilních operátorů.

Testování takzvaných autonomních vozidel je v popředí zájmu českého ministerstva dopravy dlouhodobě. Ťok už v minulosti uvedl, že podporuje výstavbu zkušebního okruhu pro tato auta (čtěte zde). Jednání o bezpečnosti a právních důsledcích používání autonomních vozidel byla rovněž součástí Ťokovy nedávné návštěvy ve Spojených státech.

Autonomní koncept Volkswagen Sedric

Autonomní koncept Volkswagen Sedric

Na takzvaných autonomních vozidlech velké automobilky v současnosti už intenzivně pracují. Například společnost Ford nedávno oznámila, že chce mít v prodeji takový vůz v roce 2021. Koncept vozu, který jezdí zcela bez asistence řidiče a nemá ani volant, představila na letošním autosalonu v Ženevě automobilka Volkswagen. Právě takováto vozidla by mohla být testována i v ČR, podobné okruhy jsou v Evropě podle ministerstva dopravy zatím dva.

„Chtěli bychom udělat přeshraniční projekt na dálnici D2 mezi Bratislavou a Brnem, otestovat dostupná zařízení a ve spolupráci s mobilními operátory zkoumat například problematické přechody z jedné sítě do druhé,“ uvedl Pellegrini.

Na projektu nyní budou pracovat týmy z obou zemí, budou mít na starosti otázku financování, harmonogram přípravy a následnou realizaci projektu. Obdobné to má být i v případě připravovaného zkušebního okruhu.

Česká republika se už v minulosti zapojila do programů vyvíjejících inteligentní technologie v dopravě. Jedním z nich je projekt C-ROADS Czech Republic, který je spolufinancován z evropských fondů CEF. Jeho cílem je rozšířit na dálniční síti v ČR a v městském provozu v Brně inteligentní dopravní systémy, které umožní komunikaci s chytrými vozidly týkající se aktuální dopravní situace.

Ministerstvo dopravy již v minulých letech vypracovalo projekt zvýšení bezpečnosti silničního provozu pomocí vozidlových spolupracujících systémů, zajišťující komunikaci vozidla s ostatními vozidly nebo s inteligentní dopravní infrastrukturou. V rámci tohoto projektu bylo provedeno pilotní testování komunikace mezi vozidly a mezi vozidlem a infrastrukturou, a to na úseku D0 silničním okruhu kolem Prahy mezi Vestcem a Jesenicí (km 80 – 3,6). Více o testování čtěte zde.

Autoři: ,


Nejčtenější

Uhýbejte vpravo. Pravidla pro průjezd sanitek se změní od října

Nový způsob řazení v jízdních pruzích při průjezdu policie, hasičů a záchranářů.

Řidiči v kolonách budou muset nově uvolnit vozům policie, hasičů a záchranářů prostor mezi levým a přiléhajícím jízdním...

Vstupní bránu do Itálie čekají po pádu mostu kolony a dopravní katastrofa

Ponte Morandi v Janově na archivním snímku

Zborcení mostu v Janově je nejen tragédií pro všechny, které pád přímo zasáhl a poškodil, ale i katastrofou pro město....



Kečupgate: nová aféra Volkswagenu startuje v kantýně

Kečup, který se podává k párkům v kantýnách Volkswagenu v německém Wolfsburgu.

Volkswagen stála aféra dieselgate, od které zanedlouho uplynou tři roky, miliardy eur. Někteří bývalí členové...

Škoda Fabia lépe vypadá a má už jen litrové motory

Škoda Fabia s novou tváří

Škoda Fabia přichází do prodeje v modernizovaném provedení. Za ceny od 279 900 Kč nabízí vylepšený vzhled, standardně...

Superb jen s dieselem, Octavia bez 4x4. Škoda zúžila nabídku kvůli emisím

Škoda Superb SportLine

Tak chudý jako v dobách stopětky a favoritu ceník nových škodovek není. Nabídka motorů, které lze objednávat, je však...

Další z rubriky

Autofotka týdne: První auťák má ve třech letech, jezdí s ním Newcastlem

Brit Keith Mitchell vyrobil pro svého tříletého syna funkční elektrickou...

Keith Mitchell z britského Newcastlu je otec roku: svému tříletému synovi Oscarovi postavil k narozeninám dokonalou...

Dávejte pozor, kde parkujete. Suchá tráva se může snadno vznítit

A Volkswagen Beetle scorched by a wildfire called the Carr Fire rests at a...

Louky a pole, které se v horkých suchých letních dnech využívají jako parkoviště při velkých akcích, se mohou za...

VIDEO: Betonové bloky umí zastavit tank, rallyspeciály se jich moc bojí

Hinkelstein – hrozivý nepřítel rally speciálů

Slovo „hinkelstein“ patří do slovníku všech jezdců, kteří někdy zavítali na německou rallye. Betonové bloky...

Najdete na iDNES.cz