Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Testovací drahou autonomních aut bude dálnice mezi Brnem a Bratislavou

  16:47aktualizováno  16:47
Vozidla bez řidiče by se do budoucna mohla v provozu testovat na dálnici D2 mezi Brnem a Bratislavou. Shodli se na tom ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) a místopředseda slovenské vlády pro investice a informatiku Peter Pellegrini se zástupci automobilového průmyslu a mobilních operátorů.

Testování takzvaných autonomních vozidel je v popředí zájmu českého ministerstva dopravy dlouhodobě. Ťok už v minulosti uvedl, že podporuje výstavbu zkušebního okruhu pro tato auta (čtěte zde). Jednání o bezpečnosti a právních důsledcích používání autonomních vozidel byla rovněž součástí Ťokovy nedávné návštěvy ve Spojených státech.

Autonomní koncept Volkswagen Sedric

Autonomní koncept Volkswagen Sedric

Na takzvaných autonomních vozidlech velké automobilky v současnosti už intenzivně pracují. Například společnost Ford nedávno oznámila, že chce mít v prodeji takový vůz v roce 2021. Koncept vozu, který jezdí zcela bez asistence řidiče a nemá ani volant, představila na letošním autosalonu v Ženevě automobilka Volkswagen. Právě takováto vozidla by mohla být testována i v ČR, podobné okruhy jsou v Evropě podle ministerstva dopravy zatím dva.

„Chtěli bychom udělat přeshraniční projekt na dálnici D2 mezi Bratislavou a Brnem, otestovat dostupná zařízení a ve spolupráci s mobilními operátory zkoumat například problematické přechody z jedné sítě do druhé,“ uvedl Pellegrini.

Na projektu nyní budou pracovat týmy z obou zemí, budou mít na starosti otázku financování, harmonogram přípravy a následnou realizaci projektu. Obdobné to má být i v případě připravovaného zkušebního okruhu.

Česká republika se už v minulosti zapojila do programů vyvíjejících inteligentní technologie v dopravě. Jedním z nich je projekt C-ROADS Czech Republic, který je spolufinancován z evropských fondů CEF. Jeho cílem je rozšířit na dálniční síti v ČR a v městském provozu v Brně inteligentní dopravní systémy, které umožní komunikaci s chytrými vozidly týkající se aktuální dopravní situace.

Ministerstvo dopravy již v minulých letech vypracovalo projekt zvýšení bezpečnosti silničního provozu pomocí vozidlových spolupracujících systémů, zajišťující komunikaci vozidla s ostatními vozidly nebo s inteligentní dopravní infrastrukturou. V rámci tohoto projektu bylo provedeno pilotní testování komunikace mezi vozidly a mezi vozidlem a infrastrukturou, a to na úseku D0 silničním okruhu kolem Prahy mezi Vestcem a Jesenicí (km 80 – 3,6). Více o testování čtěte zde.

Autoři: ,



Nejčtenější

Svítí vám na palubní desce Aladinova lampa? Okamžitě zastavte

Kontrolky u dieselového vozu. Na rozdíl od benziňáku je zde důležitá kontrolka

Vyznáte se ve všech kontrolkách, které na vás blikají na palubní desce vašeho vozu? Že ne? Nejste jediní. Pokud vám ale...

Nemrznoucí kapaliny do ostřikovačů: mrznou, leptají auto a opijí vás

Ilustrační foto

Kapalinu do ostřikovačů vybírá většina řidičů podle dvou parametrů: deklarované odolnosti mrazu a ceny. I "modrá voda“...



Boom značek na přání pominul: jsou drahé a nedají se nahradit

Za tímto autem se vám pojede klidněji. Pokud teda jeho registrační značka na...

Registrační značky na přání mají dva roky. Zatímco v lednu 2016 zažívala auta s originálními nápisy místo změti čísel a...

Prodáváme ojetého exota. Smlouvají i profesionálové z bazaru

Chrysler PT Cruiser

Po telefonu vám slíbí cokoliv, ale když pak přijedete na výkup, je z toho rázem polovina - taková je běžná zkušenost s...

Škoda nestíhá vyrábět, fabie vozí lakovat daleko do Německa

(Ilustrační snímek)

Česká značka má maximálně vytížené kapacity. Výroba jede naplno. Na některé žádané modely se čeká velmi dlouho, na SUV...

Další z rubriky

OBRAZEM: Kdysi propadáky, dnes zajímavé ojetiny

Autopropadáky, které řidiči bez váhání odmítli

Audi, Mercedes, Volvo. I ty nejúspěšnější značky v autobranži někdy vyrobí model, který se neprodává. Důvodem bývá, že...

Neví se, která automobilka je největší na světě. Každý to počítá jinak

Vozy s motory TDI, které musel koncern Volkswagen kvůli aféře Dieselgate...

Největší automobilky na planetě zveřejnily údaje o prodejích za rok 2017, takže která je oficiálně číslo jedna? Je to...

Génius Ledwinka, otec nejslavnějších tatrovek, se narodil před 140 lety

Zadní pohled na Tatru 77

Rakouský automobilový konstruktér Hans Ledwinka, který se narodil před 140 lety, 14. února 1878, v dolnorakouském...

Mercedes Třída E 3,0...
Mercedes Třída E 3,0...

r.v. 2017, naj. 11 545 km, diesel
1 350 360 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz