Autofotka týdne: Nákladní vůz bez řidiče nastoupil do práce

aktualizováno 
Einride je švédský, jen dva roky mladý start-up, který postavil elektrický robotický nákladní vůz T-Pod. Futuristický bílý autorobot právě nastoupil do služby. Jezdí v logistickém terminálu.

Autonomní elektrický nákladní vůz T-pod v akci na překladišti v Jönköpingu | foto: Einride

Nejproblémovější položkou automobilové dopravy je řidič, a u kamionů to platí o to víc, protože člověk potřebuje přestávky na odpočinek a další nezbytné věci. Stroj pak zahálí. Podrobnosti čtěte ZDE

Náklaďák od Einride vypadá správně futuristicky, původní kabina je redukovaná jen na čelo, ve kterém jsou ukryté nezbytné komponenty. To v architektuře vozu ušetřilo další místo, které pak v pracovním nasazení může zabírat náklad. Ještě lépe než T-Pod to ukazuje z něj odvozená varianta T-Log, která je uzpůsobená na převoz dřeva - o co méně místa zabere kabina, o to delší klády se dají naložit.

Autonomní elektrický nákladní vůz T-Log

Autonomní nákladní vůz od Einride teď nasadila do ostrého provozu logistická firma DB Schenker. Do běžného provozu zatím autonomní auta bez dozoru a s jinými než výzkumnými úkoly nemohou. T-Pod tak brázdí cesty v uzavřeném areálu terminálu DB Schenker ve švédském Jönköpingu. Tam nepřetržitě jezdí mezi sklady. Obě firmy tak tuto technologii otestují v rámci přípravy na postupný přechod do silničního provozu.

„Autonomní řízení bude stále důležitější. Spolu s Einride chceme v blízké budoucnosti do běžného provozu uvést první autonomní elektrický nákladní vůz,“ říká Jochen Thewes, CEO společnosti DB Schenker.

Úplně bez dozoru T-Pody nejsou, není ovšem třeba na každý vůz jeden řidič, jako u klasických aut. T-Pod je pod dohledem operátora, který může vůz ovládat až na vzdálenost několika set kilometrů. Flotilu koordinuje inteligentní trasovací systém, který optimalizuje časy doručení a sleduje životnost baterií a spotřebu energie.

Fotogalerie

„Díky absenci kabiny řidiče je T-Pod menší, má větší nosnost nákladu a flexibilitu, nižší výrobní a provozní náklady a optimalizovanou spotřebu energie,“ uvádí DB Schenker.

T-pody mají 200kWh akumulátory, které mají vystačit na 200 km dojezdu. Maximální rychlost je omezena na 85 km/h. Auto s půdorysem 7 x 2,5 metru pobere až 15 europalet. Maximální hmotnost je 26 tun.

Firmy Einride a DB Schenker své partnerství zahájily letos v dubnu. Dohoda zahrnuje pilotní provoz v Jönköpingu s možností dalších pilotních projektů v zahraničí. O T-Pod projevil zájem také Lidl, který podepsal s Einride smlouvu o partnerství v loňském roce. Letos v březnu oznámili partnerství s výrobcem čipů NVIDIA.

Einride nyní vyvíjí vlastní rychlonabíječku pro své T-Pody a plánuje, že v roce 2020 bude na dvousetkilometrové trase mezi Göteborgem a Helsingborgem pendlovat 200 T-Podů. Einride založili v roce 2016 Robert Falck, Filip Lilja a Linnéa Kornehed.

Nejčtenější

Škoda Scala v plné parádě. Nástupce Rapidu přiveze nejmodernější techniku

Škoda Scala

Nová, výraznější a líbivější škodovka se na silnicích začne objevovat v květnu příštího roku. Hatchback v nabídce...

Volkswagen ohlásil konec spalovacích motorů, elektrověk začíná

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Německá automobilka Volkswagen ohlásila konec spalovacích motorů. Poslední vozy s touto technologií vyvine v roce 2026...

Nová mazda má revoluční motor, i s turbem je nečekaně jednoduchý

Mazda 3

Nová generace Mazdy 3 bude mít motor, který kombinuje zážehový a vznětový princip. Jak to celé funguje, jsme zjišťovali...

ANALÝZA: Svět aut je pod dohledem Velkého bratra, nikdo se neschová

Ilustrační snímek

Auta byla ještě před pár lety symbolem svobody, do moderního vozu je ovšem o strach sednout. Na tapetě je teď Čína,...

Svéráz ruského motorismu v praxi: terénní dodávka z doby kamenné slaví

UAZ 2206 "Buchanka“

Už 60 let sjíždí z výrobních linek Uljanovského automobilového závodu populární minibus se současným kódovým označením...

Další z rubriky

Před 130 lety nafoukl Dunlop první pneumatiku

Továrna na první pneumatiky Dunlop z roku 1908

Některé součásti automobilu bereme jako samozřejmost. Třeba pneumatiky, jimž věnujeme pozornost dvakrát ročně při...

Hloupá překážka: chybí jednotný systém dobíjení elektromobilů

Kia Soul EV

Elektromobilita je hlavně z pohledu evropských úředníků prezentována jako jediná správná cesta automobilového průmyslu....

Škoda Scala v plné parádě. Nástupce Rapidu přiveze nejmodernější techniku

Škoda Scala

Nová, výraznější a líbivější škodovka se na silnicích začne objevovat v květnu příštího roku. Hatchback v nabídce...

Najdete na iDNES.cz