Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Autofotka týdne: Nákladní vůz bez řidiče nastoupil do práce

Einride je švédský, jen dva roky mladý start-up, který postavil elektrický robotický nákladní vůz T-Pod. Futuristický bílý autorobot právě nastoupil do služby. Jezdí v logistickém terminálu.
Autonomní elektrický nákladní vůz T-pod v akci na překladišti v Jönköpingu

Autonomní elektrický nákladní vůz T-pod v akci na překladišti v Jönköpingu | foto: Einride

Nejproblémovější položkou automobilové dopravy je řidič, a u kamionů to platí o to víc, protože člověk potřebuje přestávky na odpočinek a další nezbytné věci. Stroj pak zahálí. Podrobnosti čtěte ZDE

Náklaďák od Einride vypadá správně futuristicky, původní kabina je redukovaná jen na čelo, ve kterém jsou ukryté nezbytné komponenty. To v architektuře vozu ušetřilo další místo, které pak v pracovním nasazení může zabírat náklad. Ještě lépe než T-Pod to ukazuje z něj odvozená varianta T-Log, která je uzpůsobená na převoz dřeva - o co méně místa zabere kabina, o to delší klády se dají naložit.

Autonomní elektrický nákladní vůz T-Log

Autonomní nákladní vůz od Einride teď nasadila do ostrého provozu logistická firma DB Schenker. Do běžného provozu zatím autonomní auta bez dozoru a s jinými než výzkumnými úkoly nemohou. T-Pod tak brázdí cesty v uzavřeném areálu terminálu DB Schenker ve švédském Jönköpingu. Tam nepřetržitě jezdí mezi sklady. Obě firmy tak tuto technologii otestují v rámci přípravy na postupný přechod do silničního provozu.

„Autonomní řízení bude stále důležitější. Spolu s Einride chceme v blízké budoucnosti do běžného provozu uvést první autonomní elektrický nákladní vůz,“ říká Jochen Thewes, CEO společnosti DB Schenker.

Úplně bez dozoru T-Pody nejsou, není ovšem třeba na každý vůz jeden řidič, jako u klasických aut. T-Pod je pod dohledem operátora, který může vůz ovládat až na vzdálenost několika set kilometrů. Flotilu koordinuje inteligentní trasovací systém, který optimalizuje časy doručení a sleduje životnost baterií a spotřebu energie.

„Díky absenci kabiny řidiče je T-Pod menší, má větší nosnost nákladu a flexibilitu, nižší výrobní a provozní náklady a optimalizovanou spotřebu energie,“ uvádí DB Schenker.

T-pody mají 200kWh akumulátory, které mají vystačit na 200 km dojezdu. Maximální rychlost je omezena na 85 km/h. Auto s půdorysem 7 x 2,5 metru pobere až 15 europalet. Maximální hmotnost je 26 tun.

Firmy Einride a DB Schenker své partnerství zahájily letos v dubnu. Dohoda zahrnuje pilotní provoz v Jönköpingu s možností dalších pilotních projektů v zahraničí. O T-Pod projevil zájem také Lidl, který podepsal s Einride smlouvu o partnerství v loňském roce. Letos v březnu oznámili partnerství s výrobcem čipů NVIDIA.

Einride nyní vyvíjí vlastní rychlonabíječku pro své T-Pody a plánuje, že v roce 2020 bude na dvousetkilometrové trase mezi Göteborgem a Helsingborgem pendlovat 200 T-Podů. Einride založili v roce 2016 Robert Falck, Filip Lilja a Linnéa Kornehed.

  • Nejčtenější

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

Fiat 500X je tajný tip z bazaru. Když měníte olej, vydrží věčně

29. dubna 2024

Premium Kompaktní crossover je na trhu od roku 2014 a v roce 2018 prodělal facelift spolu s přechodem na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Autosalon v Pekingu ukazuje, jak moc Čína ujela zbytku světa

30. dubna 2024

„Auto není mrtvé a autosalony také ne. Když vidíte, kolik stovek influencerů a moderátorů, převážně...

Kozel zahradníkem: renomovaný znalec Porsche je u soudu za padělané veterány

2. května 2024

Krajský soudu v německých Cáchách od roku 2021 řeší případ tří obžalovaných, kteří se zodpovídají z...

Autozápisník: Tisíc koní pro Škodu, salámová alfa a ferrari, co jede jen 25 km/h

2. května 2024

Dubnové události v automobilové branži měly mnohdy až aprílový rozměr. Na nejzajímavější sériové...

Michelangelo špíny vystačí s málem. Zaprášená auta proměňuje v umělecká díla

1. května 2024

Žádná plátna, žádné barvy. Američan Scott Wade si vystačí se štětcem a špinavými auty. Na jejich...

Tip pro autaře, na Prvního máje je veteránský závod s devadesátiletou tradicí

30. dubna 2024

Okruh Českobrodský, slavný závod s devadesátiletou tradicí odstartuje svůj jubilejní ročník už...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...

Do Bolívie jsem odešla kvůli smrti rodičů, přiznala sestra Romana Vojtka

Mladší sestra herce Romana Vojtka (52) Edita Vojtková (49) je módní návrhářkou a žije v Bolívii. Do zahraničí odešla...