V Česku má vzniknout dráha pro testování aut bez řidiče

  10:22aktualizováno  10:22
Ministerstvo dopravy chce iniciovat vybudování zkušebního okruhu pro testování vozidel s autonomním řízením, tedy vozidel bez řidiče. Okruh provozovaný státem by mohl vzniknout do pěti let. Plán předloží vládě. Na setkání manažerů autoprůmyslu s ministry to uvedl ministr dopravy Dan Ťok (nestraník za ANO).

U autonomního řízení půjde podle ministra zejména o nutnost vyřešení etických a právních problémů. Z technického hlediska jsou již automobilky schopné takové vozy vyrábět. Technologii ale bude nutné důkladně otestovat a část testů nelze provádět v běžném provozu, aby nebyl nikdo ohrožen.

Ministerstvo podle Ťoka vytipovalo lokalitu, kde by okruh mohl vzniknout. Financovaný by mohl být alespoň zčásti z evropských peněz a vlastnit by jej měl stát. Provozovala by jej některá státní organizace.

Podle ministra jsou podobné testovací okruhy v Evropě dva. „Myslím si, že kdyby byl podobný tady u nás, že by to byl velký příspěvek k rozvoji autonomních systémů,“ dodal.

Nápad na vznik okruhu vyšel z ČVUT od vedoucího Ústavu bezpečnostních technologií a inženýrství Václava Jírovského a jeho syna. „Je vytipovaná i lokalita, kde by mohl vyrůst. Není to úložiště jaderného odpadu, takže nečekáme nějaký zásadní odpor,“ dodal Jírovský. Lokalitu nechtějí ministerstvo ani ČVUT prozradit.

Oproti běžnému testovacímu okruhu musí mít polygon bohatší vybavení především v oblasti konektivity i simulace situací, ke kterým může během jízdy dojít.

Velké evropské automobilky většinou mají vlastní testovací dráhy. Škoda Auto, která systém řízení nahrazující řidiče taky vyvíjí, například využívá vlastní testovací okruh v Úhelnici u Mladé Boleslavi a využívá i infrastrukturu mateřského Volkswagenu v německém Wolfsburgu.

Autoři: ,


Nejčtenější

Mamataxi stresuje děti i rodiče, žádné řešení dlouho nevydrží

Klasická situace před jednou ze základních škol v Praze. Rodiče vezou děti do...

Současný fenomén odvozu dětí až ke dveřím školy je nejen nebezpečný, ale i stresující pro děti a rodiče. Redakce...

Nástupce Škody Rapid má jméno Scala. Odhalí se na sklonku roku v Izraeli

Škoda Vision RS

Koncept Vision RS, který v uplynulých týdnech na autosalonu v Paříži naznačil podobu nástupce modelu Rapid, zná své...



Nové hasičské speciály Tatry odolají zbraním hromadného ničení

Hasiči převzali nové zodolněné speciály TATRA s pancéřovanými kabinami.

Záchranný útvar Hasičského záchranného sboru ČR dostal dvě nové unikátní Tatry. Pancéřované hasičské speciály na...

VIDEO: Nástupce Škody Rapid je k vidění v Česku

AUTO Skoda Vision RS

Vision RS je nejnovějším konceptem Škody. Bílý a agresivně navržený borec ukazuje, jak bude vypadat nástupce modelu...

Češi se mají lépe, stále víc však kupují auta na dluh

Ilustrační snímek

Čím dál víc nových i ojetých aut v Česku se prodává na splátky. Firmy to tak dělají již delší dobu, nyní však roste i...

Další z rubriky

Nástupce Škody Rapid má jméno Scala. Odhalí se na sklonku roku v Izraeli

Škoda Vision RS

Koncept Vision RS, který v uplynulých týdnech na autosalonu v Paříži naznačil podobu nástupce modelu Rapid, zná své...

Česko nemá centrální registr nabíječek elektroaut. Odhad je 200 míst

Mercedes se dal na cestu elektromotorů. Dostane je benzinové C i naftové E

Energetické společnosti při instalaci nových dobíjecích stanic pro elektromobily stále častěji spolupracují s...

Češi se mají lépe, stále víc však kupují auta na dluh

Ilustrační snímek

Čím dál víc nových i ojetých aut v Česku se prodává na splátky. Firmy to tak dělají již delší dobu, nyní však roste i...



Najdete na iDNES.cz