Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Autonomní řízení zkoušejí i motorky. Honda nespadne a sama vyparkuje

aktualizováno 
Japonská Honda představila na výstavě elektroniky CES v Las Vegas koncept motorky, která sama udrží rovnováhu v malých rychlostech a nedovolí jezdci padnout na bok. Konstruktéři navíc přidali ještě autonomní řízení pro výjezdy z garáží a variabilní geometrii zavěšení předního kola.

Začátečníci mají na motocyklu největší problémy právě při malé rychlosti, kdy často padají na bok. Při pomalé jízdě do 5 km/h jim totiž nepomáhá gyroskopický efekt roztočených kol. Nová technologie Riding Assist namontovaná do sériového modelu Honda NC750S využívá spolu s přidaným elektrickým pohonem i pomocné gyroskopy schované pod kapotážemi a rychlou elektroniku, která dokáže nahradit motoriku jezdce a balancovat pomocí řídítek třeba i při stání.

Nová technologie Riding Assist namontovaná do sériového modelu Honda NC750S...

Za účelem lepšího balancování se u konceptu zvětší úhel přední vidlice, pak už mají servomotory méně práce a rychlou prací s řídítky udrží samy rovnováhu celého stroje, třeba i při úplném stání – podobně jako to dělají třeba někteří hodně zkušení cyklisté při státní na semaforech. Díky tomu bylo možné použít jen velmi malé gyroskopy, které nijak výrazně nezvyšují hmotnost celého motocyklu.

Fotogalerie

Honda má v této oblasti hodně zkušeností, které nasbírala třeba při konstrukci jednokolového vozítka UNI-CUB nebo robota Asimo. Většina ostatních značek se soustředí na výzkum a vývoj v oblasti asistovaného řízení ve vyšších rychlostech, kdy má elektronika paradoxně jednodušší práci. Podle statistik ale velká část škod a lehčích poranění při jízdě na motocyklu vzniká právě při pomalém popojíždění.

Autoři:




Nejčtenější

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Další z rubriky

Ducati Multistrada 950. Přední reflektory a plexištítek vyhrály nejednu...
Méně je někdy více, Multistrada si titul Motocykl roku 2017 zaslouží

Kolik koní je tak akorát na zábavu a cestování na motorce? Padesát? Sto? Dvě stě? Česká anketa Motocykl roku 2017 konečně přinesla odpověď. Je to přesně 113...  celý článek

Harley-Davidson 2018
Harleye budou jezdit líp. Změny pro novou éru nejsou jen kosmetické

Ikonická americká značka vždy těžila z tradice a své dlouhé historie a k modernizacím přistupuje hodně opatrně. Pod označením Next Custom Revolution...  celý článek

Harley Davidson Street Rod
Harley pro manželky na sobě zamakal v posilovně

Když začnete poctivě každý den makat v posilovně, po roce budete vypadat stejně jako nový Street Rod vedle původního modelu Street 750. Posílený motor doplněný...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.