Autonomní řízení zkoušejí i motorky. Honda nespadne a sama vyparkuje

aktualizováno 
Japonská Honda představila na výstavě elektroniky CES v Las Vegas koncept motorky, která sama udrží rovnováhu v malých rychlostech a nedovolí jezdci padnout na bok. Konstruktéři navíc přidali ještě autonomní řízení pro výjezdy z garáží a variabilní geometrii zavěšení předního kola.

Začátečníci mají na motocyklu největší problémy právě při malé rychlosti, kdy často padají na bok. Při pomalé jízdě do 5 km/h jim totiž nepomáhá gyroskopický efekt roztočených kol. Nová technologie Riding Assist namontovaná do sériového modelu Honda NC750S využívá spolu s přidaným elektrickým pohonem i pomocné gyroskopy schované pod kapotážemi a rychlou elektroniku, která dokáže nahradit motoriku jezdce a balancovat pomocí řídítek třeba i při stání.

Nová technologie Riding Assist namontovaná do sériového modelu Honda NC750S...

Za účelem lepšího balancování se u konceptu zvětší úhel přední vidlice, pak už mají servomotory méně práce a rychlou prací s řídítky udrží samy rovnováhu celého stroje, třeba i při úplném stání – podobně jako to dělají třeba někteří hodně zkušení cyklisté při státní na semaforech. Díky tomu bylo možné použít jen velmi malé gyroskopy, které nijak výrazně nezvyšují hmotnost celého motocyklu.

Fotogalerie

Honda má v této oblasti hodně zkušeností, které nasbírala třeba při konstrukci jednokolového vozítka UNI-CUB nebo robota Asimo. Většina ostatních značek se soustředí na výzkum a vývoj v oblasti asistovaného řízení ve vyšších rychlostech, kdy má elektronika paradoxně jednodušší práci. Podle statistik ale velká část škod a lehčích poranění při jízdě na motocyklu vzniká právě při pomalém popojíždění.

Autoři:

Nejčtenější

Pár základních pravidel a fint pro parkování v nákupních centrech

2016: Přeplněná parkoviště před OC Metropole Zličín, jedním z největších...

O parkování na obřích parkovištích u nákupních center se traduje spousta mýtů. Tím největším je, že pokud je od silnice...

ANALÝZA: Svět aut je pod dohledem Velkého bratra, nikdo se neschová

Ilustrační snímek

Auta byla ještě před pár lety symbolem svobody, do moderního vozu je ovšem o strach sednout. Na tapetě je teď Čína,...

Moderní diesely jsou čistší než benzinová auta, ukazuje měření v provozu

Emisní laboratoř Škody Auto

Evropská asociace výrobců automobilů zveřejnila výsledky měření dieselových motorů v reálném provozu. Vyplývá z nich,...

Jozef Kabaň: Změny budou, hlavně musí posouvat BMW správným směrem

Šéfdesignér značky BMW Jozef Kabaň

Jozef Kabaň se v Česku proslavil především coby šéfdesignér domácí automobilky Škoda. Když před rokem přestoupil do...

Autofotka týdne: Elektrické monstrum atakuje americké modly

Rivian R1T

Zapamatujte si značku Rivian. Zatím není známá, ale když všechno dobře dopadne, mohla by to být druhá Tesla. Rivian...

Další z rubriky

VIDEO: Sedmdesát let stará čezeta šlape jako hodinky

ČZ 125 A

Svezení na sedmdesátileté motorce vyžaduje fištrón a úctu: žádný kvalt, hezky s rozvahou. Kochací jízda zapomenutými...

Nové dvoukolové Formule 1 mají křídla a přes 215 koní

Novinka Ducati Panigale V4R

Vývoj materiálů, technologií a elektroniky stále posouvá hranice dnešních sportovních motocyklů. Za půl milionu si...

OBRAZEM: S holešovickou Továrnou je amen, parádní konec obstaraly motorky

All Ride Show 2018

Na třetím ročníku pražské výstavy motocyklových přestaveb All Ride Show se představily desítky roztodivných strojů. Na...

Najdete na iDNES.cz