Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Teroristé by mohli zneužít samořiditelná auta, zaznělo v Rozstřelu

aktualizováno  11:48
Česko je utajeným rájem robotických aut. Po tuzemských silnicích a různých polygonech se jich prohání hned několik. Na jednom z nich pracují odborníci na brněnské polytechnice. Vedoucí projektu Tomáš Ondráček v diskuzním pořadu Rozstřel vysvětloval, jak učí auto bez řidiče jezdit.

Druhým hostem pořadu byl dopravní psycholog Martin Kořán, který se na problematiku dívá z pohledu řidiče, který bude jen přihlížet, jak si auto počíná samo v provozu.

V projektu RoboAuto vyvíjejí umělou inteligenci, která vůz řídí pomocí laserů, kamer a senzorů. Hyundai i40 upravili výzkumníci tak, že dokáže jezdit bez zásahu řidiče. Více o projektu odborníků z Vysokého učení technického čtěte zde.

Vědci z Brna vyvíjejí RoboAuto, chtějí udržet kontakt se světem

Firem a projektů, v rámci kterých se učí auta jezdit bez řidiče, je v Česku hned několik. Na autonomních autech pracují vývojové kanceláře MBTech v Praze a Plzni, pražská pobočka dodavatele technologií pro autoprůmysl, firmy Valeo, metodiku testování takových aut vypracovávají specialisté české pobočky TÜV SÜD (nástupnická organizace Ústavu pro výzkum motorových vozidel ÚVMV).

„První systém, který přivedl automatizaci řízení do aut, představilo Mitsubishi v roce 1992, systém využívající lidar varoval řidiče, že je moc blízko předjedoucího auta, dnes najdeme systém automaticky brzdící před překážkou v maličké Škodě Citigo,“ zaznělo na konferenci Autosympo, která se konala v říjnu v Praze a věnovala se také autonomním vozidlům.

Fotogalerie

„Od systémů sledujících stavy vozidla se dnes auta dívají také na své okolí a sledují situaci, která se odehrává mimo vozidlo. Nově vše směřuje ke komunikaci mezi vozidly a infrastrukturou a dokonce i chodci,“ uvedl Ondřej Vaculín, předseda České automobilové společnosti, který se věnuje hledání kritérií hodnocení autonomních systémů v TÜV SÜD.

Akcelerátory a zároveň omezením pro rozvoj systémů autonomního řízení jsou dostupnost technologie, spotřebitelské organizace, poptávka a legislativa (standardy, regulace). Momentálně například neexistuje jednotný protokol, na kterém by auta komunikovala mezi sebou.

„Na začátku letošního roku vznikla platforma pro plně autonomní vozidla. Akční plán autonomní mobility vznikne do první čtvrtiny roku 2018. Mimo jiné v něm mají být definovány úseky na českých silnicích, kde má být možné testovat prvky autonomního řízení,“ uvedl Václav Kobera z ministerstva dopravy.

Autonomní auta mají být cestou ke snížení nehodovosti. „Projekt inteligentního auta je reakcí na krach projektu inteligentní řidič,“ shrnul bonmotem jeden z účastníků konference. „Řidič chybuje vzhledem k průměrnému nájezdu dle statistik průměrně jednou za čtrnáct let,“ uvedl Václav Jirovský z ČVUT. Podle něj je velmi pravděpodobné, že většinu nehod zaviňují stále ti samí řidiči.

Více než 90 procent nehod je způsobeno pochybením lidského faktoru: chybné vyhodnocení, únava, nepozornost, snížená schopnost k řízení vlivem alkoholu, nemoci, léků.




Nejčtenější

Svítí vám na palubní desce Aladinova lampa? Okamžitě zastavte

Kontrolky u dieselového vozu. Na rozdíl od benziňáku je zde důležitá kontrolka

Vyznáte se ve všech kontrolkách, které na vás blikají na palubní desce vašeho vozu? Že ne? Nejste jediní. Pokud vám ale...

Nemrznoucí kapaliny do ostřikovačů: mrznou, leptají auto a opijí vás

Ilustrační foto

Kapalinu do ostřikovačů vybírá většina řidičů podle dvou parametrů: deklarované odolnosti mrazu a ceny. I "modrá voda“...



Boom značek na přání pominul: jsou drahé a nedají se nahradit

Za tímto autem se vám pojede klidněji. Pokud teda jeho registrační značka na...

Registrační značky na přání mají dva roky. Zatímco v lednu 2016 zažívala auta s originálními nápisy místo změti čísel a...

Prodáváme ojetého exota. Smlouvají i profesionálové z bazaru

Chrysler PT Cruiser

Po telefonu vám slíbí cokoliv, ale když pak přijedete na výkup, je z toho rázem polovina - taková je běžná zkušenost s...

Škoda nestíhá vyrábět, fabie vozí lakovat daleko do Německa

(Ilustrační snímek)

Česká značka má maximálně vytížené kapacity. Výroba jede naplno. Na některé žádané modely se čeká velmi dlouho, na SUV...

Další z rubriky

Staré diesely vzrušují australské pavouky, vibracím nedokážou odolat

Prostheclina pallida, australský pavouk z čeledi skákavkovitých.

Když si lidé kupují nový vůz, obvykle berou v úvahu takové faktory, jako jsou cena či spotřeba paliva. Ale přinejmenším...

Konec smlouvání. Ford vymyslel policejní roboauto

Policisté v USA. Ilustrační snímek

Ford přišel s autonomním autem pro policisty. Umělá inteligence bude měřit rychlost, udělovat pokuty a jednou možná i...

Ministr dopravy zvažuje zakázat předjíždění kamionů na dálnicích

Ilustrační snímek.

Ministr dopravy v demisi Dan Ťok zvažuje zavedení zákazu předjíždění pro kamiony na dálnicích. Zřejmě by ale nešlo o...

Najdete na iDNES.cz