Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Teroristé by mohli zneužít samořiditelná auta, zaznělo v Rozstřelu

aktualizováno  11:48
Česko je utajeným rájem robotických aut. Po tuzemských silnicích a různých polygonech se jich prohání hned několik. Na jednom z nich pracují odborníci na brněnské polytechnice. Vedoucí projektu Tomáš Ondráček v diskuzním pořadu Rozstřel vysvětloval, jak učí auto bez řidiče jezdit.

Druhým hostem pořadu byl dopravní psycholog Martin Kořán, který se na problematiku dívá z pohledu řidiče, který bude jen přihlížet, jak si auto počíná samo v provozu.

V projektu RoboAuto vyvíjejí umělou inteligenci, která vůz řídí pomocí laserů, kamer a senzorů. Hyundai i40 upravili výzkumníci tak, že dokáže jezdit bez zásahu řidiče. Více o projektu odborníků z Vysokého učení technického čtěte zde.

Vědci z Brna vyvíjejí RoboAuto, chtějí udržet kontakt se světem

Firem a projektů, v rámci kterých se učí auta jezdit bez řidiče, je v Česku hned několik. Na autonomních autech pracují vývojové kanceláře MBTech v Praze a Plzni, pražská pobočka dodavatele technologií pro autoprůmysl, firmy Valeo, metodiku testování takových aut vypracovávají specialisté české pobočky TÜV SÜD (nástupnická organizace Ústavu pro výzkum motorových vozidel ÚVMV).

„První systém, který přivedl automatizaci řízení do aut, představilo Mitsubishi v roce 1992, systém využívající lidar varoval řidiče, že je moc blízko předjedoucího auta, dnes najdeme systém automaticky brzdící před překážkou v maličké Škodě Citigo,“ zaznělo na konferenci Autosympo, která se konala v říjnu v Praze a věnovala se také autonomním vozidlům.

Fotogalerie

„Od systémů sledujících stavy vozidla se dnes auta dívají také na své okolí a sledují situaci, která se odehrává mimo vozidlo. Nově vše směřuje ke komunikaci mezi vozidly a infrastrukturou a dokonce i chodci,“ uvedl Ondřej Vaculín, předseda České automobilové společnosti, který se věnuje hledání kritérií hodnocení autonomních systémů v TÜV SÜD.

Akcelerátory a zároveň omezením pro rozvoj systémů autonomního řízení jsou dostupnost technologie, spotřebitelské organizace, poptávka a legislativa (standardy, regulace). Momentálně například neexistuje jednotný protokol, na kterém by auta komunikovala mezi sebou.

„Na začátku letošního roku vznikla platforma pro plně autonomní vozidla. Akční plán autonomní mobility vznikne do první čtvrtiny roku 2018. Mimo jiné v něm mají být definovány úseky na českých silnicích, kde má být možné testovat prvky autonomního řízení,“ uvedl Václav Kobera z ministerstva dopravy.

Autonomní auta mají být cestou ke snížení nehodovosti. „Projekt inteligentního auta je reakcí na krach projektu inteligentní řidič,“ shrnul bonmotem jeden z účastníků konference. „Řidič chybuje vzhledem k průměrnému nájezdu dle statistik průměrně jednou za čtrnáct let,“ uvedl Václav Jirovský z ČVUT. Podle něj je velmi pravděpodobné, že většinu nehod zaviňují stále ti samí řidiči.

Více než 90 procent nehod je způsobeno pochybením lidského faktoru: chybné vyhodnocení, únava, nepozornost, snížená schopnost k řízení vlivem alkoholu, nemoci, léků.




Nejčtenější

Vánoční shon znamená i chaos na parkovišti. A „ťukanců“ přibývá

Parkoviště před pražským obchodním centrem Metropole Zličín bylo během druhé...

Dlouhé minuty čekání, pak ještě delší hledání parkovacího místa a k tomu vystresovaní řidiči, kteří si navzájem...

Trik s dotací: Bude každý majitel Tesly v Německu vracet 4 tisíce eur?

Tesla Model S 85D

Aby bylo možné získat v Německu na koupi elektromobilu dotaci ve výši 4 tisíce eur, nesmí překročit cena vozu hranici...



Poctivost zdraží kontroly aut. Konec švindlů s měřením emisí

Fiat 500X při měření emisí ve švýcarské laboratoři na objednávku německé...

Od Nového roku začnou platit přísnější pravidla pro emisní kontroly. Každé auto bude mít fotku. Ale jsou s tím opět...

První jízda s Eclipse Cross. Nová éra Mitsubishi začíná nadějně

Mitsubishi Eclipse Cross

Japonsko je pro Evropana úplně jiný svět. Co je zvykem jinde, se tam nedělá. Třeba se nepřetahují zaměstnanci, prostě...

Filtr pevných částic z druhovýroby: Příliš drahá atrapa

Použitý filtr pevných částic

Problém s drahými filtry pevných částic řeší tisíce řidičů. Často se snaží ušetřit a vybírají mezi lacinými kopiemi....



Další z rubriky

Klasická auta se kvůli autonomním vozům stanou v USA ohroženým druhem

Dodge Dart

Studie analytické společnosti KPMG ukazuje, kam se v USA posune trh s osobními auty po spuštění služeb nabízejících...

Německá organizace podezřívá BMW z manipulací s emisemi

BMW řady 3

Německá organizace na ochranu životního prostředí Deutsche Umwelthilfe podezřívá automobilku BMW, že využívá software...

Glosa: Hledáš body? Pomoz si sám

policie velikonoce řidič alkohol kontrola

Český internet skrývá jeden docela velký paradox. Chce-li si precizní motorista najít, kolik mu hrozí bodů za ten který...



Najdete na iDNES.cz