Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Teroristé by mohli zneužít samořiditelná auta, zaznělo v Rozstřelu

aktualizováno  11:48
Česko je utajeným rájem robotických aut. Po tuzemských silnicích a různých polygonech se jich prohání hned několik. Na jednom z nich pracují odborníci na brněnské polytechnice. Vedoucí projektu Tomáš Ondráček v diskuzním pořadu Rozstřel vysvětloval, jak učí auto bez řidiče jezdit.

Druhým hostem pořadu byl dopravní psycholog Martin Kořán, který se na problematiku dívá z pohledu řidiče, který bude jen přihlížet, jak si auto počíná samo v provozu.

V projektu RoboAuto vyvíjejí umělou inteligenci, která vůz řídí pomocí laserů, kamer a senzorů. Hyundai i40 upravili výzkumníci tak, že dokáže jezdit bez zásahu řidiče. Více o projektu odborníků z Vysokého učení technického čtěte zde.

Vědci z Brna vyvíjejí RoboAuto, chtějí udržet kontakt se světem

Firem a projektů, v rámci kterých se učí auta jezdit bez řidiče, je v Česku hned několik. Na autonomních autech pracují vývojové kanceláře MBTech v Praze a Plzni, pražská pobočka dodavatele technologií pro autoprůmysl, firmy Valeo, metodiku testování takových aut vypracovávají specialisté české pobočky TÜV SÜD (nástupnická organizace Ústavu pro výzkum motorových vozidel ÚVMV).

„První systém, který přivedl automatizaci řízení do aut, představilo Mitsubishi v roce 1992, systém využívající lidar varoval řidiče, že je moc blízko předjedoucího auta, dnes najdeme systém automaticky brzdící před překážkou v maličké Škodě Citigo,“ zaznělo na konferenci Autosympo, která se konala v říjnu v Praze a věnovala se také autonomním vozidlům.

Fotogalerie

„Od systémů sledujících stavy vozidla se dnes auta dívají také na své okolí a sledují situaci, která se odehrává mimo vozidlo. Nově vše směřuje ke komunikaci mezi vozidly a infrastrukturou a dokonce i chodci,“ uvedl Ondřej Vaculín, předseda České automobilové společnosti, který se věnuje hledání kritérií hodnocení autonomních systémů v TÜV SÜD.

Akcelerátory a zároveň omezením pro rozvoj systémů autonomního řízení jsou dostupnost technologie, spotřebitelské organizace, poptávka a legislativa (standardy, regulace). Momentálně například neexistuje jednotný protokol, na kterém by auta komunikovala mezi sebou.

„Na začátku letošního roku vznikla platforma pro plně autonomní vozidla. Akční plán autonomní mobility vznikne do první čtvrtiny roku 2018. Mimo jiné v něm mají být definovány úseky na českých silnicích, kde má být možné testovat prvky autonomního řízení,“ uvedl Václav Kobera z ministerstva dopravy.

Autonomní auta mají být cestou ke snížení nehodovosti. „Projekt inteligentního auta je reakcí na krach projektu inteligentní řidič,“ shrnul bonmotem jeden z účastníků konference. „Řidič chybuje vzhledem k průměrnému nájezdu dle statistik průměrně jednou za čtrnáct let,“ uvedl Václav Jirovský z ČVUT. Podle něj je velmi pravděpodobné, že většinu nehod zaviňují stále ti samí řidiči.

Více než 90 procent nehod je způsobeno pochybením lidského faktoru: chybné vyhodnocení, únava, nepozornost, snížená schopnost k řízení vlivem alkoholu, nemoci, léků.



Nejčtenější

Ministerstvo chce otestovat odbočování na červenou a na dálnici 140 km/h

Odbočení na červenou umožňuje řidičům v Německu plechová tabulka se zelenou...

Kdo se podíval do Ameriky, vzpomíná na to jako na skvělou věc: odbočit doprava se může na křižovatce, i když svítí...

VIDEO: Podívejte se na běžné ráno před školou, je to džungle

Ilustrační snímek

Každoročně přibývá rodičů, kteří své děti vozí do školy autem. A ve velkých městech či u velkých škol se širokou...



Na počkání za litr. Test MF DNES potvrdil, že stočit tachometr není problém

Ilustrační foto

Až čtyřicet procent tachometrů ojetých vozů v Česku je stočených. Reportéři MF DNES si ověřili, jak je to snadné. Za...

Autofotka týdne: Kalendář na třináct měsíců ozdobí dílnu

Kalendář Liqui Moly na rok 2019

Krásky z plakátů byly neodmyslitelnou ozdobou dílen a plechových šatnových skříněk. Dnes jich je o poznání méně. Nový...

Dieselgate odstartoval hloupý nápad namluvit Americe, že nafta je eko

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen

Německý koncern Volkswagen chtěl znovu dobýt Ameriku, hlavní zbraní mu měly být diesely, u kterých vyzdvihoval jejich...

Další z rubriky

Škoda Kodiaq GT: kupé-SUV se testuje převlečené za mazdu, jako před 30 lety

Prototypy Škody Kodiaq GT převlečené za SUV Mazdy.

Znetvořené prototypy prohánějící se v běžném provozu fascinují milovníky automobilů. Tuší, že maskování ukrývá něco...

Dieselgate snížila v ČR prodej nových dieselů, u ojetin zájem nepolevuje

Turbodiesel řady EA 189

Aféra dieselgate s podvodným softwarem u naftových vozů koncernu VW způsobila v Česku pokles prodeje nových dieselů za...

Dieselgate odstartoval hloupý nápad namluvit Americe, že nafta je eko

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen

Německý koncern Volkswagen chtěl znovu dobýt Ameriku, hlavní zbraní mu měly být diesely, u kterých vyzdvihoval jejich...

Najdete na iDNES.cz