Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Vývojáři učí autonomní auta jezdit v zimě, důležité je mapování terénu

aktualizováno 
Náledí, břečka, sníh. Autonomní auta se sice převážně testují ve slunné Kalifornii a horké Nevadě, vývojáři je ale musí připravit i na tvrdé podmínky tuhé zimy.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Ford

„Přemýšleli jsme nad tím od samotného začátku vývoje,“ říká Jim McBride, šéf vývoje autonomních vozidel ve Fordu. Americký výrobce minulou zimu již autonomní vozy testoval v Michiganu ve sněhu a zimních podmínkách: na třináctihektarovém uzavřeném polygonu v Ann Arbor. V případě zanesení senzorů břečkou nebo jejich zamrznutí vozům pomohla 3D mapa jejich okolí.

VIDEO: Autonomní vozy samy zastaví na pokyn od silničářů

Mezi Rudnou a Mirošovicemi se testuje internetová komunikace o provozu

To je základní příklad, jak se inženýři snaží o to, aby jednotlivé systémy, kterými vozidlo „vidí“ byly redundantní, tedy aby nespoléhalo jen na jeden z nich, když se například kamera pokryje sněhem a ledem. Samořiditelné auto se dokonce dokáže připravit: jakmile detekuje náledí pomocí svých senzorů, či díky komunikaci s dalšími vozidly nebo infrastrukturou, elektronická výstroj vozu se tomu přizpůsobí.

Samotná reakce na zhoršené jízdní podmínky už je tou snadnější částí celého problému. Klíčové je zajistit autu dostatečnou schopnost vidět. „Musíme se naučit postavit nevlídnému počasí,“ popisuje svůj úkol Amine Taleb, vývojový ředitel společnosti Valeo. Jeho tým se snaží zlepšit „zrak“ jednotlivých senzorů, aby si poradily s oslněním, břečkou nebo mlhou. Některé senzory se dají vyhřívat, jiné omývat nebo otřít jako čelní sklo stěračem (ostatně takovou couvací kameru s ostřikovačem můžete pořídit i do Škody Fabia).

I Amine mluví o nutnosti znásobování systémů. „Ve vozidle s vysokou mírou automatizace se neobejdete bez několikanásobné zastupitelnosti jednotlivých systémů. Jakmile získáváme větší poznatky a dokážeme lépe optimalizovat proces autonomního řízení, začínáme se pouštět i do jízdy v obtížném počasí,“ vysvětluje, proč testování samořiditelných aut začalo v oblastech, kde sníh běžně nepotkáte.

Klasická auta se kvůli autonomním vozům stanou v USA ohroženým druhem

Dodge Dart

První autonomní vozy, které se podle optimistických odhadů na trhu objeví po roce 2020, ale budou mít výrazně ohraničenu svoji „provozní oblast“. Budou se moci pohybovat jen v dobře zmapovaných oblastech a budou sloužit hlavně jako jakési robotické taxíky. Výrobci tak budou mít větší kontrolu nad provozem těchto vozidel.

„Do určité míry budou vhodné pro slušné počasí, což ale neznamená jen jasné a slunečné dny,“ tvrdí o nich Sam Abuelsmid, analytik z Navigant Research, což je firma, jež se zabývá technologiemi, jako je právě autonomní řízení. „Flotily podobných aut se budou každý den vracet do servisu a mechanici v nich budou neustále doplňovat kapalinu do ostřikovačů a čistit je.“

První vozy pravděpodobně budou vyžadovat, aby řidič převzal za zhoršených povětrnostních podmínek řízení. Ostatně hlášku k převzetí řízení dostanete například i v současných autech s adaptivním tempomatem, když se jejich radarový senzor zanese ledem. „Jednoho dne možná zvládnou špatné počasí lépe než lidský řidič, ale rozhodně to bude chvilku trvat, než se dostaneme na podobnou úroveň,“ říká Sam Abuelsamid.

Cílem pro většinu automobilek ovšem je, aby autonomní auta dokázala jezdit v každém počasí, v jakém si na to troufne i řidič. V USA se proto testovací polygony pro samořiditelné vozy začínají otevírat v severnějších státech. V Ypsilanti u michiganského Ann Arbor se dokonce letos otevřelo nové zařízení s rozlohou přes 20 hektarů. V jeho rámci se plánuje dokonce dlouhý tunel, v němž půjde simulovat mlha, sníh, déšť nebo jiné špatné povětrnostní podmínky.

Autoři:



Nejčtenější

Po 67 letech si v Oregonu smí řidiči sami tankovat. Jsou zděšeni

(ilustrační snímek)

„V Oregonu žiji celý život a tankovat si benzin odmítám. To mají provádět jen proškolení lidé. Chystám se zaparkovat u...

Ojeté Suzuki SX4: tak spolehlivé auto už asi nikdo nevyrobí

Suzuki SX4

Jednou z nejlepších odpovědí při hledání spolehlivého ojetého auta je Suzuki SX4. Ať už potřebujete pohon všech kol,...



V autolékárně jsou zbytečnosti. Ministerstvo prozkoumá, zda ji neupravit

(Ilustrační snímek)

Autolékárničky připomínají polní nemocnice a je v nich řada zbytečných věcí, míní dopravní a zdravotní experti. Lidé...

Skandál s vraky: ve Francii jezdí tisíce špatně opravených aut

U přehrady Křetínka na Blanensku se šofér zřítil ze čtyřicetimetrového srázu....

Po francouzských silnicích jezdí tisíce aut, která za sebou mají těžkou nehodu a měla skončit na vrakovišti. Systém...

Filipíny se zbavují své ikony, je příliš neekologická

Filipíny - Jeepney - dostanete se s ním všude. Stojí pár pesos a jeto velké...

Veřejná doprava v řadě světových měst má své legendy a ikony. Symbolem Londýna jsou černé taxíky a červené dvoupatrové...

Další z rubriky

AUTO 2038: Řízení na zbrojní pas a čínská elektrická nadvláda

Auta budoucnosti v představách studentů Fakulty designu a umění Ladislava...

Píše se rok 2038. Do zákazu aut se spalovacím motorem zbývají dva roky, alespoň v Kalifornii, Francii, Británii a Číně....

Specialisté v Poličce vyrobí hasičskou cisternu odolnou proti detonacím

Firma THT Polička, která vyrábí různé modifikace požárních automobilů, navázala...

Společnost THT Polička letos vyrobí pro hasiče dvě speciální cisterny, které budou odolné i proti detonacím. Hasiči si...

Francie zpomalí. Po okreskách se bude jezdit osmdesát

(Ilustrační snímek)

Francouzská vláda oznámila „nepopulární, ale nezbytné“ snížení rychlosti na obousměrných vedlejších komunikacích z 90...

Najdete na iDNES.cz