Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

VIDEO: Po české dálnici nás svezl robot, řidič si četl

  9:47aktualizováno  9:47
Ten černý Volkswagen Golf vypadá na pohled jako každý jiný. Jen šofér se chová divně: živě se baví s posádkou, rozkládá rukama, pak si listuje v časopise. Volantu se vůbec nevěnuje!

Českem jelo auto bez řidiče, svezlo nás po dálnici z Rozvadova do Prahy. Tohle auto totiž umí jezdit úplně samo. Palubní inženýr Ferid Uzer je ale pořád ve střehu. Přeci jen dohlíží na prototyp v ceně mnoha milionů korun, který jezdí po evropských silnicích v testovacím provozu.

Sympaťák na místě šoféra hlídá palubní systémy, všímá si případných chyb a je připraven zasáhnout, kdyby systém zazmatkoval. Stačí vzít za volant nebo šlápnout na pedály a řízení auta je v jeho moci. Černý golf najezdil v autonomním režimu už kolem čtyřiceti tisíc kilometrů. „Bez nehody!“ zdůrazňuje chlubivě Ferid Uzer, konstruktér firmy Valeo, která prototyp postavila.

Ferid Uzer je jeden z vývojářů vozu.

Autonomní vozidlo právě objíždí Evropu, při své cestě najede téměř 13 000 kilometrů. Prototyp Valea před necelým rokem objel Francii, v létě procestoval Spojené státy, letos v září zvládl čtyřiadvacetihodinovou jízdu v náročném provozu vnějšího pařížského okruhu, při které najel většinu z téměř osmi set kilometrů v autonomním režimu.

Fotogalerie

Auto projede v automatizovaném módu skrz hlavní centra metropolí západní Evropy, od Velké Británie na severu až k jižnímu Španělsku. Úřady ho nepustily akorát do Švédska.

Ferid User stiskne tlačítko, nastaví rychlost a automat sám řídí, zrychluje a brzdí. Když dojede kamion, umí ho na dálnici předjet. Prototyp má ale nastavený bezpečný režim, takže mu musí šofér dát k předjíždění pokyn páčkou směrovky. Golf se pak odváží sám změnit jízdní pruh. Podobné řešení už dnes nabízí Mercedes třídy E.

Udržovat se v pruhu a brzdit a zpomalovat za předjedoucím autem dnes umí spousta aut. Ale všechna mají z důvodu bezpečnosti systém nastavený tak, že se po několika sekundách začne auto samo hlásit o pozornost řidiče a převzetí řízení. I elektrické tesly, které umí podobné věci jako tento prototyp, vyžadují, aby měl řidič ruce několik centimetrů od volantu, aby byl schopen převzít řízení.

V zrcátkách jsou kamery hlídající okolí vozu
Nejdůležitějším prvkem je laserový skener v předním nárazníku.
Jednou z nejdůležitějších součástí je kamera za čelním sklem.

Valeo ovšem pracuje s plně autonomním vozem, který by měl teoreticky pracovat bezobslužně vlastně neomezenou dobu. Firma, která patří k významným dodavatelům pro autoprůmysl, přiznává, že systém stále ladí, vylepšuje a učí. Při své evropské Odyssee tak auto všechna nasbíraná data ukládá, aby mohli vývojáři zapracovat na dalším zlepšování výkonu softwaru.

„Vozidlo musí projet bez nehody šest zemí v automatizovaném módu, bude se muset adaptovat na různé dopravní značení a okolí, různé počasí a odlišné způsoby stylů řízení,“ vysvětluje Gábor Iffland z českého zastoupení Valea, které tu má obří vývojové centrum, mimo jiné zaměřené právě na autonomní řízení (více zde). Inženýři, kteří auto vyvíjeli, se na kapitánském místě auta střídají.

ScaLa (Scanner Laser)

Jedná se o rotační laserový skener typu LiDAR, který poskytuje nejpřesnější informace o jednotlivých typech překážek a tvoří i základ autonomního řízení. ScaLa skenuje prostor před vozidlem ve čtyřech vrstvách paprsků v úhlu 145° do vzdálenosti až 300 metrů. Tzv. bezpečný dosah, což je garantovaná vzdálenost rozeznání překážek i za těch nejhorších povětrnostních podmínek, činí 100 metrů.

Situaci kolem auta neustále skenují kamery, radar a laser. Kamera za čelním sklem sleduje situaci bezprostředně před vozem. Laserový skener (ScaLa - viz box) umístěný v předním nárazníku skenuje širší okolí, do stran se dívají kamery umístěné v zrcátkách, prostor za vozidlem hlídají radary umístěné pod nárazníkem, které slouží hlavně k detekci objektů při změně jízdního pruhu. Software skládá informace a vyhodnocuje situaci. Když zmizí kameře z dohledu podélné značení (čáry na silnici), musí se auto orientovat podle překážek podél dráhy

„Množství skenujících radarových a laserových technologií zformují okolo vozidla jakousi kuklu schopnou detekovat překážky ve vzdálenostech od 10 centimetrů do více než 200 metrů,“ upřesňuje Iffland.

Křišťálová Lupa 2016


Nejčtenější

Ministerstvo chce otestovat odbočování na červenou a na dálnici 140 km/h

Odbočení na červenou umožňuje řidičům v Německu plechová tabulka se zelenou...

Kdo se podíval do Ameriky, vzpomíná na to jako na skvělou věc: odbočit doprava se může na křižovatce, i když svítí...

KVÍZ PRO ŘIDIČE: Zvládli byste závěrečný test v autoškole? Otestujte se

Ilustrační snímek

Vyzkoušejte si, zda byste obstáli při závěrečném testu v autoškole. V novém seriálu iDNES.cz postupně najdete dvanáct...



VIDEO: Podívejte se na běžné ráno před školou, je to džungle

Ilustrační snímek

Každoročně přibývá rodičů, kteří své děti vozí do školy autem. A ve velkých městech či u velkých škol se širokou...

Na počkání za litr. Test MF DNES potvrdil, že stočit tachometr není problém

Ilustrační foto

Až čtyřicet procent tachometrů ojetých vozů v Česku je stočených. Reportéři MF DNES si ověřili, jak je to snadné. Za...

Autofotka týdne: Kalendář na třináct měsíců ozdobí dílnu

Kalendář Liqui Moly na rok 2019

Krásky z plakátů byly neodmyslitelnou ozdobou dílen a plechových šatnových skříněk. Dnes jich je o poznání méně. Nový...

Další z rubriky

VIDEO: Podívejte se na běžné ráno před školou, je to džungle

Ilustrační snímek

Každoročně přibývá rodičů, kteří své děti vozí do školy autem. A ve velkých městech či u velkých škol se širokou...

Dieselgate odstartoval hloupý nápad namluvit Americe, že nafta je eko

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen

Německý koncern Volkswagen chtěl znovu dobýt Ameriku, hlavní zbraní mu měly být diesely, u kterých vyzdvihoval jejich...

Elektrifikace je dražší, než se myslelo. Šéf VW na ni musí vydělat

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Když Herbert Diess prezentoval v předvečer autosalonu v Šanghaji na jaře 2017 koncept elektrického vozu, zářily mu oči....

Najdete na iDNES.cz