Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

VIDEO: Po české dálnici nás svezl robot, řidič si četl

  9:47aktualizováno  9:47
Ten černý Volkswagen Golf vypadá na pohled jako každý jiný. Jen šofér se chová divně: živě se baví s posádkou, rozkládá rukama, pak si listuje v časopise. Volantu se vůbec nevěnuje!

Českem jelo auto bez řidiče, svezlo nás po dálnici z Rozvadova do Prahy. Tohle auto totiž umí jezdit úplně samo. Palubní inženýr Ferid Uzer je ale pořád ve střehu. Přeci jen dohlíží na prototyp v ceně mnoha milionů korun, který jezdí po evropských silnicích v testovacím provozu.

Sympaťák na místě šoféra hlídá palubní systémy, všímá si případných chyb a je připraven zasáhnout, kdyby systém zazmatkoval. Stačí vzít za volant nebo šlápnout na pedály a řízení auta je v jeho moci. Černý golf najezdil v autonomním režimu už kolem čtyřiceti tisíc kilometrů. „Bez nehody!“ zdůrazňuje chlubivě Ferid Uzer, konstruktér firmy Valeo, která prototyp postavila.

Ferid Uzer je jeden z vývojářů vozu.

Autonomní vozidlo právě objíždí Evropu, při své cestě najede téměř 13 000 kilometrů. Prototyp Valea před necelým rokem objel Francii, v létě procestoval Spojené státy, letos v září zvládl čtyřiadvacetihodinovou jízdu v náročném provozu vnějšího pařížského okruhu, při které najel většinu z téměř osmi set kilometrů v autonomním režimu.

Fotogalerie

Auto projede v automatizovaném módu skrz hlavní centra metropolí západní Evropy, od Velké Británie na severu až k jižnímu Španělsku. Úřady ho nepustily akorát do Švédska.

Ferid User stiskne tlačítko, nastaví rychlost a automat sám řídí, zrychluje a brzdí. Když dojede kamion, umí ho na dálnici předjet. Prototyp má ale nastavený bezpečný režim, takže mu musí šofér dát k předjíždění pokyn páčkou směrovky. Golf se pak odváží sám změnit jízdní pruh. Podobné řešení už dnes nabízí Mercedes třídy E.

Udržovat se v pruhu a brzdit a zpomalovat za předjedoucím autem dnes umí spousta aut. Ale všechna mají z důvodu bezpečnosti systém nastavený tak, že se po několika sekundách začne auto samo hlásit o pozornost řidiče a převzetí řízení. I elektrické tesly, které umí podobné věci jako tento prototyp, vyžadují, aby měl řidič ruce několik centimetrů od volantu, aby byl schopen převzít řízení.

V zrcátkách jsou kamery hlídající okolí vozu
Nejdůležitějším prvkem je laserový skener v předním nárazníku.
Jednou z nejdůležitějších součástí je kamera za čelním sklem.

Valeo ovšem pracuje s plně autonomním vozem, který by měl teoreticky pracovat bezobslužně vlastně neomezenou dobu. Firma, která patří k významným dodavatelům pro autoprůmysl, přiznává, že systém stále ladí, vylepšuje a učí. Při své evropské Odyssee tak auto všechna nasbíraná data ukládá, aby mohli vývojáři zapracovat na dalším zlepšování výkonu softwaru.

„Vozidlo musí projet bez nehody šest zemí v automatizovaném módu, bude se muset adaptovat na různé dopravní značení a okolí, různé počasí a odlišné způsoby stylů řízení,“ vysvětluje Gábor Iffland z českého zastoupení Valea, které tu má obří vývojové centrum, mimo jiné zaměřené právě na autonomní řízení (více zde). Inženýři, kteří auto vyvíjeli, se na kapitánském místě auta střídají.

ScaLa (Scanner Laser)

Jedná se o rotační laserový skener typu LiDAR, který poskytuje nejpřesnější informace o jednotlivých typech překážek a tvoří i základ autonomního řízení. ScaLa skenuje prostor před vozidlem ve čtyřech vrstvách paprsků v úhlu 145° do vzdálenosti až 300 metrů. Tzv. bezpečný dosah, což je garantovaná vzdálenost rozeznání překážek i za těch nejhorších povětrnostních podmínek, činí 100 metrů.

Situaci kolem auta neustále skenují kamery, radar a laser. Kamera za čelním sklem sleduje situaci bezprostředně před vozem. Laserový skener (ScaLa - viz box) umístěný v předním nárazníku skenuje širší okolí, do stran se dívají kamery umístěné v zrcátkách, prostor za vozidlem hlídají radary umístěné pod nárazníkem, které slouží hlavně k detekci objektů při změně jízdního pruhu. Software skládá informace a vyhodnocuje situaci. Když zmizí kameře z dohledu podélné značení (čáry na silnici), musí se auto orientovat podle překážek podél dráhy

„Množství skenujících radarových a laserových technologií zformují okolo vozidla jakousi kuklu schopnou detekovat překážky ve vzdálenostech od 10 centimetrů do více než 200 metrů,“ upřesňuje Iffland.

Křišťálová Lupa 2016



Nejčtenější

Nohu z plynu! Policie bude ve středu měřit na každém rohu, víme kde

(Ilustrační snímek)

Policisté budou ve středu 18. dubna měřit rychlost na stovkách míst v celé České republice, která vybrali občané....

Všichni dealeři Opelu dostanou výpověď, jsou málo produktivní

Opel Grandland X

Opel chystá v Evropě rozsáhlou úpravu prodejní sítě. Všichni dealeři dostanou výpověď, týkat se to bude i České...



Tesla opět nevyrábí. Musk spí v továrně ve spacáku, zradili ho roboti

Majitel firmy Tesla Elon Musk.

Výroba Tesly 3 opět stojí. Elon Musk věnuje všechen čas tomu, aby jeho automobilka na elektromobily konečně rozběhla...

Kamufláž, která nefunguje: nálepky na SPZ proti radarům jsou vyhozené peníze

Facebookové stránky nabízejí polep na SPZ proti radaru, po osvícení bleskem...

Přelepte, posprejujte SPZ a zákon vás nedohoní. Internet je plný tipů, jak bez rizika zakrýt registrační značku, aby ji...

Tesla Model S je méně ekologická než diesely, ukázala analýza ADACu

auto, spaliny, diesel (ilustrační snímek)

Německý autoklub se ve svém aktuálním testu nesoustředil jen na emise, které vznikají při provozu, ale i na výrobu...

Další z rubriky

Plány Seatu: růst urychlí sportovní značka Cupra, nový Leon a SUV

Seat zakládá novou značku Cupra zaměřenou na sportovní modely.

Seat letos oficiálně představil svou novou sportovní značku Cupra. Ta nově bude vystupovat samostatně a bude přinášet...

Tesla Model S je méně ekologická než diesely, ukázala analýza ADACu

auto, spaliny, diesel (ilustrační snímek)

Německý autoklub se ve svém aktuálním testu nesoustředil jen na emise, které vznikají při provozu, ale i na výrobu...

VIDEO: Jak se obouvá rallyový speciál? Je to alchymie, guma vydrží 100 km

Jan Kopecký spotřebuje na Rallye Šumava maximálně 25 pneumatik

Tovární tým Škody pro iDNES.cz odhalil tajemství závodních pneumatik na Rally Šumava. Tradiční česká soutěž startuje v...

Škoda Superb 2.0 TDI 2013 ·
Škoda Superb 2.0 TDI 2013 ·

r.v. 2013, naj. 79 810 km, diesel
480 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz