Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: Čeněk Třeček, iDNES.cz

Autopark se za 20 let zdvojnásobil, o vůz se dělí 2,5 obyvatele

  • 10
Češi po roce 1989 propadli motorismu. Zatímco před 18 lety se o jeden registrovaný osobní vůz dělili více než čtyři lidé, v polovině letošního roku na jedno auto připadalo 2,5 obyvatele. V Česku je registrováno 4,2 milionu osobních vozů.
 Před 20 lety jezdila na tuzemských silnicích zhruba polovina současného počtu. Vyplývá to z údajů Sdružení automobilového průmyslu.

Podle odborníků se po roce 1989 výrazně zvýšila dostupnost osobních automobilů, a to nejen co do výběru, ale i vzhledem k ceně v porovnání s průměrnou mzdou.

Zatímco průměrná mzda se zvýšila téměř sedminásobně, náklady na pořízení nového auta stouply zhruba 2,5 až třikrát.

Například Škoda Favorit z mladoboleslavské automobilky stála kolem 85 000 korun, jejího o dvě generace mladšího následníka fabii je v současnosti možné koupit asi za 230 000 korun. Ceny nejlevnějších vozů začínají pod hranicí 170 000 korun.

Česká republika v počtu osobních aut na obyvatele rychle dohání vyspělé země západní Evropy. V Unii dnes připadá na tisíc obyvatel průměrně 467 osobních aut, v České republice je to už 401 vozů.

Podle údajů Rakouského dopravního klubu dnes jezdí na celém světě 900 milionů osobních automobilů, z toho však polovina připadá na USA a EU. V Evropské unii je dnes registrováno 231 milionů osobních aut, v USA 228 milionů.

Oproti západoevropským zemím se ČR potýká s nedostatečnou obnovou zastaralého vozového parku novými auty. Ta se v tuzemsku pohybuje kolem tří procent, v Evropě pak běžně kolem osmi procent.

Automobily v Česku jsou v průměru staré 13,9 roku a dvě pětiny vozového parku tvoří auta stará 15 let a více let. Tyto vozy přitom výrazně více zatěžují životní prostředí v porovnání s novějšími auty. Staré vozy často nemají katalyzátor, nebo mají jen méně účinný neřízený katalyzátor.

Vozy s benzinovými motory bez katalyzátoru se na celkovém ročním počtu ujetých kilometrů všech osobních automobilů podílely zhruba třetinou, avšak na celkovém množství emisí škodlivých oxidů dusíku a uhlovodíků byl jejich podíl přes 80 procent.