Evropské sdružení výrobců automobilů (ACEA) v pondělí upozornilo, že evropský automobilový sektor už letos kvůli koronavirové krizi přišel o produkci v hodnotě kolem sto miliard eur.
„Aby se toto odvětví zaměstnávající 14,6 milionu lidí vyhnulo druhému hospodářskému úderu, vyzývá vyjednavače k bezodkladnému dosažení dohody, která zajistí nulová cla,“ dodalo sdružení.
Pokud vyjednávači do konce roku dohody nedosáhnou, bude obchod mezi EU a Británií podléhat nepreferenčním pravidlům Světové obchodní organizace (WTO). To by znamenalo desetiprocentní cla na osobní auta a cla až 22 procent na dodávkové a nákladní automobily. Cla by navíc zasáhla i dodavatele automobilových součástek, upozorňuje ACEA.
„Automobilový průmysl potřebuje stabilní a spolehlivé podmínky. Obě strany by utrpěly velkou újmu, pokud by odchod Británie (z EU) skončil zavedením cel ve vzájemném obchodě,“ uvedla prezidentka německého svazu automobilového průmyslu VDA Hildegard Müllerová.
„Šok v podobě cel a dalších obchodních bariér by prohloubil škody, které způsobila globální pandemie a hospodářská recese,“ upozornil šéf britského svazu výrobců a prodejců automobilů SMMT Mike Hawes.
Evropa, Británie a auta
Velká Británie je s 2,3 milionu prodaných aut ročně druhý největší trh v Evropě hned po Německu. Nehledě na to, že je to také velký automobilový výrobce. Každoročně z produkčních linek tamních více než 30 továren sjíždí 1,6 milionu aut, z toho přes 650 000 putuje na trhy v EU. Čtěte více |