Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

ANALÝZA: Čína je náš druhý domov, říkají světové automobilky.

  10:00aktualizováno  10:00
Šanghaj (Od zpravodaje iDNES.cz) - Přitočí se ke mně nenápadný chlapík a chce si povídat: „Jsem Leo Cai, odkud jsi? Já jsem partner Volkswagenu tady v Číně,“ podává mi ruku a pak vizitku. „Máme autopůjčovnu, pátou největší v Číně. Šedesát tisíc aut a každých 18 měsíců je měníme.“ Jsou věci, které neznalému v Číně nepřestanou vyrážet dech.

Tolik aut prodá Škodovka v celém Česku za tři čtvrtě roku. Jsou to jiná měřítka, ve kterých tady v Číně uvažují. Šanghaj má 22 milionů obyvatel, dvě České republiky v jednom městě.

Osm pavilonů šanghajského výstaviště, kde probíhá největší asijský autosalon, podle toho vypadá. Jsou naplněné k prasknutí. Ještě před pár lety jsme se zdejším automobilkám smáli, dnes z nich jde strach. Pokrok, jaký za pár sezon udělaly, je neuvěřitelný. Když otevřete dveře modelů desítek značek, o kterých mimo Čínu nikdo neslyšel a ony tu prodávají miliony aut, stále cítíte zápach lepidel a umělých hmot typický pro čínské tržnice, ale to je jediný závan minulosti. Design i kvalita zpracování je na výši.

SUPERGALERIE

Šanghajský autosalon obrazem

Podívejte se na to nejzajímavější z šanghajského autosalonu ZDE

Autosalon Šanghaj 2017

Okaté kopie aut zavedených značek dnes vyrábějí jen největší zoufalci, na napodobeninu porsche nebo range roveru tu narazíte, ale jsou to výjimky. Ostatní neustále obměňují nabídku, inovují a nechají si poradit. Trh s designéry, návrháři, kteří auta oblečou do atraktivního kabátu, je celosvětově velmi probraný. Protože všechny aspoň trochu šikovné najali Číňani. A nejen designéři, konstruktéři či obchodníci, všichni v Číně vidí obrovskou příležitost - neomezené zdroje (především kapitálu) a možnost být u toho, u začátků automobilismu v miliardové zemi. Na šanghajském autosalonu se tak představuje nová značka z Hongkongu, jejíž kompletní paletu modelů navrhlo věhlasné italské designérské studio Pininfarina. A neztratí se ani Češi, shodou okolností právě se začátkem autosalonu nastoupil na pozici hlavního designéra interiérů automobilky Changan Jaromír Čech, muž který třináct let maloval toyoty a lexusy. Changan má hlavní designérské centrum v Turíně, ve kterém nyní pracuje dvě stě lidí.

Bezhlavému kopírování a nekonečnému upravování prehistorických motorů původem od Mitsubishi a Hyundaie, se kterými mnoho čínských značek začínalo, je konec. Mario Brunner, rakouský specialista na převodovky dnes pracuje u značky Haima. Menší z hráčů na čínském trhu, který loni v prosinci oznámil, že v roce 2018 začne stavět továrnu Bulharsku, se rozhodl investovat do vlastního vývoje. Mario Brunner tak v Šanghaji představuje novou sedmistupňovou dvouspojkovou převodovku vlastní konstrukce, jeho kolega pak nový benzinový turbomotor, který si moderním nastrojením nezadá s agregáty zavedených značek a překonává je výkony.

Když tedy šéf Volkswagenu Matthias Müller říká, že Čína je pro automobilku druhým domovem, není to jen fráze. „Rozhodnutí týkající se Číny se budou dělat v Číně, ne ve Wolfsburgu (sídle koncernu VW - pozn.red.). V budoucnosti se koncern Volkswagen stane ještě více čínským,“ prohlásil na autosalonu šéf německého koncernu, který se přetahuje s japonskou Toyotou o pozici největší světové automobilky.

Nejprodávanější auta na čínském trhu v roce 2016

  1. Wuling Hongguang (650 018 vozů)
  2. Great Wall Hawal 6 (580 683)
  3. Volkswagen Lavida (478 699)
  4. Buick Excelle GT (370 370)
  5. Baojun 730 (370 000)
  6. Nissan Sylphy (367 979)
  7. Volkswagen Jetta (348 437)
  8. Volkswagen Sagitar (341 331)
  9. GAC Trumpchi GS4 (326 906)
  10. Baojun 560 (321 555)

Na trhu, kde se ročně prodá 24 milionů aut, být musíte, pokud chcete být světovým hráčem. A Volkswagen má v Číně jedinečnou pozici, pro starší generace je jméno značky dokonce synonymem pro auto. V roce 1984 tu totiž partnerstvím německé značky s čínskou firmou SAIC automobilismus začal. „A stále je mnoho těch, kteří si právě kupují svoje první auto v životě, hlavně v oblastech mimo města,“ vysvětluje Tomáš Kotera, šéf komunikace čínského zastoupení Škody.

Z 23,8 milionů aut, která se v Číně v loňském roce prodala, bylo 317 tisíc škodovek a do roku 2020 chtějí prodeje vyhnat na 600 tisíc. „Všechny jsou vyrobené v Číně. V joint-venture podniku s automobilkou SAIC tu vyrábíme vozy v pěti továrnách,“ vypočítává Kotera. Automobilka od příchodu do Číny před deseti lety prodala na místním trhu více než dva miliony vozů, z toho 1,1 milionu octavií. Pro značku, která za loňský rok vyrobila 1,2 milionu aut na celém světě, je tedy Čína největším trhem a šanghajský autosalon je pro ni extrémně důležitý.

Autosalon Šanghaj 2017

Takže není divu, že její šéf Bernhard Maier i další vládci světových automobilek, které se prezentují na šanghajském autosalonu, mluví o čínském trhu jako hlavní prioritě. Maier na autosalonu oznámil, že značka v následujících pěti letech proinvestuje v Číně šedesát miliard korun. K tomu dodal, že značka připravuje nový model extra pro Čínu. Má jít o malé SUV, což je kategorie aut, která šanghajskému autosalonu kraluje.

Přehlídka aut je ale mnohem rozmanitější, po prvotní éře klasických limuzín to začínají zkoušet s jinými typy - hlavně MPV a nově také kombíky. Na autosalonu je představuje hned několik domácích výrobců a premiéru má v Šanghaji také faceliftovaná Škoda Octavia ve verzi kombi. Dosud značka v Číně vyráběla vždy jen provedení liftback. Nabízet se bude výhradně v provedení vycházejícího z verze Scout a má být na čínském trhu modelem, který vyplňuje prostor mezi octavií a SUV Kodiaq, které má na autosalonu asijskou premiéru.

Autosalon Šanghaj 2017
Autosalon Šanghaj 2017

Čína se ovšem snaží živelnou motorizaci moderovat. Města kryje smogová deka, samosprávy tedy přístup k autům omezují. Kromě auta je třeba také se dostat k registračním značkám. V Šanghaji je draží, vyjde to až na čtvrt milionu korun, to je cena fabie. V Pekingu „espézetky“ losují, aktuálně je do loterie přihlášeno 3,27 milionu lidí, ročně jich město přidělí jen 150 tisíc. Existuje ovšem řešení, jak se dostat k autu rychleji - pořídit si elektromobil. V Šanghaji na něj barevně odlišenou (zelenou) značku dostanete bez čekání. Právě elektromobilita je další velké téma na autosalonu.

Autosalon Šanghaj 2017

A není to jen přešlapování, jako u světových značek, které na nástup elektromobility stále jen zbrojí. V Číně má elektromobil smysl i díky specifickému používání aut - lidé tu jezdí hlavně v rámci městských aglomerací, na dlouhé cesty používají vlaky. Na výstavišti se tak představují také automobilky specializované výhradně na elektromobily, snad každá druhá domácí značka má hybridní nebo plně elektrické auto v nabídce. Stejně jako ve zbytku světa se ovšem snahy automobilek nepotkávají se zájmem zákazníků, v loňském roce tvořily elektromobily jen dvě procenta čínských prodejů, místní úřady chtějí, aby to v roce 2020 bylo dvanáct procent.

Dominantními hráči na čínském trhu jsou domácí Beijing Automotive Group a pak BYD, ve kterém drží podíl Warren Buffet. Právě BYD je co do objemu prodejů největším výrobcem automobilů světa, se svými autobusy na baterky už obsazuje i Evropu.

Zahraniční značky přítomné na čínském trhu se tedy ke zbrojení přidávají. Ford uvede na čínský trh elektromobil v příštím roce. GM chce do roku 2020 uvést deset elektrických nebo hybridních modelů, v příštím roce otevře v Šanghaji fabriku na akumulátory pro ně.

Autosalon Šanghaj 2017
Autosalon Šanghaj 2017

Audi oznámilo, že v příštím roce představí sériovou verzi velkého elektrického crossoveru a na autosalonu se chlubí studií, která naznačuje, jak bude vypadat. Stejný postup volí Volkswagen a také Škoda. Ta vůbec poprvé v historii prezentuje studii premiérově mimo Evropu. SUV se siluetou kupé jménem vision E má akumulátory v podlaze (dojezd má být až 500 km), pohon všech kol provedený elektromotory a futuristický interiér. Podle Škody je ta správná chvíle se do elektromobility pustit se vší vervou a vážností. „Nastal čas, kdy můžeme nabídnout efektivní elektromobil za akceptovatelnou cenu,“ říká Bernhard Maier. Kvůli vývoji emisní legislativy a prognózám předpovídajícím změny chování a preferencí zákazníků jí nic jiného nezbývá.

Fotogalerie

Sériové auto bude z Visionu E v roce 2020. Bude to vůz, který se představí a bude prodávat v Evropě a určitě brzy nato i v Číně. „Prozatím se rozhodujeme, zda elektrický vůz budeme vyrábět v České republice,“ uvedl pro iDNES.cz Bernhard Maier. „Ještě předtím, v roce 2019, představíme Škodu Superb se systémem plug-in hybrid,“ zopakoval Maier v Šanghaji. A do roku 2025 bude mít Škoda v nabídce pět automobilů s čistě elektrickým nebo hybridním pohonem. „Zatím se rozhodujeme, zda z toho budou tři hybridy, nebo tři elektromobily,“ upřesnil Maier. „Za osm let bude každý čtvrtý prodaný vůz značky Škoda na světě buď plug-in hybrid, nebo čistý elektromobil.“

Maierův šéf, předseda představenstva koncernu VW Matthias Müller v Šanghaji vytyčil jasný cíl: Do roku 2025 prodávat ročně 1,5 milionu elektroaut.





Nejčtenější

Projeli jsme s harvestorem na kácení stromů
VIDEO: Prozkoumali jsme monstrum, co kácí stromy jako párátka

Strom pokácí, odvětví a naporcuje. Říká se mu harvestor a vypadá jak stroj, který sem přivezli mimozemšťané. Monstrum, které stromy poráží jako párátka, jsme...  celý článek

Továrna Nokian ve Vševovolžsku
Jak se peče pneumatika? Známe recept, ale ingredience jsou tajné

Recept na tuto specialitu obsahuje kolem čtyřiceti ingrediencí a je přísně tajný. Peče se při 120 °C a celá výroba trvá 84 hodin. Výsledek se ovšem jíst nedá....  celý článek

Tatrabus
Tatrabus: ze rallyového speciálu je terénní autobus a hvězda Islandu

Tohle auto je v současnosti asi nejdivočejší verze nákladního vozu Tatra, na jakou lze v Evropě narazit. Je to něco mezi ultimátním off-roadem, obytným autem a...  celý článek

BMW X3
BMW X3 má v nové generaci hranaté mlhovky a šestiválec s turbem

Po obvyklých sedmi letech BMW mění model X3 za novou generaci. V řadě mnichovských SUV, která brzy pokryje kompletní spektrum od X1 do X7, má důležitou pozici...  celý článek

SsangYong Rexton
Rexton je po 16 letech nový. Offroadové techniky se nevzdal

V době, kdy nová generace u teréňáku znamená hlavně nárůst luxusu nebo rovnou odklon od jízdy v terénu, se SsangYong rozhodl postavit zcela nový model, který...  celý článek

Další z rubriky

Aktivisté Greenpeace protestovali před frankfurtským výstavištěm.
Nejhorší čas na autosalon. Automobilky peskují politici i ekologové

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Autosalon ve Frankfurtu je dnes výsostným polem německých značek. Ostatní, které dorazily, jsou tu chvílemi trochu do počtu. Překvapením jsou čínská auta, ale...  celý článek

BMW Group představila ve Frankfurtu BMW i Vision Dynamics - slibuje nový...
Nové BMW na baterky půjde proti tesle, má ujet 600 kilometrů

Podznačka elektromobilů „i“ u mnichovské značky se už nějakou dobu nedočkala nového příspěvku. BMW na něm ale teď usilovně pracuje, příští model, který bude...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Řidiči od ledna zaplatí „pokutu“ za každý den bez povinného ručení

Na nepojištěné řidiče se od ledna znovu chystá bič. Česká kancelář pojistitelů od nich bude vymáhat příspěvek za každý den bez povinného ručení. Poslanci toto...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.