Důvodů, proč člověk zavítá do půjčovny automobilů, může být řada. Vždy však očekává korektní jednání a vůz v dobrém technickém stavu. Bývá jeho očekávání naplněno? Redakční minitest se to pokusil zjistit. Každá z náhodně vybraných autopůjčoven byla shodou okolností jiná: jedna malá, nenápadná, druhá střední a prosperující, další velká a s rozsáhlou reklamou. Ale pouze jedna z nich poskytla auto, na kterém závadu neobjevil ani diagnostický počítač odborného mechanika.
Střed se zdál zlatý. Ale jen zdál...
Mezi středně velké autopůjčovny obratem i počtem vozů se řadí společnost R.E.N.T. Po telefonu sice nebylo jednání zcela příjemné, ale zato přímé a konstruktivní. Auto k vypůjčení bylo k dispozici. Šlo o vůz Škoda Fabia s benzinovým motorem 1,4, který se hned od prvních kilometrů zdál v pořádku. Podle tachometru měl za sebou 56 000 kilometrů. Příjemně působil i čistý interiér a rádio s odnímacím panelem. Příslušenství bylo kompletní. Ještě auto ani nezajelo do garáže a připravený technik ÚAMK reklamoval sjeté pneumatiky.
Jak si půjčit auto? Spolehnout se na slušnost a serióznost firmy v oboru půjčování automobilů, podepsat smlouvu bez čtení a odjet autem bez prohlídky, to je čirá bláhovost. Když si půjdete vypůjčit vůz poprvé v životě nebo budete pravidelně navštěvovat stejnou půjčovnu, vždy buďte ostražití. I staří známí se mohli zhoršit. 1. Serióznější jsou spíš ti zavedení Recept na to, jak poznat dobrou autopůjčovnu, neexistuje. Ani tam, kde budou se zájemci jednat slušně, nemusí být smlouva nebo půjčené auto vždy v pořádku. Vodítkem by mohla být informace, kolik aut a jak dlouho společnost už půjčuje. A zda vám takovou informaci budou vůbec ochotni poskytnout. 2. Smlouvu se vyplatí číst Oči pro pláč zbudou tomu, kdo si nepřečte alespoň nejdůležitější body výpůjční smlouvy. Za to nejpodstatnější lze považovat spoluúčast a podmínky při likvidaci škody vůbec. 3. Prohlédněte světla, brzdy a výbavu O technické problémy nebo popotahování od policie nikdo příliš nestojí. Proto je třeba alespoň to nejdůležitější u vozu při převzetí prověřit. Minimum by mělo zahrnovat: povinnou výbavu, funkčnost všech světel a brzd. 4. Protokol nepodepisujte bez kontroly Vykutálený majitel půjčovny by si mohl snadno nechávat od nepozorných klientů opravovat auta. Jak na to? Stačilo by podepsat bez prohlídky přebírací protokol bez záznamu o předchozích poškozeních či odřeninách a poté při vracení požadovat, aby klient uhradil opravu závad... Proto při přebírání vozu odložte spěch a detailně všechny šrámy a závady do protokolu napište. Nebo žádejte jiný vůz. 5. Návštěva mechanika se vyplatí Na auto z půjčovny, které jde z ruky do ruky, slepě nespoléhejte. Předejdete problémům, když o rychlou prohlídku požádáte před startem mechanika. Pokažený výlet kvůli vypůjčenému autu za to nestojí. 6. Zajímejte se o náhradní vozy V případě technických problémů nabízejí seriózní půjčovny náhradní auta. Klient by se však měl také zajímat, zda firma zaručuje i přijatelné časové limity přistavení jiného automobilu. Aby na záchranu nebylo třeba čekat dva či více dní. 7. Raďte se s právníkem včas Spory o škody, spoluúčast v případě nehody nebo nároky na proplacení pokuty za nevyhovující technický stav vozu řešte po poradě s právníkem. Dokáže včas rozpoznat eventuální lest ze strany nečestné půjčovny a zasáhne. |
Zatímco počítačová diagnostika potvrdila celkem slušný stav motoru, technik upozorňoval na další a další důkazy o zřejmě prodělané havárii zkoumané fabie. "Na tom autě je momentálně tak zhruba za deset tisíc korun škody. A ty pneumatiky jsou na pokutu nebo odebrání technického průkazu," uzavřel svůj posudek technik. V předávacím protokolu půjčovny nebyla o vadách a škodách - natož o předchozí havárii - ani zmínka. Nepříjemné bylo i vracení vozu, protože přebírající muž, když zjistil, že auto bylo pryč pouhé dvě hodiny, pravil: "To jste z toho ukradl převodovku, ne?" Denní zápůjčka stála 1260 korun a 5000 korun byla záloha.
Malá firma z kočárkárny
Nepříjemným zážitkem bylo už jen usednout do druhého půjčeného vozu. Byla to Škoda Felicia z roku 1996 od společnosti Agile Praha. Telefonické zarezervování a sepsání smlouvy bylo krátké a příjemné. Prvním neslušným projevem vůči zákazníkovi bylo velmi špinavé čelní sklo vozu; plné rozmáznutých much a jemného bláta. Odřené stěrače a "nezamířené" ostřikovače si s nečistotou neporadily. Naopak, stav jen zhoršily. Od půjčovny bylo proto třeba zajet k nebližší pumpě s kbelíkem a vodou. A hlavně: vůz už měl svá nejlepší léta za sebou. Jízda starým vozem, který jde v půjčovně z ruky do ruky, byla utrpením.
Sedadlo řidiče připomínalo staré beztvaré kanape, interiér byl špinavý a navíc se při rychlosti nad 50 km/h hrozivě rozklepal volant. Mechanik ÚAMK strávil zkoumáním vozu téměř půlhodinu a jeho závěr byl seznamem závad: prasklá žárovka pravého předního a zadního brzdového (!) světla, pravé přední kolo brzdící o 25 procent méně než levé, vadná lambdasonda (hlídá chod motoru - takže spotřeba může prasklina čelního skla v zorném úhlu řidiče, motor prakticky bez oleje, přehuštěné nekvalitní pneumatiky, tlukoucí rozbité stabilizátory obou předních náprav.
Je to neuvěřitelné, ale lze se setkat i s tak očividnými vadami u vozů z půjčoven, jako jsou totálně ojeté pneumatiky. |
Velká firma, nízká cena
Trochu složitější na rezervaci, ale zato nejlacinější byl pronájem vozu u velké autopůjčovny Alimex. Na bezplatné lince bylo třeba přetrpět nejprve namluvený vzkaz a pak se nechat ještě dvakrát přepojit, přičemž každá z "živých" operátorek ochotně vyslechla požadavek na vůz. Samo jednání dispečerky však bylo velmi milé a vstřícné. Operátorka řekla doslova: "Tak já vaši rezervaci přijímám. Ale abyste dostal tu nejvýhodnější cenu, musíte tutéž rezervaci provést ještě jednou internetem, pak vám odpovíme e-mailem, ten vytiskněte a ukažte při přebírání vozu." Převzetí vozu bylo pak už dílem chvíle a vůbec nikdo se přitom neptal na vytištěný e-mail s potvrzením o přijetí rezervace! Předmětem nájmu byla Škoda Fabia Junior a na tachometru neměla ani 2000 kilometrů.
Autopůjčovny: špatná smlouva se prodraží čtěte zde |
Pozor na technickou stránku vozu Není obvyklé, aby každý, kdo si z půjčovny odváží auto, pod zvedákem a s montážní lampou v ruce odhaloval závady. Přesto je dobré být ostražitý. "Vyvarujte se přebírání vozu po vážné havárii," radí obchodní ředitel ÚAMK Jiří Wolf. Podle jeho zkušeností těžce poškozená a poté opravovaná auta hrozí následnými vleklými technickými problémy. "Navíc oprava mohla být i odbytá, nedokonalá a může se to projevit na jízdních vlastnostech auta," dodává Wolf. Zatímco odborný mechanik ÚAMK prohlížel na zkoušku vypůjčená auta, Jiří Wolf shrnoval zkušenosti svých lidí z oprav v terénu: "Nevedeme si statistiku, které vozy při opravách jsou z půjčoven, ale o těch, o kterých víme, se dá říct, že byly vesměs v zanedbaném stavu." Podle zkušeností výjezdních techniků ÚAMK často vedou k nehodám sjeté pneumatiky nebo slabé brzdy. Nepřímý vliv na kritické situace v dopravě mají prý i popraskané žárovky, a tudíž ne zcela zřetelně osvětlené vozy. |
Půjčovna se vyplatí při delší cestě Ani taxi, ani půjčovna aut nejsou zadarmo. Pro zjednodušení lze předpokládat, že u běžného auta stojí kilometr na spotřebě paliva zhruba dvě koruny. Taxík si počítá na stejnou vzdálenost zpravidla 20 korun a nejlacinější půjčovna vyjde jen na nájemném na 450 korun (+ spotřebované pohonné hmoty). Hranicí, kde taxi vyjde cenově podobně jako vůz z půjčovny, je přibližně 25. kilometr. Delší vzdálenost je levnější v půjčeném autě. |
I když teoreticky by měly půjčovny předávat vozy jen v provozuschopném stavu, ve skutečnosti tomu tak není; před delší cestou se prohlídka od mechanika vyplatí. |