Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Autopůjčovny na dovolené: ptejte se na podrobnosti

aktualizováno 
Vybírejte dobře, když si na dovolené půjčujete auto. Co se zdá zprvu levné, může přijít nakonec hodně draho. Auto dostanete s plnou nádrží a s plnou byste ho měli i vrátit. Jinak zaplatíte až dvojnásobek průměrné ceny pohonných hmot.

Ilustrační foto | foto: Fiat

V klidu a pečlivě si přečtěte v půjčovně aut smlouvu, nabádá Miroslav Preclík z Ústředního auto moto klubu (ÚAMK). "Obvykle jsou ty nejdůležitější podmínky napsány tím nejmenším písmem," říká s jistou nadsázkou. Ale zase tak velká nadsázka to není. Protože okolností, které půjčení vozu provázejí, je mnoho. Na všechno, co vám není jasné, se proto zeptejte. Ve hře jsou totiž desetitisíce korun i víc, které při nešťastné souhře náhod zmizí z vaší peněženky.Co všechno byste tedy měli vědět?

Co je zahrnuté v ceně

Pokud je totiž cena oproti konkurenci příliš nízká, pravděpodobně jde jen o takzvanou základní, "holou" částku, ke které je nutné připočítat další položky. "Je velmi důležité, aby se klient podrobně informoval o tom, co všechno cena zahrnuje," upozorňuje Radek Šafář ze společnosti Holiday Autos, která pronájem aut zprostředkovává.

Měli byste vědět, jak je auto pojištěno, jak vysokou spoluúčast budete v případě, že vůz poškodíte nebo vám ho ukradnou, platit. Ale i to, jestli cena obsahuje daň z přidané hodnoty a místní daně a poplatky. Důležitý je také počet kilometrů "v ceně", které smíte s autem najet. Někdy bývá počet kilometrů neomezený, jindy se za každý kilometr platí zvlášť. V některých případech zase půjčovna stanoví denní limit.

"Základní cena se tak může rozrůst i na konečný trojnásobek," upozorňuje Radek Šafář. Chtějte proto vždy vědět konečnou částku.

Jak je auto pojištěno

Auta jsou zpravidla pojištěna proti krádeži a poškození. Ne vždy však mají pojištěny pneumatiky nebo čelní skla. Základní pojištění také nemusí zahrnovat pojistku škod způsobených třetím osobám. Zeptejte se proto, jak je vůz pojištěn a za jakých podmínek se můžete připojistit.

Například v USA můžete mít pojištěné i další speciální služby, jako je obstarání pohonných hmot, pokud vám na cestě dojdou, nebo výměnu poškozené pneumatiky.

Důležité je nejen to, proti čemu jsou auta pojištěna, ale i do jaké výše. Jak upozorňuje Radek Šafář, například v USA se při nízkém pojištění škod vůči třetím osobám můžete dostat do problémů. Kdybyste například do někoho nabourali, zranili ho a on se s vámi soudil, mohl by po vás chtít teoreticky i miliony korun. Jenže pojištění kryje třeba jen škodu do výše tři sta tisíc. Zbytek byste pak museli zaplatit vy.

Pozor, pojistka se nevztahuje na škody způsobené z nedbalosti, například když zaviníte nehodu v opilosti nebo vám auto ukradnou, protože jste je nechali otevřené i s klíčky v zámku.

Jak vysoká je spoluúčast

Pokud s autem nabouráte, jinak ho poškodíte nebo vám ho ukradnou, nemusíte půjčovně platit nic, nebo předem dohodnutou částku. Záleží na tom, jakou jste si sjednali spoluúčast. Ta může být nulová, vyjádřena procenty, nejčastěji to je deset procent z aktuální ceny auta nebo přímo určitá částka, například pět set eur.

Jak spoluúčast "funguje"? Příklad: na parkovišti vám urazí zrcátko. Při nulové spoluúčasti neplatíte nic. V případě, že je spoluúčast stanovena na 500 eur a nové zrcátko bude stát 100 eur, zaplatíte právě oněch 100 eur. Pokud poškodíte blatník a oprava přijde na 2 000 eur, zaplatíte 500 eur, tedy jen plnou výši spoluúčasti.

Není pravda, že by vždy nutně platilo, čím vyšší spoluúčast, tím nižší půjčovné, a naopak. Podle Radka Šafáře je v některých zemích dokonce nulová spoluúčast "zvykem", například v USA, jižním Španělsku nebo Itálii. Ale záleží na konkrétní půjčovně.

Pozor, u větších aut může být spoluúčast i vyšší než tisíc eur. U některých půjčoven si lze nulovou účast připojistit.

Jak velká bude garance

Půjčovna po vás bude chtít garanci. Obvykle k tomu musíte mít kreditní kartu. Před vašima očima ji vloží do terminálu a zablokují požadovanou částku, může to být dvě stě, ale i patnáct set eur, podle typu auta, které si půjčujete. Kartu vám vrátí, ale se zablokovanou částkou nemůžete disponovat. Poté, co s autem přijedete zpátky a půjčovna ho zkontroluje, peníze znovu uvolní, je-li vše v pořádku. Garanci lze teoreticky složit i v hotovosti, ale ne všechny půjčovny to umožňují. Výše garance se často rovná velikosti spoluúčasti. Některé půjčovny však blokují i nižší částky.  

Co si ještě můžete na cesty půjčit?

K autu si na cestu můžete půjčit i další vybavení. Pokud vám například chybí dětská sedačka, můžete ji mít zhruba za osmdesát korun na den.

Za cenu zhruba od sto do dvou set korun denně podle velikosti si můžete půjčit střešní box. Připravte se, že od vás budou chtít v půjčovně jistinu zhruba v ceně boxu, tedy asi od tří do deseti tisíc korun. Zálohu vám vrátí poté, co ho přivezete v pořádku zpátky.

Nosiče kol nabízejí půjčovny zhruba za padesát až sto padesát korun denně podle typu a množství kol, jež se na ně vejdou. Za stejnou cenu si můžete pronajmout takzvané příčníky, na které se boxy a nosiče upevňují. I v tomto případě počítejte s jistinou ve výši několika tisíc korun, kterou vám vrátí po příjezdu.

Zhruba za sto až tři sta korun na den můžete mít do auta i navigaci. Cena se počítá obvykle za každý započatý den. Pokud je pronájem delší, lze si zpravidla dohodnout individuální cenu.

Vybavení nabízejí specializované půjčovny, ale přímo i některé autopůjčovny. To znamená, že z nich odjedete s autem a s požadovanou výbavou.

Co budete potřebovat? Jeden nebo dva doklady, například občanský průkaz a řidičský průkaz, a peníze na zaplacení předem a na vratnou zálohu. Pokud po cestě střešní box poškodíte nebo vám ho ukradnou, zaplatíte škodu ze složené zálohy. Tu vybírají nejen specializované půjčovny, ale obvykle i autopůjčovny.





Nejčtenější

Yamaha podle všeho připravuje vstup velkého tříkolového motocyklu na trh....
Motorkáři zbrojí na Miláno, letos ve znamení naháčů a nového GoldWingu

Hlavní novinky motorkářské výstavy EICMA v Miláně letos podle většiny upoutávek přijedou z Japonska. Módní retro vlna pro příští rok nabírá ostřejší a...  celý článek

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Audi A7 Sportback
Nové Audi A7 Sportback umí až do 160 km/h plachtit s vypnutým motorem

Nové Audi A7 Sportback je pořádný kus auta, zcela nová generace přijíždí jen pár měsíců po nové vlajkové lodi značky, limuzíně A8. Pětidveřový fastback z ní...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu
Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným, po kterém pasou výrobci akumulátorů. Mnohem větší patálie...  celý článek

Další z rubriky

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu
Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným, po kterém pasou výrobci akumulátorů. Mnohem větší patálie...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.