Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Autopůjčovny: špatná smlouva se prodraží

  19:42aktualizováno  19:42
Podívejme se na zdejší autopůjčovny bez růžových brýlí a megalomanských reklamních sloganů. Opravdu si může auto pronajmout každý? Co přitom riskuje? Jaké vozy nám pronajímatelé nabídnou a na co si máme dávat pozor?
Mercedes-Benz E

Mercedes-Benz E - Limuzíny Mercedes řady E má v nabídce například autopůjčovna Sixt. | foto: Petr PavlíkiDNES.cz

Vyrazit si na dovolenou v pohodlnějším voze, vyřešit přechodné období bez auta nebo se třeba jen projet ve vysněném automobilu. To všechno jsou důvody vedoucí naše kroky k místní autopůjčovně. Nabídka je poměrně pestrá, takže si v katalogu vybere opravdu každý, ať už hledí na výkon motoru či cenu pronájmu.

Jenže nabídka vozů a cenová politika by neměly tvořit jediné kritérium při výběru vhodné půjčovny, jinak by se při sebemenším problému mohl motorista pěkně divit. Podíváme se proto na pronájmy osobních aut podrobněji.

Vozový park
Nabídka autopůjčoven pokrývá prakticky všechny kategorie vozů počínaje levnou "nákupní taškou" a konče luxusní limuzínou či dodávkou. U malých místních půjčoven najdete na začátku ceníku vyžilé felicie, u národních lidové provedení fabie a velké zahraniční oslovují klienty Opelem Corsa či VW Polo. Je to samozřejmě individuální. Zatímco u Sixtu začíná nabídka vozem Smart, u Hertzu je to Corsa. Tyto vozy patří u nás spolu s nižší střední třídou (focus, octavia, golf, apod.) k nejpůjčovanějším. S rostoucí cenou pronájmu se zájem zcela pochopitelně snižuje.

Právě u vozů nejvyšších tříd jsou největší rozdíly v nabídce. Zatímco místní autopůjčovny končí u octavie, maximálně u superbu, mezinárodní vám nabídne i auto za několik milionů korun. Podle našeho průzkumu početně vedou vozy značky Mercedes, zpravidla v "éčkové" modelové řadě, u Sixtu najdete dokonce nejvyšší řadu S a sportovní kabriolet SLK. Autopůjčovna Dvořák nabízí vybraným zákazníkům i čistokrevný sporťák Kaipan.

Půjčovny aut můžeme rozdělit do tří základních kategorií na malé místní, národní a mezinárodní. Pro každou z nich platí jistá specifika. Malé místní jsou obvykle o trochu levnější, mají jednu, maximálně dvě pobočky a ve valné míře mají pro zákazníka nevýhodné podmínky. Pokud nejde o známého majitele či nemáte doporučení od důvěryhodného zdroje, zápůjčkou u nich nemálo riskujete. Například poměrně často není ve smlouvě ošetřena havárie či porucha vozidla tak, abyste neplatili za pronájem i po dobu opravy vozu.

Podstatně lepší je to u velkých národních autopůjčoven, které mají několik poboček, dobře podchycenou servisní síť a širší nabídku služeb. V zásadě mezi nimi nenajdete vysloveně nekvalitní pronajímatele. Liší se pochopitelně cenou, vozovým parkem i podmínkami zapůjčení, ale při eventuálních problémech už je zde lepší zázemí. Jmenujme například Alimex či Rentpoint.

Na samém vrchu stojí velké mezinárodní autopůjčovny jako je Avis, Budget, Hertz či Sixt. Často mají sice o trochu vyšší cenu, ale za ní stojí nadstandardní služby a kvalitní vozový park. Navíc pokud si dáte práci se sledováním jejich akčních nabídek, můžete získat auto vyšší třídy za velmi zajímavou cenu. Kupříkladu VW Golf s klimatizací bude u Sixtu stát na víkend stejně jako fabie v základní výbavě (s 44 kW motorem) u Alimexu.

Obrovské rozdíly mezi jednotlivými kategoriemi autopůjčoven jsou však ve stáří i kvalitě vozového parku. Časté střídání řidičů, velké vytížení vozů i leckdy nešetrné zacházení jim příliš nesvědčí, a tak auta stárnou mnohem rychleji než v běžném využití. Obvykle najezdí přes 30 tisíc kilometrů ročně, u vozů kombi pak není výjimkou ani 50 tisíc. Malé autopůjčovny točí vozy, dokud se to vyplácí, takže stále ještě dokážete při troše snahy sehnat Škodu Favorit. Národní jsou na tom lépe, auta si drží většinou maximálně tři roky. Pravda, u Alimexu v nabídce stále ještě najdete felicii, ale to je hlavně z reklamních důvodů. Přímo až extrémní termíny obměny vozového parku dodržují mezinárodní autopůjčovny. Většina vozů je mladších půl roku a mívají najeto méně než 40 tisíc.

Trochu horší je to s výbavou automobilů. Pokud máte rádi maximálně vybavené auto nižší střední třídy či dokonce malý vůz, budete mít s nalezením vhodné autopůjčovny starost. Naprostá většina pronajímatelů má v nabídce vozy základních motorů i výbav, výjimečně doplněných o manuální klimatizaci. Fabie jsou nabízeny zejména s motory 1,2 HTP (resp. 1,4 / 44 kW), nižší střední třída vyjíždí na silnice zpravidla s motorem 1,4. Existují samozřejmě i výjimky, kde vám pronajmou fabii se 74 kW motorem a klimatizací, ale takových půjčoven mnoho není. Navíc ztráta hodnoty u takového vozu je poměrně vysoká, takže pronájem vyjde hodně draho. U dieselů je to podobné, pokud jsou vůbec nabízeny.

Pronájmy
Každý typ pronájmu má svá specifika i ceny. Jakmile překročí doba půjčení dva měsíce, už vznikne prostor pro vyjednávání o lepších cenových podmínkách, uvažujete-li dokonce o ročním či ještě delším pronájmu, slevy ze standardního denního paušálu budou opravdu zajímavé. U takovýchto pronájmů a operativních leasingů vám internetová kalkulačka nepomůže, vyplatí se vyjednávat přímo ve vybrané autopůjčovně.

Pokud potřebujete auto jen na pár dnů či víkend, tak byste také neměli skočit na nabídku prvního pronajímatele, který má opticky nejvýhodnější ceny. Právě u krátkých pronájmů se dají dělat největší kouzla s nabídkou, musíte však přesně vědět, co s autem budete dělat a jakou vzdálenost ujedete. Jisté snížení ceny znamenají pronájmy s omezeným počtem ujetých kilometrů, které jsou levnější, ale po překročení stanoveného limitu budete platit několik korun (3-5 Kč) za každý kilometr.

Limity se zpravidla pohybují kolem 100 km denně, což je poměrně málo. Navíc rozdíl mezi omezeným a neomezeným počtem kilometrů je poměrně malý, například u Rentpointu je to 50 Kč denně. Limitovaná nabídka se tedy vyplatí zejména tomu, kdo chce ušetřit co nejvíce peněz a potřebuje auto jen k dopravě z místa A na místo B, kde nějakou dobu setrvá. Všem ostatním bychom doporučovali orientovat se na pronájmy s neomezeným počtem kilometrů.

Zcela speciální kategorií jsou tzv. víkendové pronájmy, které autopůjčovny v naprosté většině případů nabízí za zajímavějších cenových podmínek. Základní varianta počítá s vyzvednutím vozu v pátek v odpoledních hodinách a jeho navrácení v pondělí dopoledne. Někteří pronajímatelé nabízejí i tzv. prodloužené víkendy, kdy si auto zapůjčíte například už ve čtvrtek. V každém případě jsou tyto zápůjčky podstatně výhodnější než standardní denní renty. Navíc pokud budete pečlivě sledovat akční nabídky, vyjdou vám velmi zajímavě. U víkendových pronájmů má navrch Sixt, kterému u vybraných vozů za celý víkend zaplatíte jako za jeden den. Ostatní dávají slevy mezi 10-20%, což také není k zahození.

Méně obvyklou službou je zapůjčení vozu na několik hodin, což je zajímavé zejména u mikrobusů a velkoprostorových vozů. Nabízí ji však jen několik málo pronajímatelů, přičemž obvyklý 10 hodinový pronájem vás například u Rentpointu přijde přibližně na 3/4 denní renty.

Podmínky
Pokud máte zájem o malé auto či nižší střední třídu, tak podmínky pronájmu jsou celkem snadno splnitelné. Zpravidla musíte mít řidičský průkaz déle než rok, tři doklady k ověření vaší totožnosti a platební kartu pro složení zálohy i zaplacení nájmu. U některých autopůjčoven je podmínkou ještě věk nad 21 let. Paradoxně jsou však největší problémy s platební kartou.

Většina bank totiž standardně vydává elektronické karty (Maestro, Visa electron), kterou pronajímatelé zpravidla neuznávají. Mnohem lépe se vám bude vyjednávat s embosovanou platební kartou (např. Visa) s vašimi iniciály, která už zaručuje, že na účtu máte více než několik korun. Půjčování proti hotovosti přitom také není zrovna rozšířené, bankovní účet totiž představuje jistou garanci.

Složitější je to s pronájmem dražších vozů. Tam vám už milý úsměv na tváři nestačí. Svou důvěryhodnost dokládáte dvojící platebních karet, často musíte složit i vysoké depozity odpovídající až 10% pořizovací ceny vozu. Což u nejdražších Mercedesů není zrovna málo, jde už o stovky tisíc. Řadový občan si tedy ani na pár dní nedopřeje zážitek z auta milionářů, zpravidla už skončí na podmínce složení depozitu. Málokomu se bude chtít skládat mnohaleté úspory jako zálohu. V tomto ohledu mají výhodu majitelé zlatých platebních karet, u nich je jako důvěryhodný ručitel brána banka a autopůjčovny přistavují luxusní limuzíny prakticky bez dalších otázek.

Rizika
Nejdůležitějším kritériem při výběru autopůjčovny by ještě před vozovým parkem a cenou měla být výše rizika. Nemůžete totiž spoléhat na to, že vám půjčený vůz neukradnou, nikde ho nenabouráte nebo neutrpí menší škrábanec. Proto je zvlášť důležité zajímat se o část smlouvy o pronájmu, kde jsou tyto situace ošetřeny. Zatímco u jednoho pronajímatele zavoláte a on vám po havárii okamžitě přistaví nové auto, druhý po vás bude chtít zaplatit nejen opravu, ale i ušlý zisk.

Většina autopůjčoven má nabízené vozy pojištěny havarijní pojistkou se spoluúčastní 10%, setkáte se i s 5%. Někteří pronajímatelé vám dokonce nabízejí i připojištění za tzv. nulovou spoluúčast, kdy při zaviněné havárii za vás požadované peníze zaplatí pojišťovna. Tato služba je však poměrně drahá, příplatek odpovídá většinou 10% denního nájmu, což není zrovna málo. Ke krytí možných rizik vám přispěje i doplňkové pojištění osob a event. připojištění zavazadel.

Na co si dát ve smlouvě pozor
Před podepsáním smlouvy o pronájmu si raději ještě jednou přečtěte stať s riziky. Vždy tam najdete, že pokud nehodu způsobíte pod vlivem alkoholu či jiných látek, nejenže všechny opravy zaplatíte ze svého, ale také pronajímateli budete kompenzovat ušlý zisk po dobu opravy vozidla. Zjistěte si rovněž, kdo platí nájemné po dobu opravy vozidla, popřípadě zdali máte právo na nový vůz za stejnou cenu. A ještě před půjčením vozu se rozhodněte, kdo všechno ho bude řídit. V ceně nájmu totiž bývá pouze jeden řidič, za každého dalšího se nemálo platí. Pokud by totiž nehodu způsobilo auto řízené řidičem neuvedeným ve smlouvě, rovněž vše platíte ze svého.

Služby
Půjčením auta nemusí služby autopůjčovny končit, velcí pronajímatelé nabízejí mnohem širší servis. Vozidlo vám přistaví na požadovanou adresu, vy ho naopak můžete vrátit na libovolné tuzemské pobočce firmy, leckdy bez dalších poplatků. Součástí nabídky jsou nejrůznější příplatková příslušenství jako jsou sněhové řetězy, dětské sedačky či střešní nosiče. Výjimečně najdete i závěsné zařízení.

Zajímavé služby nabízejí mezinárodní autopůjčovny. Ty vám totiž za příplatek umožní vrátit vůz v zahraničí, jako tomu je například u ilustrační fotky, kdy v garážích stojí auto s italskou poznávací značkou. Až vám tedy uletí letadlo, zastavte se na letišti pro jiný dopravní prostředek. Pochopitelně to není zadarmo. Pokud však jedete do destinace, kde se auta vracejí poměrně často, vyjde vás příplatek ještě celkem únosně. Kupříkladu u Sixtu chtějí za vrácení vozu v Lipsku 123 eur a v Berlíně 209 eur. Ještě před tím, než vyrazíte, se vyplatí přeptat, jestli daný pronajímatel nepotřebuje v dané destinaci auto naopak vrátit. Sice pojedete s autem s cizí značkou, ale ušetříte na příplatku, který vám buď výrazně sníží nebo dokonce odpustí.

Velkou výhodou mezinárodních autopůjčoven je i pomoc v zahraničí. Malý místní pronajímatel vám asi dost těžko vlastními silami pomůže, pokud se vám porouchá auto či nabouráte na druhé straně Evropy. V tuto chvíli zůstanete odkázáni čistě na svých dorozumívacích schopnostech, u nadnárodní autopůjčovny stačí kontaktovat nejbližší pobočku.

Ceny
Nevěřte reklamám jednotlivých autopůjčoven. Auto za tři stovky denně sice není úplný nesmysl, ale skrývá se u něj finta v podobě několikaměsíčního pronájmu s omezenými kilometry či něco podobného. Reálná cena krátkodobých pronájmů začíná na tisícikoruně za den, za měsíc pronájmu je to zhruba kolem osmi set. Existují samozřejmě různé kombinace, kterými cenu srazíte (například víkendový pronájem), ale pořád se pohybujeme kolem té tisícovky. A akční nabídky slouží spíše než ke zlevnění základního pronájmu ke zdostupnění dražších vozů, kdy vás nižší střední třída vyjde jen o málo dráž než mrňavá Fabie.

Velmi zajímavé je porovnávání ceny nájmů benzinových aut s dieselem. Kromě toho, že mnoho autopůjčoven diesely nenabízí, tak jejich cenové nadsazení nedokáží zcela vykompenzovat dosažené úspory. Kupříkladu Fabia SDI bývá oproti Fabii s 1,2 HTP dražší o 200 Kč, přičemž kombinovaná spotřeba se liší o litr. Uvážíme-li, že nafta se od naturalu liší zhruba o tři až čtyři koruny za litr, tak na sto kilometrů jízdy uspořím přibližně 40 Kč. Musím tedy ujet 500 Km denně, aby se mi cenový rozdíl vůbec vyplatil. A takovýto poměr je prakticky u všech nabízených aut. Subjektivně tedy jezdíte za méně, ale v reálu rozhodně nejde o úsporu.

Půjčujeme si auto
Krásné letní počasí a vysoké teploty otáčí náš zrak směrem ke klimatizovaným vozům. S jedním bychom rádi odjeli na víkend. Alimex nám nabízí octavii combi 1,9 TDI za 5 tisíc, na stejnou cenu se dostáváme u klimatizované octávie i u Hertzu. Nakonec jsme sáhli po dlouhodobé akční nabídce Sixtu, kdy za 2800 odjíždíme s VW Golf 1,4 A/C. Auto bylo pořízeno začátkem dubna (jsou mu tedy zhruba tři měsíce), na tachometru má 9 200 km a jeho elegantní tmavě modrou karosérii neruší logo autopůjčovny (na rozdíl od Alimexu). Nenašli jsme na něm žádný škrábanec a je celkově v dobrém stavu. Motor s 55 kW sice není při použití s klimatizací žádný dravec, ale s touto pohonnou jednotkou vyjíždějí i vozy konkurenčních pronajímatelů.

Zkoušíme ještě najít alternativní cenovou nabídku u malých autopůjčoven. Poměrně rozumně vychází MŠ-car, který za identickou cenu nabízí klimatizovanou fabii combi s 1,4 / 74 kW. My už však máme vybráno. Podle letmého pohledu do zápůjční knížky jsme v pořadí šestnáctí řidiči, což sice není málo, ale na voze to není poznat. Spotřeba je poměrně rozumná, přes zapnutou klimatizaci se držíme s průměrem lehce nad 6,5 litru. Výbava je sice základní, ale k cestovnímu komfortu to stačí. Elektrická okna i zrcátka, autorádio Beta s kazetovým přehrávačem, tmavší skla a zejména mechanická klimatizace.

Úspěšný výběr
Pokud se budete řídit uvedenými radami, jistě si vyberete auto podle svých představ. Ať už sháníte super levné auto, vezmete rozumný kompromis jako my, nebo usednete do luxusní limuzíny, zmíněné rady zůstávají stejně. Každá autopůjčovna má svá specifika, své ceny i vozy. Vybírejte pečlivě a důkladně si přečtěte podmínky smlouvy. Doporučujeme rovněž vyjíždět s auty opatřenými havarijním pojištěním, pokud máte důvěru ve své řidičské schopnosti, tak nemalý příplatek za nulové riziko vynechejte.

Autoři: ,




Nejčtenější

Yamaha Venture
Vzduchem chlazení obři od Yamahy couvají a popojíždí na elektřinu

Že by první důsledek odstoupení USA od klimatické dohody? Nová dvojice obřích cesťáků Yamaha Venture a Yamaha Eluder je zatím určena pouze pro americký trh....  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Další z rubriky

Volvo od roku 2019 nabídne pouze elektrická či hybridní auta
Evropa je pozadu ve výrobě baterií pro elektroauta

Evropská komise má zájem o vytvoření konsorcia typu Airbusu, které by spojilo přední evropské společnosti s cílem vyvíjet technologie pro baterie. V této...  celý článek

Volkswagen Golf sedmé generace prošel faceliftem.
VW upraví strategii, aby si Volkswagen, Škoda a Seat nekonkurovaly

Koncern VW chce, aby se její tři značky pro masový trh více odlišily, omezilo se tak překrývání a potlačilo napětí v rámci skupiny. Prohlásil to generální...  celý článek

Pražská taxikářka Kateřina Šenkeříková
Ženy za volantem: Milí řidiči, chceme vám říct...

Jedenadevadesátiletá královna Alžběta II. celý život jezdí autem, aniž by měla řidičák, Eliška Junková by strčila spoustu mužů za volantem do kapsy, první...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.