Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Autorádio bez rizika? Mimo vůz!

aktualizováno 
Největším hitem mezi vykradači motorových vozidel jsou autorádia, s odstupem následují zavazadla. Mobilní telefony, fotoaparáty, ale také kufry a tašky. Kradou se i dětské autosedačky. Policisté v té souvislosti přiznávají, že když zloděj do auta vniknout chce, tak mu v tom většinou nic nezabrání. Další experti do diskuse vstupují s tvrzením, že zabezpečené autorádio je jen takové, které ve voze není. A k tomu ještě zástupci výrobních firem doplňují, že vyjímatelné přístroje nemusí být vždy bezpečné.

Největším hitem mezi vykradači motorových vozidel jsou autorádia, s odstupem následují zavazadla. Mobilní telefony, fotoaparáty, ale také kufry a tašky. Kradou se i dětské autosedačky. Policisté v té souvislosti přiznávají, že když zloděj do auta vniknout chce, tak mu v tom většinou nic nezabrání. Další experti do diskuse vstupují s tvrzením, že zabezpečené autorádio je jen takové, které ve voze není. A k tomu ještě zástupci výrobních firem doplňují, že vyjímatelné přístroje nemusí být vždy bezpečné.

V Česku se víc krade

"Krádeže autorádií jsou charakteristickým znakem této země. Když se zahraničními kolegy jednáme o podobě nového modelu přehrávače, snažím se prosadit jeho co možná nejlepší zabezpečení. To ale není rozhodující pro západní Evropu, tam rádia kradou méně," říká Pavel Kolář z firmy Sony. Podle jeho názoru je nejlepší koupit autorádio, které lze z vozu snadno odnést. "Doba takových přístrojů však pomalu končí. My vlastně už jen doprodáváme staré modely, které nemají bůhvíjaké parametry," připouští Pavel Kolář. Konkurenční značka Blaupunkt vyjímací neboli šuplíkové přijímače vůbec nevede. "V zahraničí dělali nárazové zkoušky, při kterých se zjistilo, že vyjímatelná rádia mohou být nebezpečná," tvrdí Kateřina Vokounová z pražského zastoupení Blaupunktu. "U přístrojů, které majitel často vytahoval z úchytů, hrozilo opotřebení zarážek. Testy přitom ukázaly, že při prudkém nárazu takové rádio ze svého místa vyletí a může zranit někoho z posádky. Nebezpečí hrozí zvlášť v případech, kdy rodiče dovolí dítěti, aby stálo uprostřed za předními sedadly."

Co nenechavce odradí?

Zabezpečení rádia nejčastěji spočívá ve vyjímatelném čele přístroje nebo jeho části v podobě panelu. Další možností jsou bezpečnostní karty nebo kódy. "Takové zabezpečení je smysluplné jen v případě, že řidič opravdu panel z rádia vyjme. Na to ale lidé často zapomínají," konstatuje Vladimír Fischer z pražského policejního prezidia. "Mnohdy postačí vyjmout panel a schovat jej do odkládací kapsy, případně pod sedadlo, což mnohého vykradače automobilů odradí. Existují však zloději, kteří rádio berou i tehdy, když na něm viditelně chybí panel, bez něhož nehraje." Není totiž zas takový problém opatřit si chybějící část rádia jako náhradní díl. Mnohé elektroservisy potřebné kusy prodávají. "Řešením by bylo, kdyby obchodníci a opraváři neprodávali panely nebo čela rádií lidem, kteří přístroj získají bůhvíjak," míní Pavel Kolář. "Denně se nám telefonem ozve pochybný hlas, který shání bezpečnostní panel. Ale my ho dodáváme jen tomu, kdo může prokázat, že si rádio opravdu koupil. V ostatních případech panel prodáváme asi za padesát procent ceny nového autorádia, aby se to zloději nevyplatilo." Konkurenční Blaupunkt za kousek chybějícího plastu z čelní stěny autorádia účtuje tři tisícovky korun. Sony a Blaupunkt chrání rádia i jinak: zákazníkům garantují, že pokud jim přístroj někdo z auta ukrade, dodají mu zdarma nový. Sony to nabízí v prvním roce po koupi nového přijímače, Blaupunkt dokonce po dvojnásobnou dobu. Okradený, který žádá o nový přístroj, však musí při čerpání zmíněné záruky odevzdat ochranný panel, čímž dokáže, že své rádio před zájmem zlodějů chránil. Výrobci automobilů na zabezpečení rádií nadále pracují. Stále víc sázejí na rádia jedinečných tvarů, nebo na přístroje do vozů pevně zabudované, která nelze demontovat. "Rádio pro fabii bylo vyvinuto speciálně pro tento vůz a jeho cena je plně srovnatelná s nabídkou konkurence z prvovýroby," sděluje mluvčí Škody Auto Evžen Krauskopf.

Zloději berou vše

Na otázku, co zloději kromě autorádií ve vozech kradou, kriminalista Vladimír Fischer odpovídá: "Vše, co je vidět." Proto se i pro krátké zastavení vyplatí ukrýt zavazadla do kufru. "Stačí, když se řidič vzdálí na tři minuty, a zloděj zaúřaduje. Prostě - i na krátkou dobu se vyplatí zapnout alarm," radí Vladimír Fischer. Nejvíc se krade v autech ve velkých městech, kde je z čeho vybírat. A navíc nenechavcům nahrává anonymita, kterou by na vesnici nenašli. Žel, výrobcům se zatím nepodařilo zabezpečit auta tak, aby se do nich vykradači nedostali. "Kdysi stačilo vytlačit větrací okénko, později na škodovkách zlodějům nahrávaly čnící kolíky. Auta však mají rozbitná skla, přes která se zloději dostanou dovnitř vždy," shrnuje Vladimír Fischer.

Sklo už není v ohrožení

Když řidič přijde k autu, ze kterého něco hodnotného zmizelo, má volat policii. "Existuje podezření, že se stal trestný čin, a navíc pojišťovna potřebuje k vyplacení náhrady škody z havarijní pojistky policejní protokol," upozorňuje Václav Bálek z České pojišťovny. Jestli se zlodějny souvisící s motorovými vozidly letos někde významně posunou k lepšímu, tak to podle očekávání odborníků bude spočívat v poklesu zájmu zlodějů o čelní skla. "Počet takových krádeží by se mohl snížit na minimum, neboť zloděje přestávají lákat dálniční známky, které je zajímaly ještě nedávno. Od letoška totiž má nálepka dvě části, z nichž tu, která není přilepena na skle, řidič musí mít na cestách u sebe," vysvětluje Květoslava Voglová z pojišťovny Allianz.


ANKETA: Ukradli vám za posledních deset let něco z auta?

autorádio

    563 čtenářů    

čelní sklo

66  čtenářů

zavazadla či povinnou výbavu

335 čtenářů

kryty kol

261 čtenářů

zpětné zrcátko

117 čtenářů

palivo z nádrže

129 čtenářů

anténu

269 čtenářů

stírače

139 čtenářů

kolo nebo rezervu

189 čtenářů

Pramen: iDNES

 

 

Autorádio je v bezpečí jen mimo auto

Autor:


Nejčtenější

Ministerstvo chce otestovat odbočování na červenou a na dálnici 140 km/h

Odbočení na červenou umožňuje řidičům v Německu plechová tabulka se zelenou...

Kdo se podíval do Ameriky, vzpomíná na to jako na skvělou věc: odbočit doprava se může na křižovatce, i když svítí...

VIDEO: Podívejte se na běžné ráno před školou, je to džungle

Ilustrační snímek

Každoročně přibývá rodičů, kteří své děti vozí do školy autem. A ve velkých městech či u velkých škol se širokou...



Na počkání za litr. Test MF DNES potvrdil, že stočit tachometr není problém

Ilustrační foto

Až čtyřicet procent tachometrů ojetých vozů v Česku je stočených. Reportéři MF DNES si ověřili, jak je to snadné. Za...

Autofotka týdne: Kalendář na třináct měsíců ozdobí dílnu

Kalendář Liqui Moly na rok 2019

Krásky z plakátů byly neodmyslitelnou ozdobou dílen a plechových šatnových skříněk. Dnes jich je o poznání méně. Nový...

Dieselgate odstartoval hloupý nápad namluvit Americe, že nafta je eko

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen

Německý koncern Volkswagen chtěl znovu dobýt Ameriku, hlavní zbraní mu měly být diesely, u kterých vyzdvihoval jejich...

Další z rubriky

Němci měli velké oči. Milion elektromobilů u nich v roce 2020 jezdit nebude

Mercedes-Benz EQC

Milion elektromobilů na německých silnicích do roku 2020 pravděpodobně jezdit nebude. Poradci berlínské vlády nově...

Ministerstvo chce otestovat odbočování na červenou a na dálnici 140 km/h

Odbočení na červenou umožňuje řidičům v Německu plechová tabulka se zelenou...

Kdo se podíval do Ameriky, vzpomíná na to jako na skvělou věc: odbočit doprava se může na křižovatce, i když svítí...

Dieselgate odstartoval hloupý nápad namluvit Americe, že nafta je eko

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen

Německý koncern Volkswagen chtěl znovu dobýt Ameriku, hlavní zbraní mu měly být diesely, u kterých vyzdvihoval jejich...

Najdete na iDNES.cz