Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Autorádio bez rizika? Mimo vůz!

aktualizováno 
Největším hitem mezi vykradači motorových vozidel jsou autorádia, s odstupem následují zavazadla. Mobilní telefony, fotoaparáty, ale také kufry a tašky. Kradou se i dětské autosedačky. Policisté v té souvislosti přiznávají, že když zloděj do auta vniknout chce, tak mu v tom většinou nic nezabrání. Další experti do diskuse vstupují s tvrzením, že zabezpečené autorádio je jen takové, které ve voze není. A k tomu ještě zástupci výrobních firem doplňují, že vyjímatelné přístroje nemusí být vždy bezpečné.

Největším hitem mezi vykradači motorových vozidel jsou autorádia, s odstupem následují zavazadla. Mobilní telefony, fotoaparáty, ale také kufry a tašky. Kradou se i dětské autosedačky. Policisté v té souvislosti přiznávají, že když zloděj do auta vniknout chce, tak mu v tom většinou nic nezabrání. Další experti do diskuse vstupují s tvrzením, že zabezpečené autorádio je jen takové, které ve voze není. A k tomu ještě zástupci výrobních firem doplňují, že vyjímatelné přístroje nemusí být vždy bezpečné.

V Česku se víc krade

"Krádeže autorádií jsou charakteristickým znakem této země. Když se zahraničními kolegy jednáme o podobě nového modelu přehrávače, snažím se prosadit jeho co možná nejlepší zabezpečení. To ale není rozhodující pro západní Evropu, tam rádia kradou méně," říká Pavel Kolář z firmy Sony. Podle jeho názoru je nejlepší koupit autorádio, které lze z vozu snadno odnést. "Doba takových přístrojů však pomalu končí. My vlastně už jen doprodáváme staré modely, které nemají bůhvíjaké parametry," připouští Pavel Kolář. Konkurenční značka Blaupunkt vyjímací neboli šuplíkové přijímače vůbec nevede. "V zahraničí dělali nárazové zkoušky, při kterých se zjistilo, že vyjímatelná rádia mohou být nebezpečná," tvrdí Kateřina Vokounová z pražského zastoupení Blaupunktu. "U přístrojů, které majitel často vytahoval z úchytů, hrozilo opotřebení zarážek. Testy přitom ukázaly, že při prudkém nárazu takové rádio ze svého místa vyletí a může zranit někoho z posádky. Nebezpečí hrozí zvlášť v případech, kdy rodiče dovolí dítěti, aby stálo uprostřed za předními sedadly."

Co nenechavce odradí?

Zabezpečení rádia nejčastěji spočívá ve vyjímatelném čele přístroje nebo jeho části v podobě panelu. Další možností jsou bezpečnostní karty nebo kódy. "Takové zabezpečení je smysluplné jen v případě, že řidič opravdu panel z rádia vyjme. Na to ale lidé často zapomínají," konstatuje Vladimír Fischer z pražského policejního prezidia. "Mnohdy postačí vyjmout panel a schovat jej do odkládací kapsy, případně pod sedadlo, což mnohého vykradače automobilů odradí. Existují však zloději, kteří rádio berou i tehdy, když na něm viditelně chybí panel, bez něhož nehraje." Není totiž zas takový problém opatřit si chybějící část rádia jako náhradní díl. Mnohé elektroservisy potřebné kusy prodávají. "Řešením by bylo, kdyby obchodníci a opraváři neprodávali panely nebo čela rádií lidem, kteří přístroj získají bůhvíjak," míní Pavel Kolář. "Denně se nám telefonem ozve pochybný hlas, který shání bezpečnostní panel. Ale my ho dodáváme jen tomu, kdo může prokázat, že si rádio opravdu koupil. V ostatních případech panel prodáváme asi za padesát procent ceny nového autorádia, aby se to zloději nevyplatilo." Konkurenční Blaupunkt za kousek chybějícího plastu z čelní stěny autorádia účtuje tři tisícovky korun. Sony a Blaupunkt chrání rádia i jinak: zákazníkům garantují, že pokud jim přístroj někdo z auta ukrade, dodají mu zdarma nový. Sony to nabízí v prvním roce po koupi nového přijímače, Blaupunkt dokonce po dvojnásobnou dobu. Okradený, který žádá o nový přístroj, však musí při čerpání zmíněné záruky odevzdat ochranný panel, čímž dokáže, že své rádio před zájmem zlodějů chránil. Výrobci automobilů na zabezpečení rádií nadále pracují. Stále víc sázejí na rádia jedinečných tvarů, nebo na přístroje do vozů pevně zabudované, která nelze demontovat. "Rádio pro fabii bylo vyvinuto speciálně pro tento vůz a jeho cena je plně srovnatelná s nabídkou konkurence z prvovýroby," sděluje mluvčí Škody Auto Evžen Krauskopf.

Zloději berou vše

Na otázku, co zloději kromě autorádií ve vozech kradou, kriminalista Vladimír Fischer odpovídá: "Vše, co je vidět." Proto se i pro krátké zastavení vyplatí ukrýt zavazadla do kufru. "Stačí, když se řidič vzdálí na tři minuty, a zloděj zaúřaduje. Prostě - i na krátkou dobu se vyplatí zapnout alarm," radí Vladimír Fischer. Nejvíc se krade v autech ve velkých městech, kde je z čeho vybírat. A navíc nenechavcům nahrává anonymita, kterou by na vesnici nenašli. Žel, výrobcům se zatím nepodařilo zabezpečit auta tak, aby se do nich vykradači nedostali. "Kdysi stačilo vytlačit větrací okénko, později na škodovkách zlodějům nahrávaly čnící kolíky. Auta však mají rozbitná skla, přes která se zloději dostanou dovnitř vždy," shrnuje Vladimír Fischer.

Sklo už není v ohrožení

Když řidič přijde k autu, ze kterého něco hodnotného zmizelo, má volat policii. "Existuje podezření, že se stal trestný čin, a navíc pojišťovna potřebuje k vyplacení náhrady škody z havarijní pojistky policejní protokol," upozorňuje Václav Bálek z České pojišťovny. Jestli se zlodějny souvisící s motorovými vozidly letos někde významně posunou k lepšímu, tak to podle očekávání odborníků bude spočívat v poklesu zájmu zlodějů o čelní skla. "Počet takových krádeží by se mohl snížit na minimum, neboť zloděje přestávají lákat dálniční známky, které je zajímaly ještě nedávno. Od letoška totiž má nálepka dvě části, z nichž tu, která není přilepena na skle, řidič musí mít na cestách u sebe," vysvětluje Květoslava Voglová z pojišťovny Allianz.


ANKETA: Ukradli vám za posledních deset let něco z auta?

autorádio

    563 čtenářů    

čelní sklo

66  čtenářů

zavazadla či povinnou výbavu

335 čtenářů

kryty kol

261 čtenářů

zpětné zrcátko

117 čtenářů

palivo z nádrže

129 čtenářů

anténu

269 čtenářů

stírače

139 čtenářů

kolo nebo rezervu

189 čtenářů

Pramen: iDNES

 

 

Autorádio je v bezpečí jen mimo auto

Autor:




Nejčtenější

Projeli jsme s harvestorem na kácení stromů
VIDEO: Prozkoumali jsme monstrum, co kácí stromy jako párátka

Strom pokácí, odvětví a naporcuje. Říká se mu harvestor a vypadá jak stroj, který sem přivezli mimozemšťané. Monstrum, které stromy poráží jako párátka, jsme...  celý článek

SsangYong Rexton
Rexton je po 16 letech nový. Offroadové techniky se nevzdal

V době, kdy nová generace u teréňáku znamená hlavně nárůst luxusu nebo rovnou odklon od jízdy v terénu, se SsangYong rozhodl postavit zcela nový model, který...  celý článek

Továrna Nokian ve Vševovolžsku
Jak se peče pneumatika? Známe recept, ale ingredience jsou tajné

Recept na tuto specialitu obsahuje kolem čtyřiceti ingrediencí a je přísně tajný. Peče se při 120 °C a celá výroba trvá 84 hodin. Výsledek se ovšem jíst nedá....  celý článek

Některé motory vypouštějí zplodiny skoro jako celá továrna
VIDEO: Měřili jsme jedy ve vzduchu. V tunelu zapněte vnitřní cirkulaci

Dražší auta to dělají automaticky, u těch obyčejnějších se vyplatí na to myslet: když vjíždíte do tunelu, přepněte ventilaci v autě na vnitřní cirkulaci. Jinak...  celý článek

BMW Group představila ve Frankfurtu BMW i Vision Dynamics - slibuje nový...
Nové BMW na baterky půjde proti tesle, má ujet 600 kilometrů

Podznačka elektromobilů „i“ u mnichovské značky se už nějakou dobu nedočkala nového příspěvku. BMW na něm ale teď usilovně pracuje, příští model, který bude...  celý článek

Další z rubriky

Továrna Nokian ve Vševovolžsku
Jak se peče pneumatika? Známe recept, ale ingredience jsou tajné

Recept na tuto specialitu obsahuje kolem čtyřiceti ingrediencí a je přísně tajný. Peče se při 120 °C a celá výroba trvá 84 hodin. Výsledek se ovšem jíst nedá....  celý článek

Aktivisté Greenpeace protestovali před frankfurtským výstavištěm.
Nejhorší čas na autosalon. Automobilky peskují politici i ekologové

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Autosalon ve Frankfurtu je dnes výsostným polem německých značek. Ostatní, které dorazily, jsou tu chvílemi trochu do počtu. Překvapením jsou čínská auta, ale...  celý článek

Automobilka Porsche představila třetí verzi SUVéčka Cayenne
Nový cayenne je zatím bez dieselu a má ochranu před odřením ráfků

Frankfurt (Od zpravodaje iDNES.cz) Na autosalonu ve Frankfurtu si svou výstavní světovou premiéru odbývá Porsche Cayenne třetí generace. SUV, které před patnácti lety v podstatě zachránilo...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.