Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Autorevoluce nepřekvapí Toyotu ani VW, Ford má být na pozoru

Chystá se velká automobilová revoluce, hybateli dějin jsou vysoké ceny ropných paliv a příklon k ekologii. Některé automobilky změna nezaskočí, jiné však čekají problémy. Odborníci z vysokoškolského institutu Center of Automotive v německém Bergisch Gladbachu si vzali na mušku 17 největších výrobců aut a zhodnotili jejich aktuální kondici.

Ilustrační foto | foto: Honda

Zaměřili se na to, kolik vozů jednotlivé automobilky produkují, v jaké kvalitě, na kterých trzích se pohybují nebo na rychlost, s níž své výrobky inovují.

Nejlépe z hodnocení vyšla Toyota. Mezi bezproblémové staví studie také společnosti Volkswagen, BMW, Hondu a Daimler, vyrábějící mercedesy. V průměru končí Nissan, Fiat, Mitsubishi, Mazda, Suzuki a Renault. Špatné vyhlídky pak podle autorů studie čekají na PSA (Peugeot Citroën), Hyundai, General Motors (v Česku prodává Opel a Chevrolet), Ford a Subaru.

Toyota sice patří mezi takzvané masové výrobce, když chrlí miliony cenově dostupných vozů ročně, ale přesto dokáže na každém prodaném voze vydělat v průměru 1 500 eur. Volkswagen získává z každého auta 900 eur, Renault už jen něco přes 300 eur. Zato Ford dokonce prodělává v průměru na vyrobeném voze 442 eur.

Díky své ekonomické efektivitě vydělala Toyota podle týdeníku Automobilwoche od roku 2000 skoro 95 miliard eur. To je více, než kolik ve stejných letech profitovaly dohromady společnosti Volkswagen, BMW a Daimler.

Studie ale ukazuje, že vedoucí pozice Toyotě nemusí dlouho vydržet. Začíná ji ohrožovat Volkswagen, k němuž patří také Škodovka.

"Koncern Volkswagen má dnes se svým vlastníkem Porsche nejlepší předpoklady, aby se Toyotě hodně přiblížil," řekl pro Automobilwoche Stefan Bratzel, vedoucí studie z vysoké školy v Bergisch Gladbachu.

V růžovém světle nepředstavuje studie americké automobilky, a to kvůli jejich zaměření na SUV a velké pick-upy. Obě kategorie aut se při současných cenách ropy a většímu příklonu k ochraně životního prostředí potýkají s trablemi.

Dále upozorňuje, že zámořským producentům chybí větší zastoupení po celém světě. Až příliš jednostranné zaměření na severoamerický trh považuje za riskantní. Autoři studie si myslí, že samostatně americké automobilky dlouhodobě nevydrží.

Pořadí "kondice" automobilek podle studie institutu Center of Automotive
1. Toyota
2. Volkswagen
3. Daimler
4. BMW
5. Honda
6. Porsche
7. Nissan
8. Fiat
9. Mitsubishi
10. Suzuki
11. Mazda
12. Renault
13. PSA
14. Hyundai
15. GM
16. Subaru
17. Ford

Autoři:
  • Nejčtenější

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

VW chystá restart v Číně. Nový koncept jsme prozkoumali jako jediní na světě

24. dubna 2024

Exkluzivně Andreas Mindt, obrovský sympaťák a nadšený autař s šéfdesignérskou tužkou značky Volkswagen obchází...

Toyota slaví, je novou dvojkou českého trhu

26. dubna 2024

Domácí automobilka Škoda Auto je prakticky neotřesitelnou jedničkou českého trhu s novými...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

První jízda novou Dacia Duster. Odolný klasik dostal místo dieselu hybrid

25. dubna 2024

Dacia Duster prošla ve třetí generaci výraznou proměnou. I přes citelné změny v ceníku a nabídce...

KOMENTÁŘ: Do parkovací války se zapojují aktivisté, politici i městské části

25. dubna 2024

Premium Parkovací barikády mají dvě strany. Na jedné jsou ti, kteří chtějí parkovat na ulici tak, jak jsou...

Slož puzzle a vyhraj jedinečné dárky od značky BEBELO
Slož puzzle a vyhraj jedinečné dárky od značky BEBELO

Každý den po celý tento týden můžete vyhrávat jedinečné dárky od značky BEBELO.

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...