Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Autorevoluce nepřekvapí Toyotu ani VW, Ford má být na pozoru

aktualizováno 
Chystá se velká automobilová revoluce, hybateli dějin jsou vysoké ceny ropných paliv a příklon k ekologii. Některé automobilky změna nezaskočí, jiné však čekají problémy. Odborníci z vysokoškolského institutu Center of Automotive v německém Bergisch Gladbachu si vzali na mušku 17 největších výrobců aut a zhodnotili jejich aktuální kondici.

Ilustrační foto | foto: Honda

Zaměřili se na to, kolik vozů jednotlivé automobilky produkují, v jaké kvalitě, na kterých trzích se pohybují nebo na rychlost, s níž své výrobky inovují.

Nejlépe z hodnocení vyšla Toyota. Mezi bezproblémové staví studie také společnosti Volkswagen, BMW, Hondu a Daimler, vyrábějící mercedesy. V průměru končí Nissan, Fiat, Mitsubishi, Mazda, Suzuki a Renault. Špatné vyhlídky pak podle autorů studie čekají na PSA (Peugeot Citroën), Hyundai, General Motors (v Česku prodává Opel a Chevrolet), Ford a Subaru.

Toyota sice patří mezi takzvané masové výrobce, když chrlí miliony cenově dostupných vozů ročně, ale přesto dokáže na každém prodaném voze vydělat v průměru 1 500 eur. Volkswagen získává z každého auta 900 eur, Renault už jen něco přes 300 eur. Zato Ford dokonce prodělává v průměru na vyrobeném voze 442 eur.

Díky své ekonomické efektivitě vydělala Toyota podle týdeníku Automobilwoche od roku 2000 skoro 95 miliard eur. To je více, než kolik ve stejných letech profitovaly dohromady společnosti Volkswagen, BMW a Daimler.

Studie ale ukazuje, že vedoucí pozice Toyotě nemusí dlouho vydržet. Začíná ji ohrožovat Volkswagen, k němuž patří také Škodovka.

"Koncern Volkswagen má dnes se svým vlastníkem Porsche nejlepší předpoklady, aby se Toyotě hodně přiblížil," řekl pro Automobilwoche Stefan Bratzel, vedoucí studie z vysoké školy v Bergisch Gladbachu.

V růžovém světle nepředstavuje studie americké automobilky, a to kvůli jejich zaměření na SUV a velké pick-upy. Obě kategorie aut se při současných cenách ropy a většímu příklonu k ochraně životního prostředí potýkají s trablemi.

Dále upozorňuje, že zámořským producentům chybí větší zastoupení po celém světě. Až příliš jednostranné zaměření na severoamerický trh považuje za riskantní. Autoři studie si myslí, že samostatně americké automobilky dlouhodobě nevydrží.

Pořadí "kondice" automobilek podle studie institutu Center of Automotive
1. Toyota
2. Volkswagen
3. Daimler
4. BMW
5. Honda
6. Porsche
7. Nissan
8. Fiat
9. Mitsubishi
10. Suzuki
11. Mazda
12. Renault
13. PSA
14. Hyundai
15. GM
16. Subaru
17. Ford

Autoři:






Nejčtenější

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu
Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným, po kterém pasou výrobci akumulátorů. Mnohem větší patálie...  celý článek

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Audi A7 Sportback
Nové Audi A7 Sportback umí až do 160 km/h plachtit s vypnutým motorem

Nové Audi A7 Sportback je pořádný kus auta, zcela nová generace přijíždí jen pár měsíců po nové vlajkové lodi značky, limuzíně A8. Pětidveřový fastback z ní...  celý článek

Yamaha podle všeho připravuje vstup velkého tříkolového motocyklu na trh....
Motorkáři zbrojí na Miláno, letos ve znamení naháčů a nového GoldWingu

Hlavní novinky motorkářské výstavy EICMA v Miláně letos podle většiny upoutávek přijedou z Japonska. Módní retro vlna pro příští rok nabírá ostřejší a...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Další z rubriky

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.