Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Autorevoluce nepřekvapí Toyotu ani VW, Ford má být na pozoru

aktualizováno 
Chystá se velká automobilová revoluce, hybateli dějin jsou vysoké ceny ropných paliv a příklon k ekologii. Některé automobilky změna nezaskočí, jiné však čekají problémy. Odborníci z vysokoškolského institutu Center of Automotive v německém Bergisch Gladbachu si vzali na mušku 17 největších výrobců aut a zhodnotili jejich aktuální kondici.

Ilustrační foto | foto: Honda

Zaměřili se na to, kolik vozů jednotlivé automobilky produkují, v jaké kvalitě, na kterých trzích se pohybují nebo na rychlost, s níž své výrobky inovují.

Nejlépe z hodnocení vyšla Toyota. Mezi bezproblémové staví studie také společnosti Volkswagen, BMW, Hondu a Daimler, vyrábějící mercedesy. V průměru končí Nissan, Fiat, Mitsubishi, Mazda, Suzuki a Renault. Špatné vyhlídky pak podle autorů studie čekají na PSA (Peugeot Citroën), Hyundai, General Motors (v Česku prodává Opel a Chevrolet), Ford a Subaru.

Toyota sice patří mezi takzvané masové výrobce, když chrlí miliony cenově dostupných vozů ročně, ale přesto dokáže na každém prodaném voze vydělat v průměru 1 500 eur. Volkswagen získává z každého auta 900 eur, Renault už jen něco přes 300 eur. Zato Ford dokonce prodělává v průměru na vyrobeném voze 442 eur.

Díky své ekonomické efektivitě vydělala Toyota podle týdeníku Automobilwoche od roku 2000 skoro 95 miliard eur. To je více, než kolik ve stejných letech profitovaly dohromady společnosti Volkswagen, BMW a Daimler.

Studie ale ukazuje, že vedoucí pozice Toyotě nemusí dlouho vydržet. Začíná ji ohrožovat Volkswagen, k němuž patří také Škodovka.

"Koncern Volkswagen má dnes se svým vlastníkem Porsche nejlepší předpoklady, aby se Toyotě hodně přiblížil," řekl pro Automobilwoche Stefan Bratzel, vedoucí studie z vysoké školy v Bergisch Gladbachu.

V růžovém světle nepředstavuje studie americké automobilky, a to kvůli jejich zaměření na SUV a velké pick-upy. Obě kategorie aut se při současných cenách ropy a většímu příklonu k ochraně životního prostředí potýkají s trablemi.

Dále upozorňuje, že zámořským producentům chybí větší zastoupení po celém světě. Až příliš jednostranné zaměření na severoamerický trh považuje za riskantní. Autoři studie si myslí, že samostatně americké automobilky dlouhodobě nevydrží.

Pořadí "kondice" automobilek podle studie institutu Center of Automotive
1. Toyota
2. Volkswagen
3. Daimler
4. BMW
5. Honda
6. Porsche
7. Nissan
8. Fiat
9. Mitsubishi
10. Suzuki
11. Mazda
12. Renault
13. PSA
14. Hyundai
15. GM
16. Subaru
17. Ford

Autoři:


Nejčtenější

Revoluce v kufru auta. Ministerstvo chystá změny v povinné výbavě

Test autolékárniček

Ministerstvo dopravy připravilo návrh na změny, které mají výrazně omezit povinnou výbavu aut. Od 1. října by tak už...

Uhýbejte vpravo. Pravidla pro průjezd sanitek se změní od října

Nový způsob řazení v jízdních pruzích při průjezdu policie, hasičů a záchranářů.

Řidiči v kolonách budou muset nově uvolnit vozům policie, hasičů a záchranářů prostor mezi levým a přiléhajícím jízdním...



Kečupgate: nová aféra Volkswagenu startuje v kantýně

Kečup, který se podává k párkům v kantýnách Volkswagenu v německém Wolfsburgu.

Volkswagen stála aféra dieselgate, od které zanedlouho uplynou tři roky, miliardy eur. Někteří bývalí členové...

Škoda Fabia lépe vypadá a má už jen litrové motory

Škoda Fabia s novou tváří

Škoda Fabia přichází do prodeje v modernizovaném provedení. Za ceny od 279 900 Kč nabízí vylepšený vzhled, standardně...

Průvodkyně za volantem: policii zajímá, za kolik krav mě táta prodá

Průvodkyně za volantem Nela Přidálková najezdila desetitisíce kilometrů po...

Za poslední čtyři měsíce najela 21 tisíc kilometrů po Africe. Loni odřídila kolem 45 tisíc kilometrů po USA, sedm tisíc...

Další z rubriky

Triky na hmyz a trus na autě: neloupejte je nasucho, chemii otřete

Zaschlý trus na oknech či kapotě auta se čistí velmí těžce. Nikdy jej...

Řidiči bojují s každoroční letní otravou - hmyzem přilepeným na čelním skle a zaschlým ptačím trusem. Tyto nečistoty...

Vstupní bránu do Itálie čekají po pádu mostu kolony a dopravní katastrofa

Ponte Morandi v Janově na archivním snímku

Zborcení mostu v Janově je nejen tragédií pro všechny, které pád přímo zasáhl a poškodil, ale i katastrofou pro město....

Špinavá Praha má viníky: auta s chybějícími filtry pevných částic

Ilustrační snímek

Praha dlouhodobě bojuje se znečištěním vzduchu ze silniční dopravy. Studie ÚAMK a ČVUT, kterou si magistrát zadal,...

Najdete na iDNES.cz