Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Zpráva z jiného světa: pachy, kopie a modelky pekingského autosalonu

  14:33aktualizováno  14:33
Peking (Od spolupracovníka iDNES.cz) - U vstupu do většiny pavilonů pekingského výstaviště vás nejprve praští přes nos neobvykle silný zápach směsice umělých hmot a lepidel. Ačkoliv se čínské automobilky rok od roku zlepšují, podobné "drobnosti" zjevně ještě asi dlouho řešit nebudou.

Klasický britský sporťák lotus a u něj domácí modelka | foto: Radek Laube, AutoDesign&Stylingpro iDNES.cz

Už samotná cesta na autosalon je pro Evropana zážitkem. Probít se autem v ranní či spíše celodenní dopravní špičce je úkol na míru šitý našemu místnímu řidiči, který vyznává styl plyn-brzda-klakson.

Cestu autobusem si krátím pozorováním místních a jejich strojů. Základním prostředkem jsou elektrokola, elektrické skútry a různé jejich deriváty, které vypadají jakoby tu jezdily odjakživa a ne jen několik posledních let, kdy se mluví elektrickém pohonu.

Mezi automobily jasně vládnou klasické sedany. Velké oblibě se ale těší i pseudoterénní SUV a rodinné MPV. Kupé či kabriolety na ulici moc často nepotkáte, ale pořád jsou k vidění častěji než kombíky. Mezi značkami vedou čínské verze značek VW,  Audi, Buick, Toyota, Nissan a další.

Autosalon Peking 2012

Na posledních pár stovek metrů před samotným výstavištěm je však krátký i náš řidič, a proto se přidáváme k davu mířícímu k branám pekingského autosalonu pěšky.

Beijing Motor Show

Kontrola u vstupu je sice v uniformách a každý návštěvník musí projít bezpečnostním rámem, ale jejich nepřetržité houkání, které nikoho nevzrušuje, prozrazuje, že jde spíš o formalitu. Návštěvníci prakticky bez přestání vesele proudí dovnitř, kde je čeká ještě jeden vstup přes turniket.

Autosalon Peking 2012

MG Icon vyhlásili nejlepším prototypem na autosalonu. Tradiční britská značka Morris Garages (MG) už dlouho patří Číňanům.

Samotné výstaviště se zas tolik od těch evropských neliší. Pokud si pospíšíte, můžete proběhnout všechny hlavní pavilony za dopoledne. Většinu stánků podobně jako v Ženevě nebo Paříži oživují velkoplošné projekce, výrazná loga automobilek s čínskými znaky, ale i anglickými názvy a vzletné firemní slogany typu Innovation with passion. Pokud si však chcete přečíst parametry vozů či získat přímo prospekty k jednotlivým modelům, máte smůlu. Až na čestné výjimky tu na cizince moc připraveni nejsou a s překladem se nezatěžují. 

Při brouzdání mezi stánky se často neubráníte dojmu, že jste některé modely už někde viděli a ještě častěji tomu tak skutečně je. Čínští designéři rádi čerpají inspiraci u BMW, Mercedesu, Toyoty, Volkswagenu, ale i Jeepu, Mazdy a sem tam narazíte na něco, co nápadně připomíná i škodovku. Není výjimkou, když se na jednom modelu sejde víc inspirací a auto je tak kompilací několika designérských stylů…

Čína si dnes prochází tím, čím korejské a ještě dříve i japonské značky. Snaží se dohnat náskok evropské a americké konkurence. U některých jsou už vidět i pokusy o vlastní tvorbu, ale pro evropský vkus je to pořád velká divočina. "Čína je velká země a proto Číňané potřebují velká auta," snaží se vysvětlit oblibu obřích opulentních limuzín průvodce.

Vládní limuzína Hongqi L7 na Autosalonu Peking 2012

Vládní limuzína Hong Qi Red Flag (Rudá vlajka)

Krásným příkladem je vládní limuzína s retrodesignem, jejíž název v překladu znamená rudá vlajka, nebo podobně okázalý model od značky Geely, kde to ovšem s rozměrem a množstvím chromu opět náležitě přehnali.

Škoda China

Číňané se o auta zajímají, ale co je na autosalon táhne minimálně stejně jsou modelky, které jsou osvědčeným lákadlem i na stánku Škodovky. Ta letos do Pekingu přivezla upravený koncept Mission L, v Evropě dobře známý z loňského frankfurtského autosalonu. "Pokud chcete přitáhnout pozornost místních, tak modelky jsou nejspolehlivějším a dobře fungujícím lákadlem," potvrzuje Otakar Janota, který se ve Škodovce stará o hladký chod expozic na výstavištích a dalších firemních prezentacích.

Autosalon Peking 2012

Stánek Škodovky najdete v samostatné hale, kterou sdílí s ostatními koncernovými značkami. Koncept Škoda Mission L, jenž je jednou z hlavních atrakcí škodovácké expozice, nově doplnilo několik chromovaných detailů a jeho interiér prozářilo pestrobarevné čalounění. Pro našince je zajímavé, že s jeho křivkami se již brzy setkáme i v sériové podobě. Jak právě v Pekingu oznámil předseda představenstva Škoda Auto Winfried Vahland, sedmá modelová řada ponese jméno Rapid. V Evropě se představí začátkem léta jako liftback, pro Asii bude určen tradičnější sedan.

Koncept Mision L upravený speciálně pro čínský trh

Co nejlépe rozumět čínským potřebám a vkusu je úkolem návrhářů v designcentru Volkswagenu v Šanghaji. Mezi koncernovými značkami je zde samozřejmě zastoupena i Škodovka. Jedním z těch, kdo navrhují úpravy pro čínský trh je česká designérka z oddělení barev a interiérových materiálů (Color&Trim) Kateřina Vranová. Po ročním působení v Číně potvrzuje vžitou představu o vztahu Číňanů k designu. "Barvy, chrom, velikost auta, to jsou věci, které Číňany táhnou nejvíce. Design, ovšem ve vlastním pojetí a podle vlastního vkusu, dokonce upřednostňují i před praktičností," dodává.

Čínský svět

První návštěvu pekingského výstaviště zakončujeme chvíli po poledni, když většina návštěvníků začíná obědvat pod širým nebem na lavičkách a v prostorách mezi pavilony.

Lifan 320 po faceliftu je zpředu originálnímu mini ještě více podobný....

Lifan 320 se chce vzhledem přiblížit kultovnímu Mini.

Zpracovat všechny dojmy chvíli potrvá, protože je tu k vidění opravdu hodně. Od exkluzivních automobilů prémiových značek přes neumělé napodobeniny a plagiáty, krásné čínské modelky až po úsměvné situace, kdy mezi stánky potkáte ležérního policistu prodírajícího se davem na kole, které vypadá jak dvacet let stará skládačka.

Jako cizince vás mnoho věcí může udivit nebo šokovat, a přestože se Čínané chovají k zahraničním návštěvníkům velmi uctivě, ten, kdo se musí přizpůsobit, je okolní svět. Pokud tedy nebudou chtít sami Číňané, aby tomu bylo jinak...

Autosalon Peking 2012

Na čínském trhu je tradičně velmi silná americká značka Buick.

Autoři:


Nejčtenější

Revoluce v kufru auta. Ministerstvo chystá změny v povinné výbavě

Test autolékárniček

Ministerstvo dopravy připravilo návrh na změny, které mají výrazně omezit povinnou výbavu aut. Od 1. října by tak už...

Škoda Fabia lépe vypadá a má už jen litrové motory

Škoda Fabia s novou tváří

Škoda Fabia přichází do prodeje v modernizovaném provedení. Za ceny od 279 900 Kč nabízí vylepšený vzhled, standardně...



Průvodkyně za volantem: policii zajímá, za kolik krav mě táta prodá

Průvodkyně za volantem Nela Přidálková najezdila desetitisíce kilometrů po...

Za poslední čtyři měsíce najela 21 tisíc kilometrů po Africe. Loni odřídila kolem 45 tisíc kilometrů po USA, sedm tisíc...

S tímto Tankem můžete legálně na silnice. Pod kapotou má pekelnou kočku

Rezvani Tank Military Edition

Malosérioví výrobci hledají každou skulinu na trhu. Americká značka Rezvani připravila SUV, které ty ostatní zahalí...

Chcete vidět Černobyl na vlastní oči? Máme návod k použití

Před opuštěním zóny absolvují návštěvníci dozimetrickou kontrolu.

Pozůstatek černobylské tragédie dnes ukazuje následky společenského selhání i panenskou přírodu. Proč stojí za to...

Další z rubriky

Triky na hmyz a trus na autě: neloupejte je nasucho, chemii otřete

Zaschlý trus na oknech či kapotě auta se čistí velmí těžce. Nikdy jej...

Řidiči bojují s každoroční letní otravou - hmyzem přilepeným na čelním skle a zaschlým ptačím trusem. Tyto nečistoty...

Čtvereček, nebo kolečko? Čerpací stanice budou používat nové symboly

Ilustrační snímek

Kvůli jednotnému značení motorových paliv, které začne platit v celé EU od 12. října, budou stojany i tankovací pistole...

Chcete vidět Černobyl na vlastní oči? Máme návod k použití

Před opuštěním zóny absolvují návštěvníci dozimetrickou kontrolu.

Pozůstatek černobylské tragédie dnes ukazuje následky společenského selhání i panenskou přírodu. Proč stojí za to...

Najdete na iDNES.cz