Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Autosalon Ženeva 2007: přehlídka autobudoucnosti

aktualizováno 
Superúsporné spalovací motory, elektřina, vodík, lehké plastové karoserie, dotykové ovládání – tak bude vypadat automobilová budoucnost. Její závan můžete pocítit i na ženevském autosalonu.

Koncept Giugiaro Vadhó pohání dvanáctiválec od BMW, který namísto benzinu spaluje vodík. Motor spolupracuje se 7stupňovým automatem SMG | foto: Giugiaro

Téměř všechny světové automobilky – a také spousta drobných experimentátorů – se už léta snaží vymyslet způsob, jak nahradit ropu a zemní plyn, které spotřebovává naprostá většina současných automobilů.

Důvod je jasný: takzvaná fosilní paliva jednou dojdou (byť by to bylo podle nejoptimističtějších odhadů až za tři sta let) a hrozbou pro celou planetu jsou také výfukové plyny, otravující vzduch a přispívající k celosvětovému oteplování.

Úspory a hybridy
Způsobů, jakým toho chtějí tvůrci automobilů dosáhnout, je mnoho. Někteří, jako například Volkswagen, se vydali cestou konstrukce co nejúspornějších motorů – v Ženevě tak představí třeba velké kombi Passat Blue Motion s dieselem, jehož spotřeba má být jen pět litrů na sto kilometrů.

V praxi dobře fungujícím způsobem, jak ještě více snížit spotřebu paliva, jsou takzvané hybridní technologie, kombinující běžné spalovací motory s elektromotory. Výborně se prodává hybridní Toyota Prius, v Ženevě firma představí ve světové premiéře vývojovou studii Hybrid X – základ jejího možného nástupce.

"Je to zcela nové pojetí designu hybridních vozů a současně ukázka nejlepších technologií pro vozy budoucnosti,“ říká Tomáš Vaněk z Toyoty.

Kromě toho přiveze největší japonská značka "hybridní sporťák“ TF-HS a její luxusní divize Lexus se připomene největší hybridní limuzínou světa LS 600h.

Také Honda, která prodává třeba hybridní model Civic, u Ženevského jezera předvede koncept malého hybridního sportovního auta – Concept H.

"Zkonstruován byl výzkumným a vývojovým oddělením Hondy Europe a vychází z myšlenky, že auto může mít malý ekologický dopad, a přesto poskytovat maximální potěšení ze sportovní jízdy,“ tvrdí zástupkyně značky Jana Šagátová.

Do kategorie malých aut velikosti fabie chce s hybridní technologií proniknout i ambiciózní korejská Kia, která přiveze takto upravený model Rio.

K vidění bude také několik malých elektrických vozítek do města, například v Indii vyrobený Ecocar E Mobile, nebo výtvor švýcarského úpravce sériových aut Sbarro. Japonská značka Subaru se také zkouší prosadit v této oblasti modelem R1e. Slibuje, že jeho baterie se dokáží ze sítě dobít za pouhých 15 minut.

Budoucnost je ve vodíku
Nejvíce peněz však firmy utrácejí za koncepty, jejichž palivem je vodík. Princip aut na palivové články je poměrně jednoduchý: vodík skladovaný v nádrži v autě reaguje v palivovém článku s kyslíkem přiváděným zvenčí, čímž vzniká elektrický proud.

Ten pohání elektromotor, buď centrální, nebo malé motory v kolech, a nabíjí velkokapacitní lithium-iontové baterie. Praktická výroba ale naráží na spoustu překážek, hlavně při skladování paliva.

Přestože Honda představila svůj FCX Concept už dříve, poprvé v Evropě ukáže plně funkční prototyp. "Má pohodlnou velkou kabinu, reálný dojezd 570 kilometrů s maximální cestovní rychlostí 160 km/h. Omezený prodej auta, jež bude vycházet z prototypu, bude v Japonsku a v USA zahájen v roce 2008,“ říká Jana Šagátová.

Ve "vodíkové“ branži se angažuje i automobilka General Motors, která ovšem tají, zda do Ženevy přiveze vodíkového "křížence“ s názvem Equinox.

Také italský designér Giugiaro se v Ženevě předvede autem, jež jezdí na kapalný vodík. Studie Vadhó má prosklenou kabinu, která se dá přesunout nalevo či napravo podle toho, kde se v dané zemi jezdí. Auto nemá volant, ale dva joystiky, řízení totiž není mechanické, ale kabelové (by-wire). VÍCE ZDE...

Bioetanol je současnost
Mnohem jednodušší než vodíkové systémy jsou automobilové motory spalující zemní plyn, propan-butan nebo takzvaný bioetanol – tedy líh.

Ten se dá jednoduše vyrobit z rostlin, úpravy motorů nejsou složité, takže v mnoha zemích se přidává bioetanol do benzinu; zanedlouho i v Česku.

Toto palivo zvolil pro své velmi extravagantní vozítko i švýcarský úpravce vozů Porsche Frank Rinderknecht, respektive jeho firma Rinspeed. Dvoumístný lehounký (750 kg) sporťák eXasis je vyroben z průhledných plastů a k pohonu mu stačí malý dvouválcový motor, který ovšem díky přeplňování nabídne 110 kilowattů. Z nuly na stovku dokáže vystřelit za 4,8 sekundy, maximální rychlost je 210 kilometrů – ale jak je to s bezpečností pro posádku, výrobce neuvádí. VÍCE ZDE...

Ekologické vozy, spalující zemní plyn, ukáže hned několik značek: Fiat malou Pandu, Opel Corsu, Ford zase dodávku Tournier.

Moderní materiál – plast
Podobnou cestou výrazného odlehčení karoserie za pomoci moderních plastových dílů jako Rinspeed se vydaly i automobilky Mazda a Hyundai.

"Představíme studii vozu kategorie SUV využívající pokročilé materiály vyvinuté ve spolupráci s firmou GE Plastics. Evropští návrháři Hyundai vytvořili SUV šetrné k životnímu prostředí, které má také vynikající výsledky v počítačových testech bezpečnosti při srážce s chodcem,“ říká Veronika Jakubcová z korejské značky.

Moderní materiály používá i studie Mazdy s názvem Hakaze. Auto je křížencem mezi kategoriemi. "Kombinuje to nejlepší ze tří tradičních koncepcí. Část střechy je odnímatelná, což přináší pocit z jízdy v otevřeném roadsteru. Vůz je snadno ovladatelný jako kompaktní hatchback. A jeho vyšší stavba a nadprůměrně funkční interiér připomínají kompaktní SUV,“ popisuje Michaela Kuklová. Motory však zatím budou klasické – benzinové či naftové.

Nač se ještě podívat?
Zajímavé modely budoucnosti představí i řada dalších automobilek. Třeba Jaguaru C-XF používá jako první "normální“ auto systém WiC, používaný ve formuli 1, kdy jsou všechny svazky kabelů ukryty v karbonových obalech vyrobených na míru. Kromě estetického hlediska je velkou výhodou ochrana proti vnějším vlivům i poškození při havárii. VÍCE O STUDII...

Francouzská automobilka Peugeot zase ukáže v Ženevě studii, která vznikla na základě designérské soutěže. Letos je to model Flux dvacetiletého studenta turínského institutu designu IED jménem Mihai Panaitescu. Auto na vodíkové palivové články má karosářské díly z plastu stejně jako sedačky, mechanické části z hliníku. Peugeot vyrobí tento model v měřítku 1:1.

Velmi zvláštním vozítkem je kombinace auta a motocyklu s názvem Carver One. V Ženevě bude k vidění produkční verze této tříkolky, která má k pevné zadní nápravě kloubem připojenou kabinu s jedním řiditelným kolem.

Dravé sportovní klenoty
Kdo má rád supervýkonné sporťáky, určitě nemine tradiční stánky Ferrari, Porsche, Maserati, Lamborghini; ale neměly by mu uniknout opravdové unikáty jako Mercedes CLK přestavěný nejstarší ruskou automobilkou Russo-Baltique, která chce navázat na tradici slavné značky. ČTĚTE ZDE...

Studii malého roadsteru představí i Bertone, karosárna Zagato postavila model Diatto s motorem Maserati. VÍCE...

A v neposlední řadě přiveze supersporty i dosud usedlý japonský Lexus – modely IS–F a koncept LF–A jsou nejvýkonnějšími lexusy v historii.

K vidění také bude mnoho překrásných aut, jež už sice nejsou novinkami, ale na cestách je neuvidíte – například Bugatti Veyron, Koenigsegg CCX nebo Gumpert Apollo.
 

Praktické informace
Autosalon začíná pro veřejnost ve čtvrtek 8. března, končí v neděli 18. března. Výstaviště Palexpo je malé, takže obhlédnout vše důležité se dá stihnout během jediného dne.
Autem
Pokud pojedete po vlastní ose, čeká vás asi tisíc kilometrů jízdy (Praha–Ženeva podle trasy 900 až 1020 km). Potřebujete dálniční známku za 40 švýcarských franků (CHF), tedy asi 700 korun (platí rok). V Česku ji prodává ÚAMK za 730 korun. Pokuta za jízdu bez známky je 100 CHF (1750 Kč) + cena známky. 1 CHF = asi 17,50 Kč.
Parkování
Výstaviště Palexpo je nedaleko dálnice z Lausanne a pár kroků od letiště i zastávky vlaku. V okolí jsou odstavná parkoviště, přímo v areálu výstaviště patrové garáže. Parkovné je 20 CHF, v ceně je i cesta mikrobusem od parkovišť na výstaviště.
Letadlo, autobus
Nejlevnější „akční“ zpáteční letenka přijde asi na 3000 Kč včetně poplatků. Jen o 500 korun méně zaplatíte za zpáteční autobusový lístek s odjezdy z Brna, Prahy či z Plzně.
Vstupenka
Stojí 14 švýcarských franků (asi 245 Kč) pro dospělého, pro děti od 6 do 16 let a důchodce 8 franků (140 korun). Ve všední dny je otevřeno od 10 do 20 hodin, o víkendu už od 9, ale jen do 19 hodin
Ubytování
Hodláte-li v Ženevě přenocovat, počítejte minimálně se 40 až 120 franky na osobu za noc (40 CHF hostel, od 75 CHF levný hotel). Nyní už nic levného neseženete, většina míst je rezervována dlouho předem. Dostupné hotely budou stát tak od 100 franků za noc výše. 

Autoři:




Nejčtenější

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Další z rubriky

Pilot Formule 1 Lewis Hamilton představil na autosalonu ve Frankfurtu...
Auťák z jiné planety: Mercedes-AMG Project One je ochočená formule

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Ještě nikdy nemělo silniční auto tak blízko k formuli 1 jako chystaný Mercedes-AMG Project One. Supersport má uzavřenou karoserii a dvě místa v kabině, jinak...  celý článek

Hyundai Kona
První dojmy: městský floutek Hyundai Kona má štramácký kabát

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Zatraktivnit značku, oslovit nové zákazníky a přispět k dosažení pozice nejsilnější asijské značky v Evropě – takovými hesly začíná oficiální popis nového vozu...  celý článek

Jaguar E-Pace
E-Pace je nejmenší jaguar pro masy. Zas to zkouší s pohonem předních kol

Tradiční britská značka se mění. Většinu její nabídky sice stále tvoří sportovní sedany, ale v počtu prodaných aut brzy získají převahu SUV. Stačit bude, když...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.