Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Autosalon Ženeva 2009: méně úsměvů, více tuningu

aktualizováno 
První a nejvýznamnější událost automobilového roku 2009 probíhala v Ženevě ve jménu krize automobilek. Výrobci se snaží bojovat spoustou novinek hledících především na ekologii. Do krásy a síly rostou teď hlavně kdysi podceňované značky.

Modelky autosalonu Ženeva 2009 | foto: Michal Šafránek, iDNES.cz

Autosalon Ženeva 2009

"Jak bylo v Ženevě?" ptají se všichni jako každý rok. Jako vždycky, chce se říct. Bylo tam plno novinek i spousta lidí, ale na druhý pohled už je vidět, že něco jinak je.

Organizátoři autosalonu v Ženevě hlásili už dlouho dopředu vyprodané výstavní plochy, to na podzimním autosalonu ve Frankfurtu budou některé automobilky chybět. A z červnového brněnského autosalonu, kde se třeba před šesti lety naparovalo ve světové premiéře BMW řady 5, zbude komorní výstavka.

Návštěvníků přišlo letos na ženevské výstaviště Palexpo za auty 648 tisíc, což je o desetinu méně než loni.

Jako první šli Češi na obhlídku stánku Škodovky. Novinka v podobě terénního Yetiho stála v hloubi expozice. Že bylo o ženevské premiéře rozhodnuto narychlo, svědčí i skutečnost, že tam stál sám v jediném exempláři, mezi hejnem všelijak upravených fabií. Nabízí se otázka, jestli SUVčkovitá novinka přijíždí do správné doby. Budoucnost vidí svět v malých autech a vozy do terénu začínají upadat v nemilost.

Škoda Yeti se představuje

Škoda Yeti se představuje

Hlavním tématem byla samozřejmě ekologie. Stále přísnější ekonormy nutí automobilky investovat do dokonalejších a úspornějších motorů a alternativních pohonů. To stojí obrovské peníze a ty zrovna v těchto chvílích v autoprůmyslu rozhodně nikomu nepřebývají. I přesto zase dorazilo víc hybridních aut a elektromobilů. Hlavní disciplínu, ve které dnes výrobci soutěží, už zná i laik. Doba co nejvyšších čísel v kolonkách rychlost nebo výkon skončila. Dnes vítězí ten, kdo má co nejmenší hodnotu udávající emise CO2.

Ostřílený harcovník už ví, kde na relativně malém (v porovnání s pařížským nebo frankfurtským autosalonem) výstavišti kterou automobilku hledat. Škodovka je v prvním patře hned vedle Volkswagenu a za zády má bentleye. Opel je naproti přes halu a vedle něj je nával u stánků Giugiara a Pininfariny.

Na opačném konci hlavní expozice, do které se musí vejít všechny značky, stojí nové mercedesy a BMW a třeba dacie najdete naproti lexusu. A hned vedle je tlačenice na modelky u Fiatu a jeho dalších značek. Až potud je všechno při starém.

Modelky autosalonu Ženeva 2009

Modelky autosalonu Ženeva 2009

Nový trend šel v Ženevě přesto vypozorovat. Místa, kde byli v předchozích letech stavitelé netradičních aut a designérská studia, zabraly letos tuningové firmy. Superdrazí "ladiči" pronikli i na nejvýraznější stánky.

Z těch známějších malých chyběla třeba milánská Castagna, naopak se po deseti letech vrátilo do Ženevy designstudio I.DE.A. S věhlasnými studii je to všelijaké. Bertone v Ženevě stejně jako loni nevystavoval, Pininfarina teď žije elektrickým městským autem, jehož vývoj probíhá pod taktovkou Bolloré, a Giugiaro přivezl supersport na baterky jménem Namir. 

Giugiarovo studio Italdesign představila supersport Frazer-Nash Namir

Giugiarovo studio Italdesign představilo supersport Frazer-Nash Namir

Stále viditelnější je trend automobilek malovat si auta ve vlastní režii. Designstudia začínají žít hlavně z práce pro čínské automobilky. Třeba Giugiarův Italdesign se tak chlubil na svém stánku i hatchbackem BS2, který maloval pro čínskou značku Brilliance.

Zajímavou strategii vyznává společnost Magna-Steyr. Rakouská firma dodávající součástky pro automobilový průmysl postavila pohledný městský elektromobil Mila EV a celý projekt včetně výroby chce nabídnout některé ze zavedených automobilek.

Magna Steyr Mila EV

Magna Steyr Mila EV

Kdo doufal, že nebude vláčet kila tiskových zpráv, byl potěšený napůl. Papírů opravdu ubylo, ale upřímně řečeno, elektronická média už ho minimálně v tomto ohledu umí plně nahradit. Takže třeba u Hondy vás odbyli s tím, že je všechno důležité k nalezení na internetu. A měli vlastně pravdu.

Některé automobilky se ani do Ženevy trmácet nemusely. Když už ovšem třeba Land Rover do Ženevy dorazit musí, přiveze aspoň nějakou novou "akční" verzi dávno známého modelu. Upřímně řečeno, takový Range Rover TDV8 Westminster, kterých vznikne 300 kusů, by rozhodně byl v nabídce značky zbytný.

Obtěžovat se nemusel ani Hummer nebo Isuzu. Bugatti mělo podle předpovědí dovézt silnější model, nakonec se ale pochlubilo jen s další variací na téma Veyron, tentokrát modrou.

Na koni jsou očividně donedávna vysmívané značky sázející na levná auta. Kia se profiluje jako moderní dospělá značka, indická Tata opodál slibuje, že do Evropy přiveze superlevné auto Nano, a chlubí se studií, kterou jí namalovalo věhlasné italské studio Pininfarina.

A Dacia ob stánek dál přivezla futuristickou studii Duster. Nebýt toho, že vypadá trochu terénně, což dnes v moderním automobilovém světě přestává být "in", nikdo by se nedivil, kdyby měla i mnohem urozenější značku na čumáku. A mimochodem, Dacia prý uvažuje o sériové výrobě něčeho, co z dusteru vychází.

Dacia Duster

Dacia Duster

Překvapením byla malá účast čínských automobilek. Ještě loni se naproti stánku Rolls-Royce provokativně předváděla auta občas přiliš podobná známým modelům jiných značek a vonící po čínských teniskách jménem BYD. Tentokrát držel prapor "číňanů" Brilliance a italsko-čínský projekt DR, který na Apeninském ostrově stále rozšiřuje nabídku a chystá se na další trhy.

A největší exot letošního ženevského autosalonu? V zeleném pavilonu, věnovaném zajímavým ekologickým počinům, zaparkovala své prehistorické modely íránská automobilka Khodro.

Khodro - íránská automobilka na ženevském autosalonu

Khodro - íránská automobilka na ženevském autosalonu

Povědomě vypadající auto je vlastně původem Peugeot 405 a ekologické je na něm to, že jezdí na zemní plyn.

Modelek bylo letos možná o špetku míň než v loňských letech, zástupci automobilek byli méně usměvaví a spíše pesimističtí ve svých prohlášeních. Automobilová krize, která možná i pár značek smete, byla v té Ženevě vlastně docela vidět...

Ženevské novinky si prohlédněte
v autosalonové příloze Auto.iDNES.cz ZDE





Nejčtenější

Sbírka starých škodovek trutnovského spolku Reincars.
Jejich vášní jsou staré škodovky, nadšenci jich obnovili už tři desítky

Je jich šest a spojuje je láska ke starým škodovkám. Členové trutnovského spolku Reincars dávají desítky let starým automobilům nový život.  celý článek

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu
Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným, po kterém pasou výrobci akumulátorů. Mnohem větší patálie...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Yamaha podle všeho připravuje vstup velkého tříkolového motocyklu na trh....
Motorkáři zbrojí na Miláno, letos ve znamení naháčů a nového GoldWingu

Hlavní novinky motorkářské výstavy EICMA v Miláně letos podle většiny upoutávek přijedou z Japonska. Módní retro vlna pro příští rok nabírá ostřejší a...  celý článek

Další z rubriky

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Bentley Bentayga 6,0 Bentayga W12 First...
Bentley Bentayga 6,0 Bentayga W12 First...

r.v. 2016, naj. 210 km, benzín, 1. majitel
8 750 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.