V Ženevě se hodně mluví o elektromobilech, ale všichni kupují SUV

  15:23
Ženeva (od zpravodaje iDNES.cz) - Elektrická auta potkáte na ženevském výstavišti na každém kroku. Než zaplaví silnice, bude to ještě trvat, shodují se kapitáni autoprůmyslu na Autosalonu Ženeva, už proto, že je to pro ně vysoce ztrátová hračka. Aktuálním tématem jsou autonomní auta a hlavně SUV.

Jürgen Stackmann, jeden z vrcholových manažerů koncernu VW, který ještě nedávno působil v Mladé Boleslavi, má proslov před publikem a kamerami, představuje nový volkswagen.

Na pódium se mezi tím nenápadně přišourá chlapík oblečený jako automechanik, obhlíží vystavené auto, lehne si na zem a zkoumá ho zespoda. V ruce má vlaječku s nápisem „podvodná krabice“ (video zde). Britský komik říkající si Lee Nelson hned při otevření ženevského autosalonu, který potrvá do 13. března, připomněl to hlavní, o čem se v automobilovém průmyslu posledního půl roku mluví: aféru Dieselgate. Tu, v níž americké úřady obvinily Volkswagen z podvádění s emisemi naftových motorů a která odstartovala loni na podzim, když probíhal autosalon ve Frankfurtu. Automechanik anglicky s německým přízvukem prohlásí, že „než se na podvod přijde, tak je všechno v pořádku“. Pak Nelsona vyvede ochranka.

Aféra Volkswagenu se ve Spojených státech dostala do patové situace a ovlivňuje celý automobilový svět. V Ženevě se na tom shodli šéf koncernu Fiat-Chrysler (FCA) Sergio Marchionne s Carlosem Ghosnem, šéfem aliance Renault-Nissan. „Nevíme, kdy to skončí. Je to problém pro všechny výrobce,“ stěžoval si Marchionne. Právě první den autosalonu se navíc ukázalo, že řešení dieselgate v USA bude pro Volkswagen delší a dražší než se čekalo. Každá z automobilek má na problém s emisními limity jiný recept. Marchionne věří klasickým technologiím a říká, že je pro něj lacinější kupovat si emisní odpustky než investovat do vývoje. „V příštích deseti letech nevidím změnu. Není to tak, že jsou diesely špatné. Nemáme je ani čím nahradit, pokud chceme splňovat emisní limity,“ vysvětluje. Podle Ghosna je zase třeba rozvíjet všechny alternativy (spalovací motory, hybridní vozy kombinující elektřinu s fosilními palivy i elektromobily) a být připraven na další vývoj.

Všichni přítomní v Ženevě ale nepochybují o tom, že emisní limity jsou hlavně politikum. Pokud jde o alternativy, zatím příliš možností na obzoru vidět není.

Ghosn i Marchionne si svorně libují, jak hezky roste evropský trh, zdá se, že krize prodejů je za nimi. Ženevský autosalon k tomu ukazuje, jak moc se automobilový svět mění a rozděluje. Aut na elektřinu a hybridních modelů vystavují výrobci spoustu. Z pohledu prodejů je to ale jen zlomek prodaných aut. Optimisté v tom vidí trend s výhledem do budoucna.

Starý pragmatik Marchionne to vidí jinak - teď to nedává ekonomický smysl: „Neuměl bych na tom vydělat peníze.“

Fiat 500e

„Konkurenta pro Teslu máme, je to Fiat 500e,“ odpověděl se šarmem a sarkasmem sobě vlastním šéf koncernu FCA na otázku, kdy nabídne elektrický model, který by konkuroval dnes nejslavnějšímu autu do zásuvky. 500e je elektrická verze malého fiátku, o které Marchionne před časem řekl, ať ho lidé nekupují, protože na něm jeho firma prodělává. „Lidé budou taková auta chtít, až bude vybudovaná infrastruktura dobíjecích stanic,“ dodává Carlos Ghosn, jehož Renault má v nabídce elektromobily už několik let.

Elektrickými nadšenci jsou teď tak trochu z donucení hlavně u Volkswagenu. Šéf koncernu Matthias Müller na autosalonu prohlásil, že koncern, do kterého patří i mladoboleslavská Škoda Auto, do roku 2020 rozšíří nabídku o dalších 20 elektromobilů a hybridních vozů (více čtěte zde). Už se ví, že první hybridní škodovkou bude superb. Technologii kombinující spalovací motor s elektromotorem v Ženevě česká značka ukazuje na konceptu velkého sportovně užitkového vozu (SUV) VisionS.

Koncept Škoda VisionS při své premiéře na ženevském autosalonu

Volkswagen BUDD-e

Autosalon SUV

Ženeva totiž hlavně potvrzuje mánii po autech, jako je koncept Škoda VisionS. Jiných novinek než těch na zvýšeném podvozku, velkých kolech a občas i s pohonem všech kol se představuje pomálu. Značky Nissan či Subaru dokonce své modelové řady téměř očistily od jiných vozů než sportovně užitkových, ostatní jdou podobným směrem.

Autosalon Ženeva 2016
Koncept Volkswagen T-Cross Breeze na autosalonu v Ženevě
Subaru XV Concept

Audi Q2 je sériové auto. SUV Volkswagenu a Subaru se představily prozatím jako koncepty.

Audi bude mít zanedlouho SUV ekvivalent téměř všech kategorií svých aut. „SUV nahrazují sedany hlavně v prémiovém segmentu. Proč byste si kupovali obyčejné auto, když vám stejné výkony nabídne SUV,“ přemítá Marchionne, jeho Maserati (jedna ze značek vlastněná koncernem FCA) představuje v Ženevě nóbl SUV. Agresivně svalovec jménem Levante má být stěžejním modelem značky (více čtěte zde).

Šéf Škody Berhnard Maier už prohlásil, že po konceptu VisionS, ze kterého bude do půl roku sériové, skoro pětimetrové SUV, přijde model menší než yeti. Tím začíná v Boleslavi ofenzíva takových aut.

Ženeva je asi nejlepším autosalonem na světě. Otázkou je, jak dlouho tomu tak bude. Už několik let jsou autosalony přehlídkami bez překvapení. V rychlé době internetu se většina novinek představuje v předstihu, známý je vzhled i parametry, takže se do Ženevy jezdí hlavně pro potvrzení prvních dojmů z fotek.

Soumrak autosalonů

Nový trend je ale pro tradiční automobilové výstavy ale ještě hrozivější: útlum a ztráta zájmu samotných vystavovatelů. Automobilky přišly na to, že těch pět minut slávy při odhalení novinky je moc krátkých a hlavně v autosalonovém šrumci zaniknou, i proto je představují v předstihu a klidně úplně mimo autovýstavy.

Autosalon Ženeva 2016

A nově se výrobci začínají prezentovat úplně jinde. Například lednový lasvegaský veletrh spotřební elektroniky (CES) je takovým malým autosalonem. Už proto, že kromě boje s emisemi dieselů a vymýšlením nových „silničních teréňáků“ mají dnes automobilky plno práce s plněním aut moderními technologiemi. Tématem letoška, který pronásleduje návštěvníka v Ženevě na každém kroku, jsou auta schopná jízdy bez řidiče. Ovládání hlasem nebo parkování bez toho, aby byl řidič v autě, už se dá dnes u některých značek koupit do sériového auta a nikoho to moc nepřekvapí.

Ještě před dvěma lety „zábavní“ výbava aut zaostávala za mobily a dalšími chytrými zařízeními o velký kus. Dnes je auta dojely: na palubě můžete mít internet, Facebook, Google mapy a na dálku komunikovat s chytrou domácností. Není tedy divu, že Ford představil jarní premiéry týden před Ženevou na veletrhu mobilů v Barceloně.


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Čínská automobilka BYD dobývá Evropu. Díky ceně ovládla rakouský tendr

Poprvé byl čínský vůz korunován evropskými novináři. Pro porotu Autobest se...

Čínské automobilky se na evropském trhu teprve začínají výrazněji prosazovat. Před pár dny se ale...

Finanční šéf Porsche: EU může odložit zákaz aut se spalovacím motorem

Porsche Taycan

VIDEO Plán Evropské unie na postupné ukončení prodeje nových automobilů se spalovacím motorem do roku...

Dodge poodhaluje elektrosvalovce. Charger ovšem bude pálit i benzin

Elektrický Charger bude v základní specifikaci disponovat jediným elektromotor...

VIDEO Když pálit pneumatiky, tak ekologicky. Proto bude kultovní americký svalovec Dodge Charger v...

Hasiči přiznávají, že neumí hasit elektromobily. Tvoří vyhlášku pro garáže

Tesla Model S Plaid se tři dny po dodání majiteli při jízdě vznítil.

Hasiči dokončují vyhlášku, která by zajistila bezpečnost v garážích i přes stoupající počet...

Mrznoucí Amerika hřbitovem elektromobilů, odtahovky mají žně

Pokud nemáte možnost vlastního předkondicionování vozu ve vlastní garáži,...

Zima se letos ve Spojených státech amerických opravdu vydařila. Dvouciferné minusové teploty tu...

Mladoboleslavská Škoda loni zvýšila vývoz, největším trhem bylo Německo

Ilustrační snímek

Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto dodala v loňském roce celosvětově 866 800 vozů, o 18,5...

Značka VW vloni předjela Teslu v čele německého trhu s elektromobily

Volkswagen ID.Buzz

VIDEO Německá značka Volkswagen v loňském roce vystřídala americkou Teslu v čele německého trhu s...

  • Nejčtenější

Autoškoly mají povinně vyučovat holandský chvat na otevření dveří, přeje si EU

25. března 2024

Autoškoly by se měly do budoucna při výcviku nových řidičů věnovat bezpečnosti chodců a cyklistů....

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

AUTOVIDEO: Čínské ferrari nemá žádné zápaďácké díly. Stovku dá za 1,9 s a stojí třetinu

24. března 2024

Čína se stále více emancipuje i v případě supersportovních aut. V poslední době se objevily...

Autorizované, nebo neautorizované servisy? Boj mezi nimi se vyostřuje

22. března 2024

Dát auto do autorizovaného, nebo neautorizovaného servisu? Věčné dilema, které nemá jednoduchou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Číňané vycítili šanci uspět s létajícími auty, koupili práva na slovenský AirCar

27. března 2024  18:40

Čínská společnost Hebei Jianxin Flying Car Technology koupila exkluzivní práva na výrobu a...

Průkopnický fiat ukázal všem cestu. Jezdil s ním i Ferrari

29. března 2024

Italská továrna Fiat představila koncem 60. let minulého století vůz, který předběhl konkurenci a...

Dopravní policie v pohotovosti. Akce Velikonoce bude probíhat čtyři dny

28. března 2024

S cílem zabezpečit plynulost dopravy a zvýšit bezpečnost všech účastníků silničního provozu...

Xiaomi na kolech v prodeji. Čínský výrobce telefonů už nabízí svůj elektrovůz

28. března 2024,  aktualizováno  15:25

Čínský výrobce chytrých telefonů Xiaomi vstupuje na trh s elektromobily. Firma v Číně zahajuje...

Diář petrolheada: Do Mostu dorazí klenoty z Mnichova i Stuttgartu

28. března 2024

Zdá se, že i přes poslední záchvěvy je zima u konce a vládu po ní přebírá snad rovnou léto. Alespoň...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Velikonoce 2024: Na Velký pátek bude otevřeno, v pondělí obchody zavřou

Otevírací doba v obchodech se řídí zákonem, který nařizuje, že obchody s plochou nad 200 čtverečních metrů musí mít...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...