Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

ANALÝZA: Ženevský autosalon je přehlídka SUV, supersportů a politiky

  12:00aktualizováno  12:00
Velké autosalony jsou dobrou nápovědou, jaké trendy hýbou světem čtyř kol. Vedle odhalení hlavních automobilových novinek na nejbližší měsíce tak můžeme odtušit, v čem automobilky momentálně spatřují největší tržní potenciál.

Přípravy před zahájením ženevského autosalonu | foto: AP

Automobilový průmysl sice úspěšně přestál globální ekonomickou krizi, ale čelí spoustě dalších výzev, které další působení jednotlivých značek na trhu učiní vším možným jen ne jednoduchým. Autosalon v Ženevě, který je nejvýznamnější akcí svého druhu a začíná tento týden, napoví, v čem kapitáni automobilového průmyslu spatřují odpověď na zásadní otázky. Těmi je tlak na snižování emisí, odklon zájmu veřejnosti od aut a nově také geopolitické změny.

Přípravy před zahájením ženevského autosalonu

Poněkud překvapivě se ve středu pozornosti neocitá elektromobilita. Do vývoje aut poháněných elektřinou některé automobilky investovaly obrovské množství financí i vývojových kapacit a prodejní výsledky tomu zatím neodpovídají. Další takticky vyčkávaly, vývoj odstartovaly později a na výsledky si zatím musíme počkat. Revoluce se tedy v tomto směru zatím nekoná – nástup elektromobilů bude nejspíš plynulý, a proto se na ženevském autosalonu na tomto poli odehraje jen pár premiér.

Na vysoké noze

Momentální priorita je jiná. Většina výrobců se soustředí na krátkodobé zisky, které pomohou financovat nákladný vývoj alternativních pohonů. V praxi to znamená především důraz na kategorii SUV. Nárůst jejich obliby se zdá být nezastavitelný a pro výrobce mají nejrůznější pseudoteréňáky a crossovery jednu důležitou výhodu – stejnou techniku lze v takovém balení prodávat dráž než v případě srovnatelného konvenčního modelu. Rozhodnutí je jasné: vyždímat z popularity SUV co nejvíc.

Škoda Kodiaq Scout

Škoda Kodiaq Scout

Pod reflektory se na výstavních plochách proto poprvé blýsknou hned dvě nové verze Škody Kodiaq – dynamicky stylizovaný SportLine a outdoorově-luxusní Scout. Nedaleká expozice Volkswagenu předvede Tiguan Allspace, tedy sedmimístnou variantu tiguanu, jejíž rozvor i délka se nepříliš kreativně natáhly na rozměry identické s kodiaqem.

Opel Crossland X

Opel Crossland X

Opel již v předpremiéře představil svůj druhý malý crossover. Jmenuje se Crossland X a postaví se po bok Mokky X – na rozdíl od ní nedostane pohon všech kol, zato však nabídne při srovnatelných rozměrech více místa v interiéru. Přesně to velí doba, zákazníci chtějí auto, které sice drsně vypadá, v terénu ale prakticky nic umět nemusí. Se stejnou technikou a pravděpodobně i velmi podobným přístupem k zacílení dorazí i Citroen C3 Picasso, ten se ale představí zatím jen v podobě konceptu. Mimochodem, od ženevského autosalonu se očekává také oznámení o spojení francouzského koncernu PSA Peugeot Citroen s německým Opelem.

Citroën C-Aircross

Citroën C-Aircross

Francouzi však odhalí ještě několik dalších variací na téma SUV. Luxusní odnož Citroenu má připravenou premiéru modelu DS 7 Crossback, která je nepřímým přiznáním, že stávající směřování značky nenaplnilo očekávání. Chystá se i plug-in hybridní verze, ta se ale začne prodávat až za dva roky – oznámení premiéry je tak spíš jen úlitba zelené lobby.

Renault předvede facelift Capturu, který je přímým konkurentem Opelu Crossland X, a jeho spřízněná značka Dacia rozšíří nabídku o kombi Logan MCV Stepway, de facto nízkonákladovou variaci na Škodu Octavia Scout. Pochopitelně bez pohonu všech kol...

Dalšími příspěvky do kategorie SUV jsou nová generace Volva XC60, které na svého nástupce čekalo devět let, nové Subaru XV, excentrický Range Rover Velar, jenž vyplňuje prostor mezi modely Evoque a Range Rover Sport, a zbrusu nový model od Mitsubishi. Ten si vypůjčuje jméno Eclipse od někdejšího klasického kupé a přidává přívlastek Cross, jímž zdůrazňuje své postavení – jedná se o nejnovější příspěvek do kategorie SUV-kupé, tedy nepříliš praktických, ale o to obdivovanějších kříženců.

Nových modelů klasického střihu bude k vidění opět pomálu. Když to vezmeme podle velikosti, chystá se premiéra nové generace Suzuki Swift, Fordu Fiesta (ten ale rovnou přichází i s outdoorovou variací Fiesta Active) a Opel Insignia. Hyundai odhalí novou generaci modelu i30 v provedení kombi a Škoda chystá premiéru modernizovaného Rapidu.

Mercedes-Maybach G 650 Landaulet

Mercedes-Maybach G 650 Landaulet

Tím ale není výčet novinek zdaleka vyčerpán. Ze Stuttgartu dorazí celá plejáda nových modelů zaměřených na ty movitější: kabriolet třídy E, třída E v provedení AMG s karoserií kombi, koncept čtyřdveřového sporťáku AMG GT a navrch absurdně luxusní Mercedes-Maybach G 650. Porsche také nezůstává pozadu a rozšiřuje nabídku luxusní řady Panamera o extravagantní kombi, vedle nějž premiéra nové generace kombi BMW 5 Touring vypadá jako rutinní projev obyčejnosti.

Ferrari láká na 800koňové dvanáctiválcové kupé 812 Superfast, Lamborghini na nejrychlejší verzi Huracánu, McLaren na zbrusu nový supersport a Pagani na model Huyara Roadster – exkluzivní záležitost se základní cenou okolo 60 milionů korun. Zájem těch nejbohatších o výjimečná auta nepolevuje a je potřeba jej vytěžit na maximum.

Trump a brexit

Vedle toho se ale nad automobilovým světem vznáší nejistota spojená se dvěma významnými politickými událostmi posledního roku. Chystaný odchod Velké Británie z EU znamená nejistotu pro ty, kdo v ostrovní zemi mají své továrny – Honda a Nissan jsou ve svých evropských prodejích z podstatné části závislé na britských továrnách, Opel za lamanšským kanálem vyrábí svůj stěžejní model Astra a Toyota zase Auris.

Fotogalerie

V Británii se také vyrábí téměř všechna Mini a kompletní produkce značek Jaguar a Land Rover. Pokud nebude zachován bezcelní styk se zbývajícími zeměmi EU, bude to pro uvedené automobilky představovat značný problém.

Ještě větší nejistotu přinášejí opakované hrozby nového amerického prezidenta Donalda Trumpa, že dovoz aut z Mexika do USA zatíží clem. Středoamerická země má momentálně bezcelní styk s EU i USA, a tak si automobilky zvykly přesouvat výrobu právě do ní. Mexické továrny jsou hlavním výrobním závodem pro celou škálu aut, jako jsou Audi Q5, Honda HR-V nebo Mazda 3. V roce 2019 se má v Mexiku navíc otevřít nová továrna BMW. Ze strany Trumpa jde zatím jen o hrozby, jestli se ale naplní, nepochybně vyvolají zásadní změny v globální síti výrobních závodů. Na to ale letošní ženevský autosalon ještě odpovědět nedokáže.

Autoři:




Nejčtenější

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Další z rubriky

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Řidič, volant, řízení
Jezdíte v autě, nebo latríně? Ukliďte si i klimatizaci

Čas prosezený v autě už pomalu konkuruje tomu strávenému v obývacím pokoji na gauči. Za volantem tráví většina řidičů takovou dobu, že na čtyřech kolech jedí,...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.