Začátek konce autosalonu Ženeva? Místo aut fikusy a kafe

  12:46aktualizováno  12:46
Ženeva (od zpravodaje iDNES.cz) - Pravidelný návštěvník ženevského autosalonu si té novinky všimne hned. Jsou to nevídaná „hluchá místa“, která mezi jednotlivými expozicemi působí velmi nepatřičně. To tu rozhodně nebývalo.

Restaurace a bary na výstavišti Palexpo na ženevském autosalonu | foto: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz

O Ženevě se vždy hovořilo jako o hvězdě mezi evropskými autosalony (kterou stále je), kam se nové firmy dostávají jen velmi ztěžka kvůli přetlaku zájemců a kde mají vystavovatelé jen omezený prostor pro své expozice.

Když se do Ženevy chtěla dostat před lety česká firma Benet se svým konceptem, musela jen doufat, že pro ni na výstavišti Palexpo bude místo a pořadatelé ji vyberou. Prý se někdy místa pro nováčky dokonce losují. Z Benetu tehdy poslali přihlášku, ale na výstaviště se nikdy neprobojovali.

Fotogalerie

Tentokrát ovšem není v Ženevě úplně vyprodáno, zřetelné je to hned na několika výsostných místech. Ještě před pár lety by o ně byla rvačka, dnes tam jsou různé bary, stánky s občerstvením a odpočinkové zóny s pohovkami.

To potvrzuje, že na autosalony dnes už mezi značkami takový nával není, raději představují své novinky jindy. Už 25. dubna navíc startuje autosalon v Pekingu a Čína je dnes mnohem důležitější trh než Evropa.

Automobilky mají jiné plány

„Ženeva je stále velmi prestižní, protože tam jsou jarní premiéry, je to mediální veletrh,“ komentuje s odkazem na velkou pozornost novinářů z celého světa generální ředitel Veletrhů Brno Jiří Kuliš, který se podílel na pořádání posledního českého autosalonu světového formátu. Zároveň však dodává, že automobilkám, které tradiční autovýstavy odsouvají na vedlejší kolej, nebo rovnou úplně vypouštějí, jde jen těžko rozumět. „Pro lidi mají takové akce stále přínos,“ myslí si Kuliš. „Není to o penězích, ale o přístupu centrál,“ dodává, ale uznává, že účast na autosalonech stojí firmy obrovské peníze. Šéf Peugeotu Jean-Philippe Imparato před půlrokem uvedl, že účast na takové akci stojí automobilku mezi 3 a 20 miliony eur, což je 80 až 500 milionů korun.

Kuliš uvádí příklad motorkářského veletrhu Motosalon, který dnes startuje na brněnském výstavišti. „Výrobci motocyklů na veletrh chtějí a spolupracují na něm,“ dodává Kuliš a z klasických autosalonů přidává příklad malého, ale stále skvěle fungujícího a hojně navštěvovaného autosalonu v Bruselu, který je důležitou automobilovou událostí pro celý Benelux. „Do Bruselu příjde možná víc lidí než na autosalon v Paříži,“ dodává.

Automobilky ovšem dnes raději volí jiné strategie, jak zaujmout publikum. Novinky programově představují mimo autosalony.

A například Volvo se jezdí už několik let oficiálně předvádět jen na pár vybraných akcí v roce, z evropských autosalonů je to právě jen Ženeva.

Přespříští týden, 23. března, představí Volkswagen novou generaci svého důležitého modelu Touareg. Místo Ženevy dává značce větší smysl představit vůz na samostatné akci v Pekingu. Přibližně za měsíc představí Ford - opět separátně - novou generaci modelu Focus. Když se představovala jeho dnes ikonická první generace, bylo ženevské výstaviště z progresivně tvarovaného Focusu paf. Holt, časy se mění.

Všechny trumfy Ženevy

Ženevský autosalon má v rukou všechny trumfy: březnový termín je ideální, má dobrou polohu uprostřed Evropy a výstaviště je komfortně v dochozí vzdálenosti od letiště. Ženevský autosalon vyhovuje návštěvníkům i vystavovatelům také svým formátem. Vše je v jedné obří hale pohromadě, výrobci mají omezený prostor pro své stánky, takže musí s místem lépe hospodařit. Návštěvník obejde komfortně celý autosalon klidně během jediného dne.

To v Paříži nebo Frankfurtu je situace jiná: výrobci obsazují obrovité areály, kde je autosalon rozmístěný do několika hal. Navíc jsou zřetelné symbolické boje mezi domácími značkami. Ve Frankfurtu má Mercedes jeden vlastní několikapatrový pavilon, BMW obsadí další, ještě větší na opačném konci výstaviště, kam je to asi kilometr chůze, aby Audi nebylo pozadu, staví si na dobu autosalonu vlastní obrovitý palác. V Paříži obsazují tradičně nejlepší místa domácí výrobci. Ženeva má oproti ostatním kromě kompaktnosti výhodu ve své neutralitě, žádná velká automobilka ve Švýcarsku nesídlí. Ženeva je nej i pro mnohé vystavovatele, malovýrobci, nově vznikající značky i designérská studia se jezdí prezentovat právě tam a podzimní veletrhy vypouštějí. Výhodný termín začátku automobilové sezony se hodí i pro vyhlášení titulu Evropského auta roku. Už několikátou sezonu ho vyhlašují právě v předvečer zahájení.



Nejčtenější

Šéf VW ztratil nervy. Varuje před elektromobily a ohrožením autoprůmyslu

Herbert Diess, šéf značky Volkswagen představuje na autosalonu ve Frankfurtu...

Šéf VW Diess se bouří proti WLTP a emisním limitům EU. Hřímá, že válečné tažení proti automobilům ohrozí existenci...

Nástupce Škody Rapid má jméno Scala. Odhalí se na sklonku roku v Izraeli

Škoda Vision RS

Koncept Vision RS, který v uplynulých týdnech na autosalonu v Paříži naznačil podobu nástupce modelu Rapid, zná své...



Nové hasičské speciály Tatry odolají zbraním hromadného ničení

Hasiči převzali nové zodolněné speciály TATRA s pancéřovanými kabinami.

Záchranný útvar Hasičského záchranného sboru ČR dostal dvě nové unikátní Tatry. Pancéřované hasičské speciály na...

ANALÝZA: Elektromobilita poleze do peněz všem, výrobcům, státu i lidem

Nabíjení elektromobilu Renault Twizy

Elektrifikace aut nás nemine. Vozidla na baterie tu jsou s námi dlouho jako ta se spalovacím motorem, ale prosadit se...

Češi se mají lépe, stále víc však kupují auta na dluh

Ilustrační snímek

Čím dál víc nových i ojetých aut v Česku se prodává na splátky. Firmy to tak dělají již delší dobu, nyní však roste i...

Další z rubriky

Prodej osobních aut s naftovým motorem v EU prudce klesá

Ilustrační snímek

Prodej osobních automobilů s naftovým motorem v zemích Evropské unie v pololetí klesl o 16 procent na 3,12 milionu...

ANALÝZA: Elektromobilita poleze do peněz všem, výrobcům, státu i lidem

Nabíjení elektromobilu Renault Twizy

Elektrifikace aut nás nemine. Vozidla na baterie tu jsou s námi dlouho jako ta se spalovacím motorem, ale prosadit se...

Toyota RAV4 přijíždí do Evropy v novém, zatím jen jako hybrid

Toyota RAV4

K pětadvacátým narozeninám modelu RAV4 si Toyota nadělí již pátou generaci. Ta je od pohledu hranatější, ale také...



Najdete na iDNES.cz