Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Začátek konce autosalonu Ženeva? Místo aut fikusy a kafe

  12:46aktualizováno  12:46
Ženeva (od zpravodaje iDNES.cz) - Pravidelný návštěvník ženevského autosalonu si té novinky všimne hned. Jsou to nevídaná „hluchá místa“, která mezi jednotlivými expozicemi působí velmi nepatřičně. To tu rozhodně nebývalo.

Restaurace a bary na výstavišti Palexpo na ženevském autosalonu | foto: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz

O Ženevě se vždy hovořilo jako o hvězdě mezi evropskými autosalony (kterou stále je), kam se nové firmy dostávají jen velmi ztěžka kvůli přetlaku zájemců a kde mají vystavovatelé jen omezený prostor pro své expozice.

Když se do Ženevy chtěla dostat před lety česká firma Benet se svým konceptem, musela jen doufat, že pro ni na výstavišti Palexpo bude místo a pořadatelé ji vyberou. Prý se někdy místa pro nováčky dokonce losují. Z Benetu tehdy poslali přihlášku, ale na výstaviště se nikdy neprobojovali.

Fotogalerie

Tentokrát ovšem není v Ženevě úplně vyprodáno, zřetelné je to hned na několika výsostných místech. Ještě před pár lety by o ně byla rvačka, dnes tam jsou různé bary, stánky s občerstvením a odpočinkové zóny s pohovkami.

To potvrzuje, že na autosalony dnes už mezi značkami takový nával není, raději představují své novinky jindy. Už 25. dubna navíc startuje autosalon v Pekingu a Čína je dnes mnohem důležitější trh než Evropa.

Automobilky mají jiné plány

„Ženeva je stále velmi prestižní, protože tam jsou jarní premiéry, je to mediální veletrh,“ komentuje s odkazem na velkou pozornost novinářů z celého světa generální ředitel Veletrhů Brno Jiří Kuliš, který se podílel na pořádání posledního českého autosalonu světového formátu. Zároveň však dodává, že automobilkám, které tradiční autovýstavy odsouvají na vedlejší kolej, nebo rovnou úplně vypouštějí, jde jen těžko rozumět. „Pro lidi mají takové akce stále přínos,“ myslí si Kuliš. „Není to o penězích, ale o přístupu centrál,“ dodává, ale uznává, že účast na autosalonech stojí firmy obrovské peníze. Šéf Peugeotu Jean-Philippe Imparato před půlrokem uvedl, že účast na takové akci stojí automobilku mezi 3 a 20 miliony eur, což je 80 až 500 milionů korun.

Kuliš uvádí příklad motorkářského veletrhu Motosalon, který dnes startuje na brněnském výstavišti. „Výrobci motocyklů na veletrh chtějí a spolupracují na něm,“ dodává Kuliš a z klasických autosalonů přidává příklad malého, ale stále skvěle fungujícího a hojně navštěvovaného autosalonu v Bruselu, který je důležitou automobilovou událostí pro celý Benelux. „Do Bruselu příjde možná víc lidí než na autosalon v Paříži,“ dodává.

Automobilky ovšem dnes raději volí jiné strategie, jak zaujmout publikum. Novinky programově představují mimo autosalony.

A například Volvo se jezdí už několik let oficiálně předvádět jen na pár vybraných akcí v roce, z evropských autosalonů je to právě jen Ženeva.

Přespříští týden, 23. března, představí Volkswagen novou generaci svého důležitého modelu Touareg. Místo Ženevy dává značce větší smysl představit vůz na samostatné akci v Pekingu. Přibližně za měsíc představí Ford - opět separátně - novou generaci modelu Focus. Když se představovala jeho dnes ikonická první generace, bylo ženevské výstaviště z progresivně tvarovaného Focusu paf. Holt, časy se mění.

Všechny trumfy Ženevy

Ženevský autosalon má v rukou všechny trumfy: březnový termín je ideální, má dobrou polohu uprostřed Evropy a výstaviště je komfortně v dochozí vzdálenosti od letiště. Ženevský autosalon vyhovuje návštěvníkům i vystavovatelům také svým formátem. Vše je v jedné obří hale pohromadě, výrobci mají omezený prostor pro své stánky, takže musí s místem lépe hospodařit. Návštěvník obejde komfortně celý autosalon klidně během jediného dne.

To v Paříži nebo Frankfurtu je situace jiná: výrobci obsazují obrovité areály, kde je autosalon rozmístěný do několika hal. Navíc jsou zřetelné symbolické boje mezi domácími značkami. Ve Frankfurtu má Mercedes jeden vlastní několikapatrový pavilon, BMW obsadí další, ještě větší na opačném konci výstaviště, kam je to asi kilometr chůze, aby Audi nebylo pozadu, staví si na dobu autosalonu vlastní obrovitý palác. V Paříži obsazují tradičně nejlepší místa domácí výrobci. Ženeva má oproti ostatním kromě kompaktnosti výhodu ve své neutralitě, žádná velká automobilka ve Švýcarsku nesídlí. Ženeva je nej i pro mnohé vystavovatele, malovýrobci, nově vznikající značky i designérská studia se jezdí prezentovat právě tam a podzimní veletrhy vypouštějí. Výhodný termín začátku automobilové sezony se hodí i pro vyhlášení titulu Evropského auta roku. Už několikátou sezonu ho vyhlašují právě v předvečer zahájení.



Nejčtenější

Uhýbejte vpravo. Pravidla pro průjezd sanitek se změní od října

Nový způsob řazení v jízdních pruzích při průjezdu policie, hasičů a záchranářů.

Řidiči v kolonách budou muset nově uvolnit vozům policie, hasičů a záchranářů prostor mezi levým a přiléhajícím jízdním...

Vstupní bránu do Itálie čekají po pádu mostu kolony a dopravní katastrofa

Ponte Morandi v Janově na archivním snímku

Zborcení mostu v Janově je nejen tragédií pro všechny, které pád přímo zasáhl a poškodil, ale i katastrofou pro město....



Kečupgate: nová aféra Volkswagenu startuje v kantýně

Kečup, který se podává k párkům v kantýnách Volkswagenu v německém Wolfsburgu.

Volkswagen stála aféra dieselgate, od které zanedlouho uplynou tři roky, miliardy eur. Někteří bývalí členové...

Škoda Fabia lépe vypadá a má už jen litrové motory

Škoda Fabia s novou tváří

Škoda Fabia přichází do prodeje v modernizovaném provedení. Za ceny od 279 900 Kč nabízí vylepšený vzhled, standardně...

Superb jen s dieselem, Octavia bez 4x4. Škoda zúžila nabídku kvůli emisím

Škoda Superb SportLine

Tak chudý jako v dobách stopětky a favoritu ceník nových škodovek není. Nabídka motorů, které lze objednávat, je však...

Další z rubriky

Vstupní bránu do Itálie čekají po pádu mostu kolony a dopravní katastrofa

Ponte Morandi v Janově na archivním snímku

Zborcení mostu v Janově je nejen tragédií pro všechny, které pád přímo zasáhl a poškodil, ale i katastrofou pro město....

Superb jen s dieselem, Octavia bez 4x4. Škoda zúžila nabídku kvůli emisím

Škoda Superb SportLine

Tak chudý jako v dobách stopětky a favoritu ceník nových škodovek není. Nabídka motorů, které lze objednávat, je však...

Čtvereček, nebo kolečko? Čerpací stanice budou používat nové symboly

Ilustrační snímek

Kvůli jednotnému značení motorových paliv, které začne platit v celé EU od 12. října, budou stojany i tankovací pistole...

Najdete na iDNES.cz