Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Autosalon Ženeva - dýchánek ekologických aktivistů

  17:19aktualizováno  17:19
Když se procházíte po autosalonu v Ženevě, můžete získat pocit, že jste se ocitli na nějakém dýchánku ekologických aktivistů. Kolem vás je spousta expozic v zelené barvě s nápisy o tom, jak výrobci chrání životní prostředí a jak ježdění automobilem vlastně přírodě vůbec neškodí.

Zelený svou barvou i hybridním pohonem je v Ženevě třeba i Jeep Renegade | foto: Michal ŠafránekiDNES.cz

Například stánek Peugeotu je ověšen zelenými liánami a tekoucí voda dotváří dojem, že auto je neoddělitelnou součástí přírody. I když ony zelené liány jsou ve skutečnosti z umělé hmoty.

Přesto je potřeba brát zelené aktivity automobilek vážně. Ještě nikdy se totiž výrobci aut tak ohleduplně k přírodě nechovali. A není to jen z jejich dobromyslnosti. Nutí je k tomu jak všemožná regulační opatření, tak i stále rostoucí ceny pohonných hmot. Ropa, která je aktuálně nejdražší v historii, dnes představuje jednu z největších hrozeb pro zpomalení růstu automobilového průmyslu.

Spotřebitelé chtějí auta levná a ekonomická
Kdyby člověk věřil jen reklamním letákům rozdávaným sličnými hosteskami, měl by pocit, že vše je v naprostém pořádku a automobilky se se všemi problémy rychle vypořádají.

"V řadě případů je to však jen jejich marketingová hra," připomíná Jan Horčík, který provozuje server zabývající se alternativními pohony Hybrid.cz. Přesto je však podle něj stále více patrné, že ekologické pohony berou některé z nich skutečně vážně.

Ženevský autosalon ukázal i to, že výrobci věří kromě snižování emisí CO2 a hybridním pohonům čím dál více také elektřině. Svůj nový elektromobil ukázalo hned několik automobilek, například Nissan a Subaru.
I když neexistují přesná čísla o tom, jak klesá průměrná spotřeba nových vozů, ještě před dvaceti lety byla běžná spotřeba i přes 15 litrů na sto kilometrů u středně velkého osobního auta. Teď je to méně než polovina.

Nedávná studie společnosti KPMG naznačila, že během pěti let lze očekávat významný nárůst prodejů levných aut s malou spotřebou a vozidel s hybridním pohonem. "Zákazníci se stále častěji přiklánějí nejen k bezpečným a kvalitním vozům, ale také hledí na ekonomickou stránku provozu automobilů," poznamenává Andrew Sutherland z KPMG ČR.

Automobilky: Zelenáme, ale chceme více času
Zelenání automobilek jde v kontrastu s tím, co v Ženevě jejich zástupci nenápadně pronesli. Asociace evropských výrobců aut vyzvala Evropskou unii, která plánuje do roku 2012 zavést limit 130 gramů CO2 na jeden kilometr, aby jim na splnění nových emisních norem dala více času.

"Je na politicích, aby vytvářeli zákony, a na průmyslnících, aby dělali svoji práci. Proto potřebujeme najít rovnováhu mezi ekonomikou a ekologií, která by zajistila udržitelný růst," prohlásil například šéf francouzské automobilky PSA Peugeot Citroën Christian Streiff.

Pro automobilky znamená nový emisní limit nelehký úkol, řada vozidel jej stále zdaleka nesplňuje. Podle automobilek je reálné se dostat na limit 125 gramů až kolem roku 2015, přičemž jedním z důvodů je i životní cyklus aut.

Dvě třetiny z vozů prodávaných v roce 2012 budou totiž stále modely, které jezdí už dnes. Šéf General Motors Rick Wagoner navíc upozornil, že tento problém se musí řešit globálně, nejen v Evropě. "Když se nebude nic s emisemi dělat v Indii nebo Číně, pak je to celé zbytečné," uvedl.

Nejde přitom jen o lepší řešení motoru: hledá se způsob, jak udělat auta lehčí, například používáním plastových materiálů. Ušetřit se dá i na konstrukci pneumatik. A také třeba na klimatizaci, ta spotřebu značně zvyšuje.

Emise snižují i značky, které jsou dosud symbolem obrovské spotřeby. Například Porsche ukázala hybridní verzi svého modelu Cayenne, Lamborghini se chlubí s téměř o pětinu nižšími emisemi u posledního modelu sportovního vozu.

Automobilky se však například Greenpeace příliš nezavděčily. "Měly deset let na to snížit emise dobrovolně. Komise by měla dodržet lhůtu do 2012. Pokud ji nedodrží, je potřeba automobilky pokutovat," uvedl mluvčí Martin Lloyd.

Při lednovém autosalonu v Bruselu Greenpeace u vchodu vztyčili sochu Pinocchia v závodnickém dresu. "Pinocchio nemohl být skutečným chlapcem, dokud nepřestal lhát. A automobilky nebudou nikdy zelené, dokud se nebudou předvádět jako zelené, zatímco silnice plní čím dál těžšími a silnějšími vozy," říká Helen Perivierová z Greenpeace.

Ve snižování emisí CO2 automobilky skutečně moc nepokročily: od roku 1995 v průměru jen o 14 procent. Zato se zlepšily podstatně v emisích oxidů dusíku, které klesly o více než 95 procent.

Ani gram navíc
Evropská unie požaduje na výrobcích aut, aby jejich vozy do roku 2012 snížily emise CO2 na kilometr v průměru pod 130 gramů. Automobilky požadují, aby EU termín prodloužila až do roku 2015. Dosud je průměrná hodnota kolem 161 gramů. Za nesplnění normy 130 gramů budou muset výrobci platit pokuty: za každé auto a gram nad limit 20 eur, přičemž tato částka má vyšplhat v roce 2015 k 95 eurům.

Autoři:




Nejčtenější

Yamaha Venture
Vzduchem chlazení obři od Yamahy couvají a popojíždí na elektřinu

Že by první důsledek odstoupení USA od klimatické dohody? Nová dvojice obřích cesťáků Yamaha Venture a Yamaha Eluder je zatím určena pouze pro americký trh....  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Další z rubriky

Veteránský závod Pražská noblesa
OBRAZEM: Pražská noblesa je závod, kde nevyhrává nejrychlejší

Rekordních 144 historických automobilů a motocyklů soutěžilo o uplynulém víkendu v pražské Jeremenkově ulici v závodě v pravidelnosti do vrchu. Na trať směly...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Mluvčí ÚAMK Petr Vomáčka (vlevo) a odborník na problematiku emisí Libor...
ROZSTŘEL: Za problémy s filtry pevných částic může zanedbaná údržba

Ovzduší znečišťuje také doprava. Mezi nejnebezpečnější znečišťovatele patří naftová auta s poškozenými či odstraněnými filtry pevných částic. Proč je auta mají...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.