Škoda, Ford, Mazda, Toyota a desítky dalších, ale také Maserati, Rolls-Royce, či Cadillac; značky dostupné i luxusní - všichni budou během deseti dnů soupeřit o pozornost veřejnosti i odborníků s nejžhavějšími novinkami.
Prestižní ženevský autosalon je atraktivní i pro české milovníky nablýskaných karoserií: z Prahy to není tak daleko, vstupné není příliš drahé a výstaviště se dá projít za jediný den. A proč se na letošní už 77. ročník vyplatí v době od 8. do 18. března zajet? Kdo přiveze nejzajímavější "kousky“?
Přiveze Škoda i superb?
Nedočkavci z českých zemí si budou moci poprvé ve skutečnosti prohlédnou novou generaci nejprodávanější škodovky. "Plně se soustředíme hlavně na uvedení a představení letošní novinky - nové generace modelu Škoda Fabia,“ říká mluvčí automobilky Evžen Krauskopf.
Podle něj Škodovka žádnou jinou novinku nechystá, ale signály ze zákulisí napovídají, že by se mohla ukázat studie nového superbu, jehož neoficiální fotografie nedávno unikly na veřejnost. Ostatně, nedávno o tom mluvil i škodovácký designér Peter Olah.
Hity: mondeo, cee’d kombi
Jedním z nejočekávanějších hitů autosalonu je předvedení nové, již třetí generace Fordu Mondeo. Už fotografie naznačují, že ostře řezaný vůz bude mít velké ambice.
Konečnou podobu, v níž půjdou do výroby, ukážou i dvě auta, která se budou vyrábět v Česku a na Slovensku. Kia přijede se "sportovním kombi“ odvozeným od modelu Cee’d, které bude mít zajímavou cenu a sedmiletou záruku; sesterská firma Hyundai zase přiveze hatchback s názvem i30 - ten, co se ještě na podzim v Paříži jmenoval Arnejs.
Hlavně je to však vůz, jenž se bude montovat v severomoravských Nošovicích. Překvapením z Koreje má být i hybridní Kia Rio, jenž do aut velikosti fabie přivede nejmodernější technologie. Kombinace spalovacího a elektrického motoru plus bezestupňové automatické převodovky slibuje nižší emise i spotřebu paliva.
Praktická i zábavná
Výčet novinek je mnohem delší, některé automobilky zatím jen tajemně slibují (třeba Seat či Opel), že odtajní "zajímavý koncept“. A pro některé modely není ženevské předvádění jen exhibicí, ale životně důležitým okamžikem. Například unikátní „"etro“ design Chevroletu HHR uvidíme na českých silnicích jen tehdy, když bude mít úspěch u evropského publika.
Nač půjde konkurence?
Co si nenechají ujít lidé "z branže“, tedy zástupci automobilek? Většina z nich říká, že s velkým zájmem projde stánky konkurence, aby si udělali obrázek o stále nabitějším trhu s auty.
"Hlavně mě zajímají nové technologie v oblasti snižování emisí a spotřeby aut, ale i jejich aktivní bezpečnosti,“ říká Vratislav Strašil z českého Volkswagenu.
Jeho kolega ze Seatu Petr Táborský si zase nenechá ujít prezentace malosériových značek, jako je Zagato či Koenigsegg, které se na jiných autosalonech v Evropě neobjevují. Jedním z nich bude i Rinspeed eXasis - výstřední dvousedadlový koncept s malým motorem na bioetanol od švýcarské firmy, která je známá hlavně úpravami sporťáků Porsche.
Manažeři však nejčastěji hovořili o třech jménech: Fordu Mondeo, Mazdě 2 a prvních terénních autech Peugeotu a Citroënu. "Nenechám si ujít Mazdu 2. Vypadá to na pěkné přiostření konkurence v segmentu malých aut. Hned vedle bych si pak ráda prohlédla nový Ford Mondeo. A také zajdu k Peugeotu, okouknout 4007. Model, který vznikl ve spolupráci s Mitsubishi,“ říká Ivana Zimová z této japonské značky. Podobný program má naplánován i Tomáš Vaněk z Toyoty, jehož také zajímají francouzská SUV.
Další novinky vybraných automobilek |
Audi |
sportovní kupé Audi A5 a jeho "ostrá“ verze S5, Audi TT Roadster |
Alfa Romeo |
Alfa Spider s novým dieselovým motorem 2,4 jtdm; Brera a Spider s robotizovanou převodovkou Selespeed |
BMW |
BMW X5; nové BMW řady 3 Convertible (kabriolet); facelifty BMW řady 5 (Sedan i Touring); BMW řady 1, Mini - Mini One a Mini Cooper D |
Carver One |
kapotovaná tříkolka holandského výrobce |
Fiat |
představení nového loga Fiatu; nové Bravo s novými motory |
Honda |
představení utajeného konceptu; FCX - funkční prototyp vozu poháněného palivovými články; koncept malého hybridního sporťáku |
Hyundai |
i30 |
Chrysler Jeep Dodge |
Dodge Demon - sportovní koncepční vůz; Dodge Avenger - sedan střední třídy; Jeep Patriot - velké SUV |
Jaguar |
nový Jaguar XJ; koncept C-XF (nástupce modelu S-Type) |
Kia |
cee´d Sportywagon, ex_cee´d (kabrio) |
Lexus |
IS-F a LF-A - sportovní studie výkonných vozů; LS 600h - hybridní verze vlajkové lodi firmy |
Maserati |
GranTurismo |
Mazda |
koncept Mazda Hakaze -kříženec terénního SUV a otevřeného roadsteru; CX-7 - sportovní kompaktní SUV, Mazda 2 |
Mitsubishi |
druhá generace Mitsubishi Outlander; předpremiéra nové generace Lancer Evolution - koncept PrototypeX; jako kuriozita replika prvního modelu automobilky Mitsubishi Motors - Model A z roku 1917 |
Opel |
studie "překvapivé novinky“; nabroušená malá Corsa OPC |
Renault |
nové twingo, Scénic Conquest |
Rolls-Royce |
Drophead Coupé |
Saab |
biopower 100 |
Suzuki |
SX4 sedan |
Škoda |
fabia |
Toyota |
koncept Hybrid X - předznamenává další generaci úspěšného modelu Prius, TF-HS |
Volkswagen |
Passat BlueMotion - limuzína střední třídy s čistým a úsporným dieselovým motorem se spotřebou 5,1 l/100 km; CrossPolo, CrossGolf, CrossTouran - oplastované verze běžných modelů pro víkendové cesty do přírody |
Volvo |
XC60 |
Ženevská lákadla |
Mazda Hakaze Concept Car, Mazda 2, Audi TT Roadster, Audi A5, BMW 5 Touring, BMW 3 Cabrio, BMW 1 3 dveř., Fiat Bravo, Volvo V70, Volvo XC 60 Concept, Opel Corsa OPC, Jeep Patriot, Maserati Gran Turismo, Koenisegg CCX, Kia Cee’ d Sportywagon, Kia Rio Hybrid, Hyundai i30, Jaguar XKR, Jaguar CX-F, Carver One, AD Tramontana, Ford Mondeo, Lexus LFA, Lexus ISF, Rolls-Royce Drophead Coupé, Cadillac CTS, Peugeot 4007, Peugeot 207 CC, Citroën C-Crosser, Škoda Fabia |
Praktické informace Autosalon začíná pro veřejnost ve čtvrtek 8. března, končí v neděli 18. března. Výstaviště Palexpo je malé, takže obhlédnout vše důležité se dá stihnout během jediného dne. |
Zájezd |
Chcete-li se do Ženevy vydat, nejjednodušší je cesta se zájezdem, který pořádají některé cestovky za ceny kolem 2500 korun. V ceně třídenního výletu je cesta (spí se dvakrát v autobuse), vstupenka na autosalon, pojištění a průvodce. |
Autem |
Pokud pojedete po vlastní ose, čeká vás asi tisíc kilometrů jízdy (Praha-Ženeva podle trasy 900 až 1020 km). Potřebujete dálniční známku za 40 švýcarských franků (CHF), tedy asi 700 korun (platí rok). V Česku ji prodává ÚAMK za 730 korun. Pokuta za jízdu bez známky je 100 CHF (1750 Kč) + cena známky. 1 CHF = asi 17,50 Kč. |
Parkování |
Výstaviště Palexpo je nedaleko dálnice z Lausanne a pár kroků od letiště i zastávky vlaku. V okolí jsou odstavná parkoviště, přímo v areálu výstaviště patrové garáže. Parkovné je 20 CHF, v ceně je i cesta mikrobusem od parkovišť na výstaviště. |
Letadlo, autobus |
Nejlevnější „akční“ zpáteční letenka přijde asi na 3000 Kč včetně poplatků. Jen o 500 korun méně zaplatíte za zpáteční autobusový lístek s odjezdy z Brna, Prahy či z Plzně. |
Vstupenka |
Stojí 14 švýcarských franků (asi 245 Kč) pro dospělého, pro děti od 6 do 16 let a důchodce 8 franků (140 korun). Ve všední dny je otevřeno od 10 do 20 hodin, o víkendu už od 9, ale jen do 19 hodin. |
Ubytování |
Hodláte-li v Ženevě přenocovat, počítejte minimálně se 40 až 120 franky na osobu za noc (40 CHF hostel, od 75 CHF levný hotel). Nyní už nic levného neseženete, většina míst je rezervována dlouho předem. Dostupné hotely budou stát tak od 100 franků za noc výše. |