Autosalonu chyběly levné novinky

-
Kromě dvojice mikrovanů Opel Agila a Suzuki Wagon R+ nepředstavil autosalon v Ženevě novinky, které by mohly významněji zasáhnout do prodeje automobilů v Česku. Zájem zákazníků určitě nemine ani Škodu Fabia s novým levným motorem 1.4 a výkonem šedesát koní. Jeho uvedením Škodovka stanovila kuriózní rekord. Pod kapotu svého nového modelu bude nabízet čtveřici různých motorů se shodným označením zdvihového objemu - 1.4.

V několika případech zůstalo na výstavišti jen u očekávání. Například mladoboleslavská Škoda Auto připravuje několik nových modelů - ovšem ani zmodernizovaná octavia, ani Fabia kombi či sedan se na výstavišti neobjevily. Přitom kterýkoliv ze zmíněných vozů by se v Ženevě při nedostatku novinek patrně rázem proměnil v hvězdu autosalonu a zaplnil by stránky a vysílací časy evropských médií. "Souhlasím, ale není jednoduché předem odhadnout, která automobilka novinky přiveze, a která ne," reaguje Evžen Krauskopf z tiskového oddělení mladoboleslavské firmy. Stále více se ukazuje, že úspěchy automobilových výrobců vedou hlavně přes časté modernizace modelových řad. "V příštích pěti letech ztrojnásobíme ve srovnání s minulými pěti lety množství novinek, žádný z našich modelů nezůstane beze změn," tvrdí Nick Scheele, šéf evropské odnože firmy Ford. Právě tato automobilka bojuje s poklesem zájmu zákazníků, což britská marketingová společnost Standard & Poor's vysvětluje její malou aktivitou při obnově modelů. Podle názoru marketingové agentury zaostal Ford v tomto ohledu za oběma hlavními evropskými rivaly, Volkswagenem i Oplem. Mezi novinkami, které letos zamíří na evropské trhy, se na výstavišti skvěli tři zástupci různého designu i zaměření. První jsou luxusní dvoudveřový Renault Avantime a "americký golf" Chrysler PT Cruiser. Při pohledu na zmíněné modely se vybaví vzpomínky na automobily podstatně starší. Z jiného soudku je Alfa Romeo 156 Sportwagon, kombík odvozený od vozu oceněného před dvěma lety titulem Auto roku. Na rozdíl od renaultu a chrysleru nabízí tvary, které dosud k vidění nebyly. Kdo hledá praktické auto, musí v případě italského vozu ke konkurenci. Ale tam zřejmě nenajde takovou hru designu, jakou si dovolili italští návrháři. Terénní auto nyní nabízí i značka Mazda, jejíž model Tribut je blízkým bratrem nového Fordu Maverick. V této kategorii se mohou těšit na novinku i příznivci Toyoty RAV 4, která uvedla druhou generaci svého kulatého off-roadu. Novinky ukázaly na svých stáních také korejské automobilky. Hyundai zmodernizoval svůj minivůz Atos, Kia nahradila model Shuma novým autem označeným Rio a firma Daewoo se pochlubila minivanem Tacuma.

Snímky novinek z autosalonu na str. 6

DAEWOO TACUMA. Na výstavišti lze na vůz narazit hned na dvou místech. Samozřejmě ve stánku korejské značky a trochu překvapivě také mezi vozy italské karosárny Pininfarina, která tacumě dala kabát

FORD GALAXY. Velkoprostorový vůz se úzce bratří s Volkswagenem Sharan, se kterým sdílí řadu komponentů. Přední světla však galaxy sunou k Fordu Focus.