Frankfurt 2007 - autoalon je hnízdem špionů a všichni to vědí

Frankfurt 2007 - autoalon je hnízdem špionů a všichni to vědí | foto: Michal Šafránek, iDNES.cz

Autosalony jsou rájem špionů

  • 10
Autosalon v Tokiu zaplavují špioni, kteří se snaží získat sebemenší technologické tajemství. Slídí kolem nejmodernějších rychlých aut a nezajímají se o spoře oděné hostesky a o společenské koktejly ve stáncích výrobců.

Jejich praktiky jsou tak všeobecně známé, že tito tajní agenti se ani nesnaží skrývat. Ve stánku firmy Toyota se dva muži usazují uvnitř sedanu, který se prodává výhradně v Japonsku, a fotografují každičký detail palubní desky.

U Nissanu jiný člověk fotografuje každý centimetr čtvereční vystaveného vozidla, od kapoty po spodek dveří. Nakonec si sedá do dřepu a pečlivě zabírá zadek auta. Nedaleko se tři údajní návštěvníci dlouho zajímají o volant nového luxusního modelu firmy.

A i když na tokijském salonu nevystavuje žádný čínský výrobce aut či doplňků, mnoho jich je zde pravděpodobně inkognito. Indové a Jihokorejci nezůstávají pozadu. "Salon je hnízdem špionů a všichni to vědí," říká jeden z novinářů, který píše o automobilismu už řadu let.

Špionáž v podobných salonech ve světě je běžná praxe, potvrzuje analytik ze společnosti Crédit Suisse. Podle něj Japonci dělají úplně to samé ve Frankfurtu nad Mohanem či ve Spojených státech.

Je veřejným tajemstvím, že většina konstruktérů kupuje auta svých konkurentů, aby je rozebrala, analyzovala a případně okopírovala. Zajímavou praxí je ale i špionáž na autosalonech.

"Sestavení tlumičů, trubky a další vnitřní části mohou poskytnout cenné informace. Zkoumáním vnitřku nově navrženého vozu můžete odhadnout, zda jde o projekt, který zůstane na papíře, nebo zda se brzy bude sériově vyrábět," vysvětluje specializovaný novinář, který si nepřál být jmenován.

"Když zjistíte, že prototyp již obsahuje lisované části, odhadnete, že model bude uveden na trh asi za rok," poznamenává.

Konstruktéři mají také strategie na obranu proti špionům. "Citlivé" automobily jsou často vystavovány na zvýšených pódiích či na jiných viditelných místech v blízkosti pracovníků firemního stánku, kteří tak na model mohou dobře dohlížet. "Je to jako ve velkoprodejnách: snadno odcizitelné bonbony jsou vždy umístěny u pokladny," říká novinář.

Užitečná je také lesklá podlaha, která odráží blesky fotoaparátů a ničí indiskrétní snímky.

"Ti, kteří se spokojují s fotografováním či měřením, jsou nejhodnější. Ti nejhorší jsou s to odtrhnout textilní výplň zavazadlového prostoru, aby viděli, co je pod ní, ukrást součástky či seškrábat nové typy barev," uzavírá.

,