Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

ANALÝZA: Autosalonů ubude, jsou drahé a neefektivní

aktualizováno 
Výrobci aut ztrácejí zájem o účast na světových autosalonech. Z tradičních akcí se přesouvají na veletrhy spotřební elektroniky, které nyní cílí právě na nové technologie do aut. V Evropě si udrží výsostné postavení autosalon v Ženevě. Paříž s Frankfurtem budou muset změnit koncepci.

Koncept Škody Superb na autosalonu v Ženevě | foto: Michal Šafránek, iDNES.cz

Organizátoři mezinárodního autosalonu AMI (Auto Mobil International) v Lipsku nedávno oznámili, že dubnovou akci pro letošek ruší (zprávu čtěte zde). Víc než polovina výrobců, kteří na ní měli vystavovat, totiž svou účast během února zrušila. Ačkoliv Lipsko patří mezi menší autosalony konané v Evropě, ilustruje trend z poslední doby, kdy některé automobilky oznámily, že se v budoucnu stáhnou z některých tradičních autosalonů.

Je to konsolidace na veletržním trhu, to samé proběhlo třeba i v případě výstav elektroniky. Regionální veletrhy jednoduše už nikoho nezajímají, obzvlášť v době internetu. Už několik let jsou autosalony přehlídkami bez překvapení. V rychlé době internetu se většina novinek představuje v předstihu.

Zbudou prostě jen ty velké. Ženeva má svou pozici jistou, otázka je, co se stane s těmi dalšími. Lipsko je toho důkazem. České výstavnictví je dávno po smrti. Doby, kdy se v Brně na autosalonu představovalo ve světové premiéře BMW řady 5, jsou už nenávratně pryč.

O své pozice teď budou bojovat hlavně další dva autosalony konané na podzim. Paříž s Frankfurtem se v pořádaní autosalonu druhé půlky roku střídají. Letos je řada na francouzské metropoli. Ty nejskeptičtější hlasy přemítají, jestli to není poslední pařížský autosalon.

Například japonská Mazda nyní účast na říjnovém autosalonu zvažuje. Podle šéfa automobilky Jeffa Guytona je Paříž sice obří show, pro Mazdu je ale těžké se zde prosadit kvůli dominanci francouzských domácích automobilek Renault a PSA Peugeot-Citroën.

Automobilky přišly na to, že těch pět minut slávy při odhalení novinky je moc krátkých, i proto je představují v předstihu a klidně úplně mimo autovýstavy.

Účast v Paříži už začátkem února odřekl Ford, který se chce soustředit na jiné typy výstav, například na největší světový veletrh spotřební elektroniky CES v Las Vegas nebo na veletrh mobilních zařízení v Barceloně. Na jaře chce uspořádat několik akcí ve vlastní režii. Stojí za vysvětlení, že Ford vystavoval v Paříži už v roce 1907, díky tomu měl na autosalonu výsostné místo v nejdůležitější hale, která je jinak obsazena domácími značkami.

Do Paříže nepřijedou ani vozy značky Mini, které plánují vystavovat pouze v americkém Detroitu a Pekingu. Chybí i teď v Ženevě. Volvo už předloni oznámilo, že omezí svoji účast pouze na jeden autosalon na každém kontinentně.

Výrobce vede ke změnám ve strategii rostoucí zájem zákazníků o nové technologie. Ve Spojených státech kvůli tomu bojuje o své postavení autosalon v americkém Detroitu, kterému přerůstá přes hlavu veletrh elektroniky CES v Las Vegas, kde je teď automobilový průmysl v centru zájmu. Pozornost se věnuje hlavně technologiím pro automatizaci řízení aut, na níž se automobilky chtějí v budoucnu zaměřit.

Špioni na ženevském autosalonu

Autosalon v Ženevě

Ještě před dvěma lety „zábavní“ výbava aut zaostávala za mobily a dalšími chytrými zařízeními o velký kus. Dnes na palubě můžete mít internet, Facebook, Google mapy a na dálku komunikovat s chytrou domácností. Není tedy divu, že Ford představil jarní premiéry týden před Ženevou na veletrhu mobilů v Barceloně.

Dalším důvodem rušení některých autosalonů jsou finance, automobilky zjistily, že peníze na prezentaci lze využít efektivněji. Podle Zdeňka Straškraby z tiskového oddělení Škody Auto se náklady na obdobné akce pohybují v řádech desítek milionů korun.

Fotogalerie

Tuzemská automobilka však o zrušení dohodnutých akcí zatím neuvažuje. „Účast na veletrzích plánujeme dlouhodobě dopředu. Na letošním autosalonu v Paříži chystáme světovou premiéru nového modelu značky Škoda,“ sdělil iDNES.cz.

Všechny trumfy má Ženeva

Ženevský autosalon, který právě v těchto dnech probíhá, má v rukou všechny trumfy: březnový termín je ideální, má dobrou polohu uprostřed Evropy a výstaviště je komfortně v dochozí vzdálenosti od letiště. Ženevský autosalon vyhovuje návštěvníkům i vystavovatelům také svým formátem. Vše je v jedné obří hale pohromadě, výrobci mají omezený prostor pro své stánky, takže musí s místem lépe hospodařit. Návštěvník obejde komfortně celý autosalon klidně během jediného dne. To v Paříži nebo Frankfurtu je situace jiná: výrobci obsazují obrovité areály, kde je autosalon rozmístěný do několika hal. Navíc jsou zřetelné symbolické boje mezi domácími značkami. Ve Frankfurtu má Mercedes jeden vlastní několikapatrový pavilon, BMW obsadí další, ještě větší na opačném konci výstaviště, kam je to asi kilometr chůze, aby Audi nebylo pozadu, staví si na dobu autosalonu vlastní obrovitý palác. V Paříži obsazují tradičně nejlepší místa domácí výrobci.

Cisitalia D46 se představila v roce 1948 na pařížském autosalonu

Cisitalia D46 se představila v roce 1948 na pařížském autosalonu

Ženeva má oproti ostatním kromě kompaktnosti výhodu ve své neutralitě, žádná velká automobilka ve Švýcarsku nesídlí. Ženeva je nej i pro mnohé vystavovatele, malovýrobci, nově vznikající značky i designérská studia se jezdí prezentovat právě tam a podzimní veletrhy vypouštějí. Výhodný termín začátku automobilové sezony se hodí i pro vyhlášení titulu Evropského auta roku. Už několikátou sezonu ho vyhlašují právě v předvečer zahájení.

Paříž a Frankfurt se tak jako zástupci dvou velkých evropských trhů přesunou do rolí národních autovýstav. Nebudou pódiem pro světové premiéry a velkolepé manévry kapitánů autoprůmyslu, převezmou roli výstav pro fanoušky automobilismu a potenciální zákazníky. I to je důležitá úloha, vždyť v Paříži přivítají na autosalonech téměř jeden a půl milionu návštěvníků.

Pokud organizátoři zachytí správně trend, budou i nadále z pařížského Mondial de l ́automobile a frankfurtského IAA události, které budou mít zásadní význam z hlediska tržeb, ale poleví jejich atraktivita pro obchodní jednání, světové premiéry a politikaření.

Autoři: ,



Nejčtenější

Kdo zachránil školáka, zůstane tajemstvím. Mohl to být člověk i kamion

Takhle funguje nouzové brzdění v kamionech Volvo

Video z norského města Høyanger, kde malý chlapec vběhne přímo před jedoucí kamion, který „zázračně“ na poslední...

Hon na pevné částice pokračuje. Brzdy dostanou vysavače

Brzdový systém Tallano

Bojovníci proti škodlivým pevným částicím mají nového nepřítele – brzdy. Podle vědeckých prací se totiž z brzdového...



Sudá, či lichá? Praha při smogu omezí vjezd podle registrační značky

Smog v Praze. Auta na pražské magistrále (20.1.2017)

Magistrát připravil návrh opatření, kterými chce omezit v Praze dopravu v době zhoršené kvality ovzduší. Při...

Škoda bude v Mladé Boleslavi vyrábět auta s čistě elektrickým pohonem

(Ilustrační snímek)

V Česku se budou vyrábět elektromobily i klíčové součástky k bateriím. Škoda Auto v pátek potvrdila, že její první...

Tesla představila elektrický tahač Semi a nový sporťák Roadster

Tesla Semi

Prototyp elektrického tahače Tesla Semi a nový sportovní Roadster představil v noci na dnešek americký výrobce...

Další z rubriky

Hon na pevné částice pokračuje. Brzdy dostanou vysavače

Brzdový systém Tallano

Bojovníci proti škodlivým pevným částicím mají nového nepřítele – brzdy. Podle vědeckých prací se totiž z brzdového...

VIDEO: Jak vznikal hliněný model crossoveru ze Škody Fabie

Hliněný model crossoveru postavený na základech Škody Fabia

Nová generace fabie dorazí asi za čtyři roky. Podle všeho se ovšem nedočká kombíkového provedení. Místo něj nabídku...

V Nošovicích startuje výroba nového auta. Ladného fastbacku Hyundai

Philips and Renault collaborate at the 2017 Frankfurt Motor Show

Právě dnes startuje výroba dalšího auta z Česka. Ladný Hyundai i30 Fastback doplňuje nabídku aut vyráběných ve...

Volvo XC70 D4 AWD 2014 ·
Volvo XC70 D4 AWD 2014 ·

r.v. 2014, naj. 73 236 km, diesel
600 000 Kč (s DPH)



Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.