Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

VIDEOAUTOŠKOLA: Jak se rozjet do kopce

  8:47aktualizováno  8:47
Při rozjezdu do kopce vám najednou chybí třetí noha, která by šlapala na plyn, už když povolujete brzdu. Chce to citlivou levačku na spojce a vnímat auto. Než si takové rozjezdy osvojíte, pomáhejte si ruční brzdou, není to rozhodně žádná ostuda.

Rozjezd do kopce je královská disciplína, kterou bez couvnutí neumí ani kdejaký řidičský matador. Pálí se spojky, motor kašle a zhasíná a auto se skákavě rozjíždí. Nebo couvne na kapotu milionového mercedesu za sebou...

Známe i bojácné řidičky, které si plánují cestu raději tak, aby je nepotkala situace, kdy se budou muset do kopce rozjíždět. Některá auta navíc nepříjemným naladěním spojky řidičům rozhodně nepomohou. Známé v tom jsou například starší fordy.

Moderní auta už ale umí rozjezd do kopce usnadnit. Nechávají totiž kola zabrzděná při rozjedu ještě chvilku po uvolnění brzdového pedálu. Tuto funkci najdete v ceníku nejčastěji pod označením asistent pro rozjezd do kopce nebo taky jako hill holder.

Kdo šikovného pomocníka v autě nemá, musí si vystačit s citlivýma a rychlýma nohama na pedálech. Anebo si pomoci ruční brzdou. Není to nic složitého.
"Správné pohnutí v kopci je otázkou dobře seřízené ruční brzdy, sladění pohybů a sebevědomí," radí slovenský autonovinář Rasťo Chvála.

A přidává recept: stlačte spojku a zařaďte jedničku. Pak zatáhněte ruční brzdu, ale pojišťovací tlačítko nechte zamáčknuté palcem tak, aby se nezasekla. Pevně ji držte rukou nahoře. Pak pomalu uvolňujte nohu na pedálu tak, aby auto 'viselo' jen na ruční brzdě. Začněte se rozjíždět, jak jste zvyklí, když ucítíte, že se auto vzpíná a chce se rozjet, začněte uvolňovat ruční brzdu. V tu chvíli nesmíte přestat přidávat plyn. "Naopak, čím víc brzda povoluje a spojka víc zabírá, tím víc je třeba přidat plynu," upozorňuje Chvála.

Strach vám nedovolí

Aut nabouraných od řidiče, který se nerozjel do kopce a auto mu couvlo do toho za ním, je nepočítaně. Naučte si v takových chvílích zachovávat dostatečný odstup. Někdy v tom je ale šofér nevinně. Třeba auta s robotizovanými převodovkami jsou na tom hůř než autoškoloví nedouci a couvnou si při takovém manévru klidně o půl metru.

Na "couvače" mívali učitelé a zkušební komisaři v autoškolách jednoduchý, ale o to účinnější recept. Pod zadní kolo položili krabičku od sirek, kdo se nerozjel rovnou vzhůru, ale krabičku přejel, ten od zkoušky letěl...





Nejčtenější

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Další z rubriky

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.