Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

VIDEOAUTOŠKOLA: Jak se rozjet do kopce

  8:47aktualizováno  8:47
Při rozjezdu do kopce vám najednou chybí třetí noha, která by šlapala na plyn, už když povolujete brzdu. Chce to citlivou levačku na spojce a vnímat auto. Než si takové rozjezdy osvojíte, pomáhejte si ruční brzdou, není to rozhodně žádná ostuda.

Rozjezd do kopce je královská disciplína, kterou bez couvnutí neumí ani kdejaký řidičský matador. Pálí se spojky, motor kašle a zhasíná a auto se skákavě rozjíždí. Nebo couvne na kapotu milionového mercedesu za sebou...

Známe i bojácné řidičky, které si plánují cestu raději tak, aby je nepotkala situace, kdy se budou muset do kopce rozjíždět. Některá auta navíc nepříjemným naladěním spojky řidičům rozhodně nepomohou. Známé v tom jsou například starší fordy.

Moderní auta už ale umí rozjezd do kopce usnadnit. Nechávají totiž kola zabrzděná při rozjedu ještě chvilku po uvolnění brzdového pedálu. Tuto funkci najdete v ceníku nejčastěji pod označením asistent pro rozjezd do kopce nebo taky jako hill holder.

Kdo šikovného pomocníka v autě nemá, musí si vystačit s citlivýma a rychlýma nohama na pedálech. Anebo si pomoci ruční brzdou. Není to nic složitého.
"Správné pohnutí v kopci je otázkou dobře seřízené ruční brzdy, sladění pohybů a sebevědomí," radí slovenský autonovinář Rasťo Chvála.

A přidává recept: stlačte spojku a zařaďte jedničku. Pak zatáhněte ruční brzdu, ale pojišťovací tlačítko nechte zamáčknuté palcem tak, aby se nezasekla. Pevně ji držte rukou nahoře. Pak pomalu uvolňujte nohu na pedálu tak, aby auto 'viselo' jen na ruční brzdě. Začněte se rozjíždět, jak jste zvyklí, když ucítíte, že se auto vzpíná a chce se rozjet, začněte uvolňovat ruční brzdu. V tu chvíli nesmíte přestat přidávat plyn. "Naopak, čím víc brzda povoluje a spojka víc zabírá, tím víc je třeba přidat plynu," upozorňuje Chvála.

Strach vám nedovolí

Aut nabouraných od řidiče, který se nerozjel do kopce a auto mu couvlo do toho za ním, je nepočítaně. Naučte si v takových chvílích zachovávat dostatečný odstup. Někdy v tom je ale šofér nevinně. Třeba auta s robotizovanými převodovkami jsou na tom hůř než autoškoloví nedouci a couvnou si při takovém manévru klidně o půl metru.

Na "couvače" mívali učitelé a zkušební komisaři v autoškolách jednoduchý, ale o to účinnější recept. Pod zadní kolo položili krabičku od sirek, kdo se nerozjel rovnou vzhůru, ale krabičku přejel, ten od zkoušky letěl...





Nejčtenější

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Kia Carens - front
Autocentral: Test Kia Carens 1.7 CRDi

Značka Kia se těší čím dál tím větší oblibě. Jaká je Kia Carens 1.7 CRDi, ohlodávaná tři roky zubem času?   celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Další z rubriky

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Pražská taxikářka Kateřina Šenkeříková
Ženy za volantem: Milí řidiči, chceme vám říct...

Jedenadevadesátiletá královna Alžběta II. celý život jezdí autem, aniž by měla řidičák, Eliška Junková by strčila spoustu mužů za volantem do kapsy, první...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.