Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

VIDEOAUTOŠKOLA: Jak se rozjet do kopce

  8:47aktualizováno  8:47
Při rozjezdu do kopce vám najednou chybí třetí noha, která by šlapala na plyn, už když povolujete brzdu. Chce to citlivou levačku na spojce a vnímat auto. Než si takové rozjezdy osvojíte, pomáhejte si ruční brzdou, není to rozhodně žádná ostuda.

Rozjezd do kopce je královská disciplína, kterou bez couvnutí neumí ani kdejaký řidičský matador. Pálí se spojky, motor kašle a zhasíná a auto se skákavě rozjíždí. Nebo couvne na kapotu milionového mercedesu za sebou...

Známe i bojácné řidičky, které si plánují cestu raději tak, aby je nepotkala situace, kdy se budou muset do kopce rozjíždět. Některá auta navíc nepříjemným naladěním spojky řidičům rozhodně nepomohou. Známé v tom jsou například starší fordy.

Moderní auta už ale umí rozjezd do kopce usnadnit. Nechávají totiž kola zabrzděná při rozjedu ještě chvilku po uvolnění brzdového pedálu. Tuto funkci najdete v ceníku nejčastěji pod označením asistent pro rozjezd do kopce nebo taky jako hill holder.

Kdo šikovného pomocníka v autě nemá, musí si vystačit s citlivýma a rychlýma nohama na pedálech. Anebo si pomoci ruční brzdou. Není to nic složitého.
"Správné pohnutí v kopci je otázkou dobře seřízené ruční brzdy, sladění pohybů a sebevědomí," radí slovenský autonovinář Rasťo Chvála.

A přidává recept: stlačte spojku a zařaďte jedničku. Pak zatáhněte ruční brzdu, ale pojišťovací tlačítko nechte zamáčknuté palcem tak, aby se nezasekla. Pevně ji držte rukou nahoře. Pak pomalu uvolňujte nohu na pedálu tak, aby auto 'viselo' jen na ruční brzdě. Začněte se rozjíždět, jak jste zvyklí, když ucítíte, že se auto vzpíná a chce se rozjet, začněte uvolňovat ruční brzdu. V tu chvíli nesmíte přestat přidávat plyn. "Naopak, čím víc brzda povoluje a spojka víc zabírá, tím víc je třeba přidat plynu," upozorňuje Chvála.

Strach vám nedovolí

Aut nabouraných od řidiče, který se nerozjel do kopce a auto mu couvlo do toho za ním, je nepočítaně. Naučte si v takových chvílích zachovávat dostatečný odstup. Někdy v tom je ale šofér nevinně. Třeba auta s robotizovanými převodovkami jsou na tom hůř než autoškoloví nedouci a couvnou si při takovém manévru klidně o půl metru.

Na "couvače" mívali učitelé a zkušební komisaři v autoškolách jednoduchý, ale o to účinnější recept. Pod zadní kolo položili krabičku od sirek, kdo se nerozjel rovnou vzhůru, ale krabičku přejel, ten od zkoušky letěl...



Nejčtenější



Další z rubriky

Škoda dostává v koncernu VW na starost Indii, Seat se postará o Afriku

Škoda Rapid v Indii

Německý koncern VW decentralizuje svou teritoriální strukturu, chce tak zvyšovat dynamiku rozvoje a efektivitu. Škoda...

VW a Ford zase zvažují spolupráci. Chtějí stavět užitkové vozy

Ford Galaxy první generace

Německý automobilový koncern Volkswagen a jeho americký konkurent Ford zvažují vytvoření strategické aliance. Zkoumají...

Bouračky v zahraničí jsou o dost dražší, zkontrolujte si pojistku

Ilustrační snímek

Češi způsobili v roce 2017 v cizině při dopravních nehodách téměř 3800 škod za 340 milionů Kč, zatímco o rok dříve to...

Najdete na iDNES.cz