Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Autoškola iDNES.cz úsporné jízdy: 1. Nevytáčejte motor

  2:00aktualizováno  2:00
Jak nejvíce spořit palivo, radí v našem novém seriálu šampion rallye o nejnižší spotřebu paliva. První rada zní: Motor nevytáčejte a řaďte co nejdřív. Sledujte pozorně s námi.

Eko-jízda šetří peněženku i přírodu
Komu auto spotřebuje málo paliva, nelibuje si jen v malých účtech za benzin nebo naftu, ale může si připsat taky zásluhu na menším zatížení životního prostředí.

Zásady ekonomické či chcete-li ekologické jízdy jsou v některých zemích dokonce součástí výuky v autoškole.

Skupiny příznivců nízké spotřeby zase pořádají pravidelně soutěže, kde se vítězem stává ten, komu zmizí na trase eko-rallye z nádrže nejméně paliva.

Auto.iDNES.cz ve spolupráci s kampaní "Hledáme řidiče třídy A" přináší videoseriál a v něm rady Jana Horníčka, dvojnásobného vítěze soutěže o nejnižší spotřebu, kterou tradičně pořádá v Mladé Boleslavi autoklub značky Škoda.

Pro zajímavost stojí za uvedení výsledky vítězných posádek posledního ročníku: vítězná benzinová fabia 1,2 47kW jela 330kilometrový úsek s průměrnou spotřebou 2,888 l/100 km, 66kilowattová turbodieselová octavia jela za 2,588 litru nafty na 100 km.

Seriál rad začíná tématem, které řidičům radí, jak se dá nejvíce stlačit spotřeba paliva.

Nejvíce ušetří otáčky motoru
Někomu jeho auto spotřebuje pět litrů paliva na sto kilometrů, jinému řidiči sedm. Usedají přitom do vozu stejné značky se shodným motorem. Kde je možné nejvíce ušetřit ve spotřebě benzinu nebo nafty?

"Asi nejzažitější nešvar řidičů je vytáčení motoru do vysokých otáček. To je mnohdy příčinou toho, že řidiči nemají spotřebu takovou, jakou by sami chtěli," říká Jan Horníček.

Až na výjimky platí, že čím vyšší otáčky, tím vyšší spotřeba a čím vyšší rychlostní stupeň, tím nižší spotřeba. Nevytáčejte tedy motor do vysokých otáček, včas zařaďte vyšší rychlostní stupeň.

"Kdysi se tvrdilo, že je potřeba držet otáčky mezi dvěma třetinami až třemi čtvrtinami maximálních otáček, což dneska už není pravda, protože dneska už jsou motory dělány tak, že mají vysoký točivý moment při nízkých otáčkách."

"Zejména to platí pro diesely, ale dnes už to platí i pro benzinové motory," dodává odborník na ekonomickou jízdu, který střídá služební naftovou octavii s turbodieselem a soukromou Škodu Fabii Junior. Za kolik jezdí, neprozradil.

Jednička jen pro rozjezd
"Ekonomický a ekologický rozjezd znamená dvojku řadit skoro okamžitě, jakmile se auto rozjede, a potom každý vyšší rychlostní stupeň už třeba při vyšších otáčkách."

Na vyšší rychlostní stupeň tedy řadíme, jakmile motor dosáhne asi 2-2,5 tis. otáček (za min.), u dieselových motorů klidně i dříve. "Samozřejmě je to individuální pro každý motor," doplňuje Horníček.

Každé zbytečné vytáčení motoru znamená ztrátu paliva bez efektu. Při jedničce má motor díky převodům obrovskou sílu, ale vysokou spotřebu. Proto okamžitě po uvedení vozidla do pohybu řaďte dvojku. Nejvíce škodlivé je vytáčení studeného motoru. Nejen spotřeba, ale i opotřebení motoru je větší.

A ještě jedna rada na závěr. Aby motor vinou pravidelné jízdy v nízkých otáčkách nezlenivěl, je dobré čas od času motor naopak do vyšších otáček nasměrovat. Třeba při předjíždění, kdy je dostatečné zrychlení kvůli bezpečnosti nutností.

Některé země EU zavedly systém štítkování automobilů. Hodnotícím ukazatelem jsou emise oxidu uhličitého (CO2) na ujetý kilometr. Tedy skleníkového plynu, jehož vypouštěné množství je přímo úměrné spotřebě paliva. Vůz třídy A vypouští nejméně CO2 (a také spotřebovává nejméně paliva), auto třídy G pak naopak znečišťuje ovzduší nejvíce.

Jak ekologický je váš vůz
energetická třída emise CO2 (g/km) spotřeba (l/100 km) benzin spotřeba (l/100 km) nafta
A 100 a méně do 4,3 do 3,7
B 101-120 do 5,2 do 4,4
C 121-150 do 6,5 do 5,6
D 151-165 do 7,0 do 6,1
E 166-181 do 7,8 do 6,7
F 182-201 do 8,7 do 7,5
G 202 a více nad 8,7 nad 7,7

 

Více informací o projektu:
uspornajizda.cz


Autoři:






Nejčtenější

Nejhorší je dát si dopředu nové zimní pneumatiky a vzadu nechat ojeté
VIDEO: Kdo šetří a kupuje jen dvě nové zimní gumy, měl by je dát dozadu

Doba přezouvání na zimní obutí začíná. Měníte jen dvě pneumatiky? Dejte je na zadní nápravu auta i přesto, že vaše auto má poháněná přední kola.  celý článek

Audi A7 Sportback
Nové Audi A7 Sportback umí až do 160 km/h plachtit s vypnutým motorem

Nové Audi A7 Sportback je pořádný kus auta, zcela nová generace přijíždí jen pár měsíců po nové vlajkové lodi značky, limuzíně A8. Pětidveřový fastback z ní...  celý článek

Sbírka starých škodovek trutnovského spolku Reincars.
Jejich vášní jsou staré škodovky, nadšenci jich obnovili už tři desítky

Je jich šest a spojuje je láska ke starým škodovkám. Členové trutnovského spolku Reincars dávají desítky let starým automobilům nový život.  celý článek

Yamaha podle všeho připravuje vstup velkého tříkolového motocyklu na trh....
Motorkáři zbrojí na Miláno, letos ve znamení naháčů a nového GoldWingu

Hlavní novinky motorkářské výstavy EICMA v Miláně letos podle většiny upoutávek přijedou z Japonska. Módní retro vlna pro příští rok nabírá ostřejší a...  celý článek

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu
Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným, po kterém pasou výrobci akumulátorů. Mnohem větší patálie...  celý článek

Další z rubriky

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.