Autoškola iDNES.cz úsporné jízdy: 1. Nevytáčejte motor

  • 300
Jak nejvíce spořit palivo, radí v našem novém seriálu šampion rallye o nejnižší spotřebu paliva. První rada zní: Motor nevytáčejte a řaďte co nejdřív. Sledujte pozorně s námi.

Eko-jízda šetří peněženku i přírodu
Komu auto spotřebuje málo paliva, nelibuje si jen v malých účtech za benzin nebo naftu, ale může si připsat taky zásluhu na menším zatížení životního prostředí.

Zásady ekonomické či chcete-li ekologické jízdy jsou v některých zemích dokonce součástí výuky v autoškole.

Skupiny příznivců nízké spotřeby zase pořádají pravidelně soutěže, kde se vítězem stává ten, komu zmizí na trase eko-rallye z nádrže nejméně paliva.

Auto.iDNES.cz ve spolupráci s kampaní "Hledáme řidiče třídy A" přináší videoseriál a v něm rady Jana Horníčka, dvojnásobného vítěze soutěže o nejnižší spotřebu, kterou tradičně pořádá v Mladé Boleslavi autoklub značky Škoda.

Pro zajímavost stojí za uvedení výsledky vítězných posádek posledního ročníku: vítězná benzinová fabia 1,2 47kW jela 330kilometrový úsek s průměrnou spotřebou 2,888 l/100 km, 66kilowattová turbodieselová octavia jela za 2,588 litru nafty na 100 km.

Seriál rad začíná tématem, které řidičům radí, jak se dá nejvíce stlačit spotřeba paliva.

Nejvíce ušetří otáčky motoru
Někomu jeho auto spotřebuje pět litrů paliva na sto kilometrů, jinému řidiči sedm. Usedají přitom do vozu stejné značky se shodným motorem. Kde je možné nejvíce ušetřit ve spotřebě benzinu nebo nafty?

"Asi nejzažitější nešvar řidičů je vytáčení motoru do vysokých otáček. To je mnohdy příčinou toho, že řidiči nemají spotřebu takovou, jakou by sami chtěli," říká Jan Horníček.

Až na výjimky platí, že čím vyšší otáčky, tím vyšší spotřeba a čím vyšší rychlostní stupeň, tím nižší spotřeba. Nevytáčejte tedy motor do vysokých otáček, včas zařaďte vyšší rychlostní stupeň.

"Kdysi se tvrdilo, že je potřeba držet otáčky mezi dvěma třetinami až třemi čtvrtinami maximálních otáček, což dneska už není pravda, protože dneska už jsou motory dělány tak, že mají vysoký točivý moment při nízkých otáčkách."

"Zejména to platí pro diesely, ale dnes už to platí i pro benzinové motory," dodává odborník na ekonomickou jízdu, který střídá služební naftovou octavii s turbodieselem a soukromou Škodu Fabii Junior. Za kolik jezdí, neprozradil.

Jednička jen pro rozjezd
"Ekonomický a ekologický rozjezd znamená dvojku řadit skoro okamžitě, jakmile se auto rozjede, a potom každý vyšší rychlostní stupeň už třeba při vyšších otáčkách."

Na vyšší rychlostní stupeň tedy řadíme, jakmile motor dosáhne asi 2-2,5 tis. otáček (za min.), u dieselových motorů klidně i dříve. "Samozřejmě je to individuální pro každý motor," doplňuje Horníček.

Každé zbytečné vytáčení motoru znamená ztrátu paliva bez efektu. Při jedničce má motor díky převodům obrovskou sílu, ale vysokou spotřebu. Proto okamžitě po uvedení vozidla do pohybu řaďte dvojku. Nejvíce škodlivé je vytáčení studeného motoru. Nejen spotřeba, ale i opotřebení motoru je větší.

A ještě jedna rada na závěr. Aby motor vinou pravidelné jízdy v nízkých otáčkách nezlenivěl, je dobré čas od času motor naopak do vyšších otáček nasměrovat. Třeba při předjíždění, kdy je dostatečné zrychlení kvůli bezpečnosti nutností.

Některé země EU zavedly systém štítkování automobilů. Hodnotícím ukazatelem jsou emise oxidu uhličitého (CO2) na ujetý kilometr. Tedy skleníkového plynu, jehož vypouštěné množství je přímo úměrné spotřebě paliva. Vůz třídy A vypouští nejméně CO2 (a také spotřebovává nejméně paliva), auto třídy G pak naopak znečišťuje ovzduší nejvíce.

Jak ekologický je váš vůz
energetická třída emise CO2 (g/km) spotřeba (l/100 km) benzin spotřeba (l/100 km) nafta
A 100 a méně do 4,3 do 3,7
B 101-120 do 5,2 do 4,4
C 121-150 do 6,5 do 5,6
D 151-165 do 7,0 do 6,1
E 166-181 do 7,8 do 6,7
F 182-201 do 8,7 do 7,5
G 202 a více nad 8,7 nad 7,7

 

Více informací o projektu:
uspornajizda.cz