Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Autoškola iDNES.cz úsporné jízdy 4: nejlepší trenér je počítač

aktualizováno 
Přinášíme další díl naší autoškoly úsporné jízdy s odborníkem. Pravidlo č. 4 zní: Moderní technika v podobě palubního počítače dává řidiči možnost neustálého přehledu o spotřebě paliva. Je škoda této pomůcky nevyužít.

Displej zobrazující aktuální a průměrnou spotřebu, dobu jízdy a počet kilometrů, které auto na množství paliva v nádrži ještě ujede, se pomalu ale jistě stává stejně běžnou výbavou auta, jakou je už dlouhou dobu otáčkoměr nebo ukazatel rychlosti.

Instruktor úsporné jízdy Jan Horníček říká: "Palubní počítač, který ukazuje spotřebu, je dnes už těžko nahraditelným pomocníkem, protože jen podle citu se dá spotřeba velmi těžko poznat. Nikdy sice není absolutně přesný, ale vždycky ukazuje, jestli jedeme úsporněji, nebo méně úsporně. A v tom je důležitý.“

Právě funkce palubního počítače, která zobrazuje aktuální spotřebu paliva, může být pro řidiče výborným trenérem při nácviku ekonomické jízdy. S jeho pomocí se dá snadno zjistit, o kolik litrů se zvýší spotřeba při prudké akceleraci u pravidelně vytočeného motoru do vysokých otáček nebo jaký je rozdíl při jízdě v rychlostech 90 km/h a 130 km/h.

Z kopce se zařazenou rychlostí
Velkou zajímavost však v sobě skrývá situace, kdy jede řidič například z kopce se zařazeným rychlostním stupněm a palubní počítač ukazuje, že motor nepolyká ani deci paliva. Brzdění motorem je totiž doporučovanou součástí ekonomické jízdy.

"U starších motorů s karburátorem se vždycky při brzdění motorem dovnitř dostávalo palivo. Dnešní benzinové i dieselové motory jsou řízeny elektronicky a dochází u nich při jízdě se zařazeným rychlostním  stupněm bez plynu k tak zvanému nucenému běhu naprázdno. A při něm jedeme za nulovou spotřebu,“ vysvětluje Jan Horníček.

Když tedy v autě se vstřikováním paliva pustíte plyn, řídicí jednotka zastaví jeho dodávku a spotřeba klesá k nule. Ale pokud jedete z kopce a musíte šlapat na plyn, aby motor nebrzdil, raději vyřaďte a jeďte na volnoběh.  A naopak - pokud se auto na volnoběh rozjíždí příliš, zařaďte a brzděte motorem.

Proč tomu tak je? Při jízdě z kopce nebo i po rovině bez plynu, kdy zůstane zařazena rychlost, je motor dostatečně poháněn koly neboli kinetickou energií vozu. Řídicí jednotka to pozná a úplně zastaví dodávku paliva. Okamžitá spotřeba je v takovém případě nulová a tento údaj ukáže i palubní počítač.

Jakmile ale vyřadíte a necháte páku v poloze neutrál, odříznete motor od zdroje energie a ten si ji začne vyrábět z benzinu nebo nafty, aby se nezastavil. Řídicí jednotka spustí dodávku paliva potřebnou pro volnoběžné otáčky. Spotřeba je v závislosti na motoru asi 1 litr za hodinu.

Palubní počítač je výborným učitelem v domácí autoškole úsporné jízdy. Nesmí se však stát tím, čím je někdy cigareta nebo telefon. Neměl by příliš odvádět řidičovu pozornost od řízení.

Auto.iDNES.cz ve spolupráci s kampaní "Hledáme řidiče třídy A" přináší videoseriál a v něm rady Jana Horníčka, dvojnásobného vítěze soutěže o nejnižší spotřebu, kterou tradičně pořádá v Mladé Boleslavi autoklub značky Škoda.

Více informací o projektu:
uspornajizda.cz


Autoři:


Nejčtenější

Revoluce v kufru auta. Ministerstvo chystá změny v povinné výbavě

Test autolékárniček

Ministerstvo dopravy připravilo návrh na změny, které mají výrazně omezit povinnou výbavu aut. Od 1. října by tak už...

Škoda Fabia lépe vypadá a má už jen litrové motory

Škoda Fabia s novou tváří

Škoda Fabia přichází do prodeje v modernizovaném provedení. Za ceny od 279 900 Kč nabízí vylepšený vzhled, standardně...



Průvodkyně za volantem: policii zajímá, za kolik krav mě táta prodá

Průvodkyně za volantem Nela Přidálková najezdila desetitisíce kilometrů po...

Za poslední čtyři měsíce najela 21 tisíc kilometrů po Africe. Loni odřídila kolem 45 tisíc kilometrů po USA, sedm tisíc...

S tímto Tankem můžete legálně na silnice. Pod kapotou má pekelnou kočku

Rezvani Tank Military Edition

Malosérioví výrobci hledají každou skulinu na trhu. Americká značka Rezvani připravila SUV, které ty ostatní zahalí...

Chcete vidět Černobyl na vlastní oči? Máme návod k použití

Před opuštěním zóny absolvují návštěvníci dozimetrickou kontrolu.

Pozůstatek černobylské tragédie dnes ukazuje následky společenského selhání i panenskou přírodu. Proč stojí za to...

Další z rubriky

Triky na hmyz a trus na autě: neloupejte je nasucho, chemii otřete

Zaschlý trus na oknech či kapotě auta se čistí velmí těžce. Nikdy jej...

Řidiči bojují s každoroční letní otravou - hmyzem přilepeným na čelním skle a zaschlým ptačím trusem. Tyto nečistoty...

Pojízdné vraky i prémiová auta: ukrajinské silnice jsou plné kontrastů

UAZ 3303 Buchanka

Na Ukrajině prakticky neexistuje střední třída. Žijí tam buď boháči, nebo lidé s nízkými příjmy. A tyto rozdíly zrcadlí...

Čtvereček, nebo kolečko? Čerpací stanice budou používat nové symboly

Ilustrační snímek

Kvůli jednotnému značení motorových paliv, které začne platit v celé EU od 12. října, budou stojany i tankovací pistole...

Najdete na iDNES.cz