Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Autoškola iDNES.cz úsporné jízdy 4: nejlepší trenér je počítač

aktualizováno 
Přinášíme další díl naší autoškoly úsporné jízdy s odborníkem. Pravidlo č. 4 zní: Moderní technika v podobě palubního počítače dává řidiči možnost neustálého přehledu o spotřebě paliva. Je škoda této pomůcky nevyužít.

Displej zobrazující aktuální a průměrnou spotřebu, dobu jízdy a počet kilometrů, které auto na množství paliva v nádrži ještě ujede, se pomalu ale jistě stává stejně běžnou výbavou auta, jakou je už dlouhou dobu otáčkoměr nebo ukazatel rychlosti.

Instruktor úsporné jízdy Jan Horníček říká: "Palubní počítač, který ukazuje spotřebu, je dnes už těžko nahraditelným pomocníkem, protože jen podle citu se dá spotřeba velmi těžko poznat. Nikdy sice není absolutně přesný, ale vždycky ukazuje, jestli jedeme úsporněji, nebo méně úsporně. A v tom je důležitý.“

Právě funkce palubního počítače, která zobrazuje aktuální spotřebu paliva, může být pro řidiče výborným trenérem při nácviku ekonomické jízdy. S jeho pomocí se dá snadno zjistit, o kolik litrů se zvýší spotřeba při prudké akceleraci u pravidelně vytočeného motoru do vysokých otáček nebo jaký je rozdíl při jízdě v rychlostech 90 km/h a 130 km/h.

Z kopce se zařazenou rychlostí
Velkou zajímavost však v sobě skrývá situace, kdy jede řidič například z kopce se zařazeným rychlostním stupněm a palubní počítač ukazuje, že motor nepolyká ani deci paliva. Brzdění motorem je totiž doporučovanou součástí ekonomické jízdy.

"U starších motorů s karburátorem se vždycky při brzdění motorem dovnitř dostávalo palivo. Dnešní benzinové i dieselové motory jsou řízeny elektronicky a dochází u nich při jízdě se zařazeným rychlostním  stupněm bez plynu k tak zvanému nucenému běhu naprázdno. A při něm jedeme za nulovou spotřebu,“ vysvětluje Jan Horníček.

Když tedy v autě se vstřikováním paliva pustíte plyn, řídicí jednotka zastaví jeho dodávku a spotřeba klesá k nule. Ale pokud jedete z kopce a musíte šlapat na plyn, aby motor nebrzdil, raději vyřaďte a jeďte na volnoběh.  A naopak - pokud se auto na volnoběh rozjíždí příliš, zařaďte a brzděte motorem.

Proč tomu tak je? Při jízdě z kopce nebo i po rovině bez plynu, kdy zůstane zařazena rychlost, je motor dostatečně poháněn koly neboli kinetickou energií vozu. Řídicí jednotka to pozná a úplně zastaví dodávku paliva. Okamžitá spotřeba je v takovém případě nulová a tento údaj ukáže i palubní počítač.

Jakmile ale vyřadíte a necháte páku v poloze neutrál, odříznete motor od zdroje energie a ten si ji začne vyrábět z benzinu nebo nafty, aby se nezastavil. Řídicí jednotka spustí dodávku paliva potřebnou pro volnoběžné otáčky. Spotřeba je v závislosti na motoru asi 1 litr za hodinu.

Palubní počítač je výborným učitelem v domácí autoškole úsporné jízdy. Nesmí se však stát tím, čím je někdy cigareta nebo telefon. Neměl by příliš odvádět řidičovu pozornost od řízení.

Auto.iDNES.cz ve spolupráci s kampaní "Hledáme řidiče třídy A" přináší videoseriál a v něm rady Jana Horníčka, dvojnásobného vítěze soutěže o nejnižší spotřebu, kterou tradičně pořádá v Mladé Boleslavi autoklub značky Škoda.

Více informací o projektu:
uspornajizda.cz


Autoři:




Nejčtenější

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Další z rubriky

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Pražská taxikářka Kateřina Šenkeříková
Ženy za volantem: Milí řidiči, chceme vám říct...

Jedenadevadesátiletá královna Alžběta II. celý život jezdí autem, aniž by měla řidičák, Eliška Junková by strčila spoustu mužů za volantem do kapsy, první...  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.