Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Autoškola iDNES.cz úsporné jízdy 5: harampádí nechte doma

aktualizováno 
Další díl seriálu o ekonomickém a ekologickém řízení upozorňuje, že spotřeba roste se zatížením vozu, ale za větší žízní motoru mohou být třeba jen zástěrky za koly nebo střešní box.

Začít s šetřením paliva se dá ještě před nastartováním. Každý zbytečný kilogram uvnitř auta navíc, který vozíte s sebou, zvyšuje spotřebu. Kdo by chtěl být v tomto ohledu opravdu důsledný, netankoval by nikdy u čerpací stanice plnou nádrž.

Sto kilogramů zátěže navíc může posunout spotřebu na 100 kilometrů o půl litru paliva nahoru. V autě by tak měly za jízdy být jen opravdu potřebné věci.

Spotřeba citelně roste také se zavazadly na střeše. Auto se třemi bicykly na střešním nosiči při rychlosti 100 km/h spotřebuje i o několik litrů paliva více než bez takového nákladu.

Jan Horníček, odborník na úspornou jízdu, upozorňuje: "Střešní boxy a jiné zahrádky mají vliv na spotřebu, i když jsou prázdné. Spotřeba roste v procentech, nebo také desítkách procent. Nárůst může být i o litr a zcela zbytečně."

Žroutem paliva jsou také podomácku vyrobené aerodynamické doplňky, které ve skutečnosti zvyšují odpor vzduchu.

Co zvyšuje spotřebu
* zátěž navíc (plná nádrž paliva, zbytečnosti, které v autě nepotřebujeme...)
* zavazadla na střeše
* neoriginální aerodynamické doplňky
* otevřená okna
* lapače nečistot (zástěrky)

Negativní dopad na spotřebu má i otevřené okno bočních dveří, méně ji ovlivní střešní okno. Zhoršuje se obtékání karosérie a spotřeba paliva roste o několik procent.

Je dobré mít na paměti, že při rychlostech nad 75 km/h se až polovina energie z paliva spotřebuje právě jen na překonání odporu vzduchu.

Naopak pozitivní roli sehrávají kola z lehkých slitin. K nižší spotřebě přispívají svou menší hmotností, díky které snižují moment setrvačnosti, což je výhodné při zrychlování vozu.

Je také lepší nechat na autě ozdobné kryty kol, které jsou výrobcem tvarovány tak, aby zlepšovaly aerodynamiku, a snižovaly tím spotřebu.
 
Opačně působí lapače nečistot za koly, které se na autech objevují stále vzácněji. I kvůli jejich špatnému vlivu na spotřebu paliva.

Auto.iDNES.cz ve spolupráci s kampaní "Hledáme řidiče třídy A" přináší videoseriál a v něm rady Jana Horníčka, dvojnásobného vítěze soutěže o nejnižší spotřebu, kterou tradičně pořádá v Mladé Boleslavi autoklub značky Škoda.

Více informací o projektu:
uspornajizda.cz


Autoři:




Nejčtenější

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Další z rubriky

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.