Nová pravidla, kdy žák po zvládnutí techniky jízdy na motocyklu jezdí v provozu na motocyklu sám a nikoliv spolu s instruktorem, platí od loňského listopadu.

Nová pravidla, kdy žák po zvládnutí techniky jízdy na motocyklu jezdí v provozu na motocyklu sám a nikoliv spolu s instruktorem, platí od loňského listopadu. | foto: František Chobotpro iDNES.cz

Řidiči, pozor na motorkáře z autoškoly, nově musí trénovat sami

  • 112
Autoškoly začaly s výcvikem budoucích motorkářů podle nových pravidel. Řidiči tak v provozu mohou potkávat samotné žáky na motocyklech a jejich doprovod buď na druhé motorce, nebo v automobilu. Žák i učitel jsou přitom označení a mají spolu rádiové spojení.

„Bohužel se řidiči k těmto nepříliš zkušeným účastníkům provozu neumí chovat, což může vést i k nehodám,“ varuje předseda Asociace autoškol Ondřej Horázný. Šoféři by podle něj měli být výrazně více ohleduplní a nevjíždět mezi žáka a učitele.

První nehoda se stala před týdnem v Plzni, kdy se vozidlo vklínilo mezi žáka a jeho učitele, který jej doprovázel. Žák poté, co s ním ztratil učitel vizuální kontakt, zazmatkoval a havaroval. Nehoda naštěstí skončila jen s mírným zraněním.

Nová pravidla, kdy žák po zvládnutí techniky jízdy na motorce jezdí v provozu sám a nikoliv s instruktorem coby spolujezdcem, platí od loňského listopadu. Výcvik však zpravidla začíná až s příchodem teplého počasí.

Běžní řidiči podle Romana Budského z Týmu silniční bezpečnosti zatím nedokážou žáky a učitele autoškol na silnicích poznat, protože jsou zvyklí, že donedávna vždy seděli za sebou na jednom motocyklu. Doprovodné vozidlo má být přitom označeno cedulkou autoškola. „Chybí ale dostatečná osvěta řidičů, žádnou kampaň k této problematice například dosud neuskutečnilo ministerstvo dopravy,“ dodal.

Nová pravidla řada autoškol kritizovala s tím, že se výcvik zdraží, část z nich během této sezóny původně kurzy vůbec nechtěla otevírat. Částečné zdražení připouští i Horázný, asociace nicméně změnu od začátku podporovala. Zdražení je podle něj důsledkem vyššího počtu odježděných hodin, které budou muset žadatelé absolvovat, ale výsledkem má být více zkušených řidičů motocyklů, což se projeví i na statistikách nehodovosti.

Právě mladí motorkáři jsou podle Budského jednou z nejohroženějších skupin. Ve statistikách počtu nehod začínajících řidičů v přepočtu na ujeté kilometry zaujímá Česká republika druhou nejhorší pozici v rámci Evropy za Rumunskem. Žadatelé o řidičský průkaz by tak podle něj měli již při kurzech v autoškole prokázat, že sami dokážou motocykl řádně ovládat.

,