Brzdění je věda, nebojte se na to dupnout

  13:00aktualizováno  13:00
Brzděte vší silou. Nepovolujte na konci pedál. Musíte zastavit na co nejkratší vzdálenosti, držte tedy pedál pevně zašlápnutý až do zastavení.

V zimě je nedůležitější jezdit plynule, bez prudkého brzdění, přidávání plynu a zbrklých pohybů volantem.

"Dodržujte také dostatečný odstup," zdůrazňuje instruktor bezpečné jízdy. "Znamená to jezdit takovou rychlostí, abyste dokázali včas reagovat na nenadálou situaci a zastavit na vzdálenost, na niž máte rozhled. Počítejte vždy s tím, že do silnice vběhne dítě, maminka s kočárkem, senior. Že se v zatáčce či protisměru objeví dopravní nehoda nebo kolega řidič, který neodhadl správnou rychlost," dodává.

Jak účinně zastavit na ujetém sněhu

Držte volat rovně v poloze rukou 3/4 na tři.

Sešlápněte spojkový a zároveň intenzivně brzdový pedál (pokud vibruje – u ABS – nepovolujte a překonejte vibraci silou až do zastavení.

Nenadzvedávejte se v sedadle, zůstaňte opřeni a tlačte na pedál.

U vozidla bez ABS intenzivně brzděte, v případě vychýlení ze směru povolte brzdový pedál, vůz se srovná a znovu brzděte. Při přerušovaném brzdění povolte pedál alespoň na jednu sekundu, aby se stačila pootočit kola.

Pokud jedete na náledí z kopce a nemůžete zastavit, snažte se jet sněhem, kde není stopa zledovatělá.

V tu chvíli je třeba zastavit na co nejkratší vzdálenosti, v zimě i v létě. Nezdá se to, ale  právě brzdění se ukazuje jako jedna z nejnáročnějších disciplín pro běžného řidiče.

Na rozdíl od závodníků neumíme především plně využívat potenciál brzd. Pořádně na "to" dupnout (bojují s tím i instruktoři motorkářů - čtěte zde)

Právě proto automobilky montují do vozů moderní pomocníky. Brzdový asistent sleduje rychlost sešlápnutí brzdového pedálu a podle toho usuzuje, zda je třeba nouzově brzdit.

"Pokud řidič nevyvine na pedál dostatečnou sílu, systém vyhodnotí situaci jako nouzovou a automaticky zvýší hydraulický tlak v brzdové soustavě tak, aby brzdění bylo co nejúčinnější," popisuje jeho funkci v novém Lexusu CT200h automobilka. Obdobné systémy dnes najdeme v mnoha autech.

Instruktoři bezpečné jízdy také bojují s návyky řidičů, kteří nevědomky na konci brzdění povolí na prostředním pedálu. To brzdnou dráhu zbytečně protahuje.

Brzdění si nacvičte. Najděte si volnou plochu, prázdné rozlehlé parkoviště nebo jiný prostor bez překážek a stojících aut. "Zastavovat na přesnost se třeba dá před pet lahví naplněnou vodou," přidává praktický tip instruktor jízdy.

Televizní autoškola

Lucie Výborná a Aleš Háma se učili řídit a brzdit na okruhu v Sosnové pro další díl televizní autoškoly. Uskuteční se v sobotu 26. února od 20 hodin na ČT 1. Diváci si v ní z pohodlí televizního křesla beztrestně vyzkouší, jací jsou řidiči.

Reálné dopravní situace tvůrci převedli do animací. V průběhu pořadu tak budou soutěžící ve studiu zkoušet své znalosti. Naživo proti sobě budou soutěžit dvě skupiny řidičů: muži proti ženám.

Zúčastnit a vyzkoušet se mohou také diváci, správnost svých odpovědí si ověří exkluzivně na internetu ve speciální aplikaci na iDNES.cz.

"V šestnácti 3D dopravních situacích si ověříte řidičské schopnosti," popisuje Pavel Buršík, šéf celého projektu. Vaše odpovědi budou hodnoceny jako ve skutečném provozu, takže zjistíte, kolik byste zaplatili na pokutách, kolik dostali trestných bodů či jestli byste nepřišli o virtuální řidičák. Na rozdíl od skutečných pokut je to v Autoškole národa opravdu zdarma! Test na iDNES.cz najdete zde

"Chceme našim čtenářům nabízet vždy něco navíc. V tomto případě tedy možnost absolvovat test Autoškoly národa přímo na stránkách iDNES.cz, a to zdarma," dodává Iva Melagová, marketingová manažerka iDNES.cz.

Soutěž o jízdu v rallyovém speciálu

K Autoškole národa připravili její mediální partneři MF DNES a ČRo 1 Radiožurnál společnou soutěž, která probíhá do soboty 26. února každý den kromě neděle. Stačí sledovat MF DNES a pořad Motožurnál na ČRo 1 Radiožurnál.

Hlavní cenou je jízda s Romanem Krestou v jeho závodním voze v rámci časového závodu Rallye Bohemia. Kromě toho získá výherce celé soutěže automobil Ford podle vlastního výběru na víkend s plnou nádrží, garážová vrata na míru v hodnotě 30 000 Kč a kurz bezpečné jízdy.

Kurz bezpečné jízdy vyhraje ještě dalších jedenáct soutěžících. Kromě hlavních výher bude možné vyhrát denně 50 předplatných MF DNES na měsíc a 2 poukázky na motorový olej v hodnotě 1 800 Kč.


Autor:


Nejčtenější

Mamataxi stresuje děti i rodiče, žádné řešení dlouho nevydrží

Klasická situace před jednou ze základních škol v Praze. Rodiče vezou děti do...

Současný fenomén odvozu dětí až ke dveřím školy je nejen nebezpečný, ale i stresující pro děti a rodiče. Redakce...

Nástupce Škody Rapid má jméno Scala. Odhalí se na sklonku roku v Izraeli

Škoda Vision RS

Koncept Vision RS, který v uplynulých týdnech na autosalonu v Paříži naznačil podobu nástupce modelu Rapid, zná své...



Nové hasičské speciály Tatry odolají zbraním hromadného ničení

Hasiči převzali nové zodolněné speciály TATRA s pancéřovanými kabinami.

Záchranný útvar Hasičského záchranného sboru ČR dostal dvě nové unikátní Tatry. Pancéřované hasičské speciály na...

VIDEO: Nástupce Škody Rapid je k vidění v Česku

AUTO Skoda Vision RS

Vision RS je nejnovějším konceptem Škody. Bílý a agresivně navržený borec ukazuje, jak bude vypadat nástupce modelu...

Češi se mají lépe, stále víc však kupují auta na dluh

Ilustrační snímek

Čím dál víc nových i ojetých aut v Česku se prodává na splátky. Firmy to tak dělají již delší dobu, nyní však roste i...

Další z rubriky

VIDEO: Octavie se vrací závodit na Nürburgring

Octavia Cup

Letošní sezona obnoveného Octavia Cupu pádí do cíle. Po dvanácti odjetých závodech je zde velké finále, na okruhu...

Drahé značky VW se inspirují u Ferrari, spekulují o vstupu na burzu

Porsche 911 Carrera GTS Cabriolet

Porsche by se mohlo vyčlenit z koncernu Volkswagen a stát se součástí skupiny luxusních značek spolu s Bentley, Bugatti...

Toyota RAV4 přijíždí do Evropy v novém, zatím jen jako hybrid

Toyota RAV4

K pětadvacátým narozeninám modelu RAV4 si Toyota nadělí již pátou generaci. Ta je od pohledu hranatější, ale také...



Najdete na iDNES.cz