Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Brzdění je věda, nebojte se na to dupnout

  13:00aktualizováno  13:00
Brzděte vší silou. Nepovolujte na konci pedál. Musíte zastavit na co nejkratší vzdálenosti, držte tedy pedál pevně zašlápnutý až do zastavení.

V zimě je nedůležitější jezdit plynule, bez prudkého brzdění, přidávání plynu a zbrklých pohybů volantem.

"Dodržujte také dostatečný odstup," zdůrazňuje instruktor bezpečné jízdy. "Znamená to jezdit takovou rychlostí, abyste dokázali včas reagovat na nenadálou situaci a zastavit na vzdálenost, na niž máte rozhled. Počítejte vždy s tím, že do silnice vběhne dítě, maminka s kočárkem, senior. Že se v zatáčce či protisměru objeví dopravní nehoda nebo kolega řidič, který neodhadl správnou rychlost," dodává.

Jak účinně zastavit na ujetém sněhu

Držte volat rovně v poloze rukou 3/4 na tři.

Sešlápněte spojkový a zároveň intenzivně brzdový pedál (pokud vibruje – u ABS – nepovolujte a překonejte vibraci silou až do zastavení.

Nenadzvedávejte se v sedadle, zůstaňte opřeni a tlačte na pedál.

U vozidla bez ABS intenzivně brzděte, v případě vychýlení ze směru povolte brzdový pedál, vůz se srovná a znovu brzděte. Při přerušovaném brzdění povolte pedál alespoň na jednu sekundu, aby se stačila pootočit kola.

Pokud jedete na náledí z kopce a nemůžete zastavit, snažte se jet sněhem, kde není stopa zledovatělá.

V tu chvíli je třeba zastavit na co nejkratší vzdálenosti, v zimě i v létě. Nezdá se to, ale  právě brzdění se ukazuje jako jedna z nejnáročnějších disciplín pro běžného řidiče.

Na rozdíl od závodníků neumíme především plně využívat potenciál brzd. Pořádně na "to" dupnout (bojují s tím i instruktoři motorkářů - čtěte zde)

Právě proto automobilky montují do vozů moderní pomocníky. Brzdový asistent sleduje rychlost sešlápnutí brzdového pedálu a podle toho usuzuje, zda je třeba nouzově brzdit.

"Pokud řidič nevyvine na pedál dostatečnou sílu, systém vyhodnotí situaci jako nouzovou a automaticky zvýší hydraulický tlak v brzdové soustavě tak, aby brzdění bylo co nejúčinnější," popisuje jeho funkci v novém Lexusu CT200h automobilka. Obdobné systémy dnes najdeme v mnoha autech.

Instruktoři bezpečné jízdy také bojují s návyky řidičů, kteří nevědomky na konci brzdění povolí na prostředním pedálu. To brzdnou dráhu zbytečně protahuje.

Brzdění si nacvičte. Najděte si volnou plochu, prázdné rozlehlé parkoviště nebo jiný prostor bez překážek a stojících aut. "Zastavovat na přesnost se třeba dá před pet lahví naplněnou vodou," přidává praktický tip instruktor jízdy.

Televizní autoškola

Lucie Výborná a Aleš Háma se učili řídit a brzdit na okruhu v Sosnové pro další díl televizní autoškoly. Uskuteční se v sobotu 26. února od 20 hodin na ČT 1. Diváci si v ní z pohodlí televizního křesla beztrestně vyzkouší, jací jsou řidiči.

Reálné dopravní situace tvůrci převedli do animací. V průběhu pořadu tak budou soutěžící ve studiu zkoušet své znalosti. Naživo proti sobě budou soutěžit dvě skupiny řidičů: muži proti ženám.

Zúčastnit a vyzkoušet se mohou také diváci, správnost svých odpovědí si ověří exkluzivně na internetu ve speciální aplikaci na iDNES.cz.

"V šestnácti 3D dopravních situacích si ověříte řidičské schopnosti," popisuje Pavel Buršík, šéf celého projektu. Vaše odpovědi budou hodnoceny jako ve skutečném provozu, takže zjistíte, kolik byste zaplatili na pokutách, kolik dostali trestných bodů či jestli byste nepřišli o virtuální řidičák. Na rozdíl od skutečných pokut je to v Autoškole národa opravdu zdarma! Test na iDNES.cz najdete zde

"Chceme našim čtenářům nabízet vždy něco navíc. V tomto případě tedy možnost absolvovat test Autoškoly národa přímo na stránkách iDNES.cz, a to zdarma," dodává Iva Melagová, marketingová manažerka iDNES.cz.

Soutěž o jízdu v rallyovém speciálu

K Autoškole národa připravili její mediální partneři MF DNES a ČRo 1 Radiožurnál společnou soutěž, která probíhá do soboty 26. února každý den kromě neděle. Stačí sledovat MF DNES a pořad Motožurnál na ČRo 1 Radiožurnál.

Hlavní cenou je jízda s Romanem Krestou v jeho závodním voze v rámci časového závodu Rallye Bohemia. Kromě toho získá výherce celé soutěže automobil Ford podle vlastního výběru na víkend s plnou nádrží, garážová vrata na míru v hodnotě 30 000 Kč a kurz bezpečné jízdy.

Kurz bezpečné jízdy vyhraje ještě dalších jedenáct soutěžících. Kromě hlavních výher bude možné vyhrát denně 50 předplatných MF DNES na měsíc a 2 poukázky na motorový olej v hodnotě 1 800 Kč.


Autor:




Nejčtenější

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Další z rubriky

Pražská taxikářka Kateřina Šenkeříková
Ženy za volantem: Milí řidiči, chceme vám říct...

Jedenadevadesátiletá královna Alžběta II. celý život jezdí autem, aniž by měla řidičák, Eliška Junková by strčila spoustu mužů za volantem do kapsy, první...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Volkswagen Golf sedmé generace prošel faceliftem.
VW upraví strategii, aby si Volkswagen, Škoda a Seat nekonkurovaly

Koncern VW chce, aby se její tři značky pro masový trh více odlišily, omezilo se tak překrývání a potlačilo napětí v rámci skupiny. Prohlásil to generální...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.