Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Videoautoškola národa: v zatáčce mějte nohu stále na spojce

  11:24aktualizováno  11:24
Moc rychlý nájezd do zatáčky a všechno je špatně: řidič brzdí co to dá, točí volantem a auto si stejně dělá co chce a klouže ven z oblouku. Nacvičte si na bezpečném plácku, že brzdit v zatáčce s vytočenými koly je špatně.

"Se sešlápnutou brzdou auto pořádně nezatočí," vysvětluje instruktor školy smyku Lucii Výborné, která bude v sobotu 26. února provázet dalším vydáním Autoškoly národa. "Když začneš mít pocit, že se auto smeká, nešlap hned na brzdu, sešlápni spojku."

Škola smyku

Nedotáčivý smyk hrozí především u aut s pohonem předních kol. Řešením je prudce nebrzdit, vyšlápnout spojkový pedál, pevně držet volant ve směru jízdy a doufat, že se kola "chytí" původní stopy. Když máte relativně dost času, můžete zkusit "zatočit znovu", to znamená narovnat kola, přibrzdit a začít znovu zatáčet.

Přetáčivý smyk pak hrozí především u vozů s pohonem zadních kol nebo s motorem vzadu. Při vynášení zadní části vozu lze situaci zvládnout korekcí volantem - ihned natáčet kola proti vybočení zádě neboli "dát kontra" (točit volantem ve směru přetáčející se zadní části vozu), nebo ubrat plyn. Volant vracíme plynule, ale rychle zpět do původní polohy. Stabilizaci můžeme zlepšit mírným přidáním plynu. Tento "závodnický" manévr si ale rozhodně dobře nacvičte předem na volné bezpečné ploše.

Školitel dává recept, jak zatáčku správně projet. Najedeme rozumnou rychlostí do zatáčky, přibrzdíme si, pak pustíme brzdu a zatáčíme. Když cítíme, že to klouže, netočíme volantem na doraz, kola se pak zablokují a auto stejně nezatočí. Pomůžeme si sešlápnutím spojky, která odpojí motor od převodovky a ten tak neroztáčí kola.

Aleš Háma, kolega Lucie Výborné z Autoškoly národa si ještě vyzkouší průjezd uklouzaným obloukem v autě s automatickou převodovkou: "Je to horší. Když to v zatáčce začne klouzat, nedá se dělat skoro nic," zjistil. Musí si tedy dávat mnohem větší pozor na nájezdovou rychlost.

Televizní autoškola

Lucie Výborná a Aleš Háma se učili řídit na okruhu v Sosnové pro další díl televizní autoškoly. Ten se uskuteční v sobotu 26. února od 20 hodin na ČT1. Diváci si v ní z pohodlí televizního křesla beztrestně vyzkouší, jací jsou řidiči.

Reálné dopravní situace tvůrci převedli do animací. V průběhu pořadu tak budou soutěžící ve studiu zkoušet své znalosti. Naživo proti sobě budou soutěžit dvě skupiny řidičů: muži proti ženám.

Zúčastnit a vyzkoušet se mohou také diváci, správnost svých odpovědí si ověří exkluzivně na internetu ve speciální aplikaci na iDNES.cz.

"V šestnácti 3D dopravních situacích si ověříte řidičské schopnosti," popisuje Pavel Buršík, šéf celého projektu. Vaše odpovědi budou hodnoceny jako ve skutečném provozu, takže zjistíte, kolik byste zaplatili na pokutách, kolik dostali trestných bodů či jestli byste nepřišli o virtuální řidičák. Na rozdíl od skutečných pokut je to v Autoškole národa opravdu zdarma! Test na iDNES.cz najdete zde 


"Chceme našim čtenářům nabízet vždy něco navíc. V tomto případě tedy možnost absolvovat test Autoškoly národa přímo na stránkách iDNES.cz a to zdarma," dodává Iva Melagová, marketingová manažerka iDNES.cz.

Soutěž o jízdu v rallyovém speciálu

K Autoškole národa připravili jeho mediální partneři MF DNES a ČRo 1 Radiožurnál společnou soutěž, která probíhá do soboty 26. února každý den kromě neděle. Stačí sledovat MF DNES a pořad Motožurnál na ČRo 1 Radiožurnál.

Hlavní cenou je jízda s Romanem Krestou v jeho závodním voze v rámci časového závodu Rallye Bohemia. Kromě toho získá výherce celé soutěže automobil Ford podle vlastního výběru na víkend s plnou nádrží, garážová vrata na míru v hodnotě 30 000 Kč a kurz bezpečné jízdy.

Kurz bezpečné jízdy vyhraje ještě dalších jedenáct soutěžících. Kromě hlavních výher bude možné vyhrát denně 50 předplatných MF DNES na měsíc a 2 poukázky na motorový olej v hodnotě 1 800 Kč.

Autor:



Nejčtenější

Vánoční shon znamená i chaos na parkovišti. A „ťukanců“ přibývá

Parkoviště před pražským obchodním centrem Metropole Zličín bylo během druhé...

Dlouhé minuty čekání, pak ještě delší hledání parkovacího místa a k tomu vystresovaní řidiči, kteří si navzájem...

Trik s dotací: Bude každý majitel Tesly v Německu vracet 4 tisíce eur?

Tesla Model S 85D

Aby bylo možné získat v Německu na koupi elektromobilu dotaci ve výši 4 tisíce eur, nesmí překročit cena vozu hranici...



Poctivost zdraží kontroly aut. Konec švindlů s měřením emisí

Fiat 500X při měření emisí ve švýcarské laboratoři na objednávku německé...

Od Nového roku začnou platit přísnější pravidla pro emisní kontroly. Každé auto bude mít fotku. Ale jsou s tím opět...

První jízda s Eclipse Cross. Nová éra Mitsubishi začíná nadějně

Mitsubishi Eclipse Cross

Japonsko je pro Evropana úplně jiný svět. Co je zvykem jinde, se tam nedělá. Třeba se nepřetahují zaměstnanci, prostě...

Filtr pevných částic z druhovýroby: Příliš drahá atrapa

Použitý filtr pevných částic

Problém s drahými filtry pevných částic řeší tisíce řidičů. Často se snaží ušetřit a vybírají mezi lacinými kopiemi....



Další z rubriky

BMW chce na Sokolovsku polygon pro autonomní vozy

Kromě jízdních vlastností a technologií, které by se mohly prověřovat u nás,...

V Česku má vzniknout do roku 2021 testovací polygon automobilky BMW pro samořiditelné vozy. Server iHNED.cz to napsal s...

OBRAZEM: Tuneři, šílenosti, legendy - to nejlepší z Essen Motor Show

Essen Motor Show 2017

Desítky světových úpravců předvádějících žhavé novinky pro nadcházející sezonu, stovky vystavených automobilů čítající...

Klasická auta se kvůli autonomním vozům stanou v USA ohroženým druhem

Dodge Dart

Studie analytické společnosti KPMG ukazuje, kam se v USA posune trh s osobními auty po spuštění služeb nabízejících...

Hyundai i10 1,0   Family +
Hyundai i10 1,0 Family +

r.v. 2017, naj. 3 482 km, benzín
177 000 Kč (s DPH)



Najdete na iDNES.cz