VIDEOAUTOŠKOLA: Naučte se správně řadit, sledujte otáčky

  12:04aktualizováno  12:04
Máte mokrý řidičák a zjišťujete, že si s řadicí pákou zrovna netykáte? Pokud se nerozhodnete pro auto s automatickou převodovkou, budete se muset naučit motor poslouchat. Zkuste si vzpomenout, jak řadíte na kole.

"Představte si, že stoupáte na horském kole do prudkého kopce. Určitě si zvolíte takový převod, aby se vám lehčeji šlapalo," popisuje známý slovenský autonovinář Rasťo Chvála ve své videoautoškole na SME.sk. "Nohy pak budou šlapat do pedálů s vyšší frekvencí," dokončuje svůj příměr k řazení převodů na jízdním kole.

Nikdo si přece na bicyklu nezařadí těžký převod, kterým by nohama taktak dokázal pootočit. "Naopak na rovině anebo při jízdě z kopce si na kole vystačíte s pomalým tempem šlapání a těžším převodem," vysvětluje.

U auta je to vlastně stejné - zkuste si představit, jakou práci musí vykonat a jak byste mu ji ulehčili volbou správného převodu.

"Vnímejte otáčky, ne rychlost," zdůrazňuje Chvála. Rozhodně neplatí, že vždy v každém autě máte jet padesátkou na trojku. Když nevíte, jaké otáčky jsou ty správné, ztlumte rádio a motor poslouchejte. Nesmí ani rachtat v nízkých otáčkách, ani ječet v těch vysokých.

"Vždy volte takový převod, na který motor ještě motor při přišlápnutí plynu reaguje mírným zrychlením," radí Chvála.

Když máte nízké otáčky, jedete do kopce, přidáte plyn a auto vůbec nezačne akcelerovat, znamená to, že se motor trápí a je třeba podřadit. "Samozřejmě na rovině není třeba motor vytáčet a nižší otáčky stačí," uzavírá Chvála.

Autor:


Témata: práce, Autoškola, Plyn

Nejčtenější

Šéf VW ztratil nervy. Varuje před elektromobily a ohrožením autoprůmyslu

Herbert Diess, šéf značky Volkswagen představuje na autosalonu ve Frankfurtu...

Šéf VW Diess se bouří proti WLTP a emisním limitům EU. Hřímá, že válečné tažení proti automobilům ohrozí existenci...

Nástupce Škody Rapid má jméno Scala. Odhalí se na sklonku roku v Izraeli

Škoda Vision RS

Koncept Vision RS, který v uplynulých týdnech na autosalonu v Paříži naznačil podobu nástupce modelu Rapid, zná své...



Nové hasičské speciály Tatry odolají zbraním hromadného ničení

Hasiči převzali nové zodolněné speciály TATRA s pancéřovanými kabinami.

Záchranný útvar Hasičského záchranného sboru ČR dostal dvě nové unikátní Tatry. Pancéřované hasičské speciály na...

ANALÝZA: Elektromobilita poleze do peněz všem, výrobcům, státu i lidem

Nabíjení elektromobilu Renault Twizy

Elektrifikace aut nás nemine. Vozidla na baterie tu jsou s námi dlouho jako ta se spalovacím motorem, ale prosadit se...

Češi se mají lépe, stále víc však kupují auta na dluh

Ilustrační snímek

Čím dál víc nových i ojetých aut v Česku se prodává na splátky. Firmy to tak dělají již delší dobu, nyní však roste i...

Další z rubriky

Drahé značky VW se inspirují u Ferrari, spekulují o vstupu na burzu

Porsche 911 Carrera GTS Cabriolet

Porsche by se mohlo vyčlenit z koncernu Volkswagen a stát se součástí skupiny luxusních značek spolu s Bentley, Bugatti...

Prodej osobních aut s naftovým motorem v EU prudce klesá

Ilustrační snímek

Prodej osobních automobilů s naftovým motorem v zemích Evropské unie v pololetí klesl o 16 procent na 3,12 milionu...

Toyota RAV4 přijíždí do Evropy v novém, zatím jen jako hybrid

Toyota RAV4

K pětadvacátým narozeninám modelu RAV4 si Toyota nadělí již pátou generaci. Ta je od pohledu hranatější, ale také...

Porsche Panamera 4,8...
Porsche Panamera 4,8...

r.v. 2012, naj. 133 191 km, benzín
929 000 Kč (s DPH)



Najdete na iDNES.cz