Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

VIDEOAUTOŠKOLA: Naučte se správně řadit, sledujte otáčky

  12:04aktualizováno  12:04
Máte mokrý řidičák a zjišťujete, že si s řadicí pákou zrovna netykáte? Pokud se nerozhodnete pro auto s automatickou převodovkou, budete se muset naučit motor poslouchat. Zkuste si vzpomenout, jak řadíte na kole.

"Představte si, že stoupáte na horském kole do prudkého kopce. Určitě si zvolíte takový převod, aby se vám lehčeji šlapalo," popisuje známý slovenský autonovinář Rasťo Chvála ve své videoautoškole na SME.sk. "Nohy pak budou šlapat do pedálů s vyšší frekvencí," dokončuje svůj příměr k řazení převodů na jízdním kole.

Nikdo si přece na bicyklu nezařadí těžký převod, kterým by nohama taktak dokázal pootočit. "Naopak na rovině anebo při jízdě z kopce si na kole vystačíte s pomalým tempem šlapání a těžším převodem," vysvětluje.

U auta je to vlastně stejné - zkuste si představit, jakou práci musí vykonat a jak byste mu ji ulehčili volbou správného převodu.

"Vnímejte otáčky, ne rychlost," zdůrazňuje Chvála. Rozhodně neplatí, že vždy v každém autě máte jet padesátkou na trojku. Když nevíte, jaké otáčky jsou ty správné, ztlumte rádio a motor poslouchejte. Nesmí ani rachtat v nízkých otáčkách, ani ječet v těch vysokých.

"Vždy volte takový převod, na který motor ještě motor při přišlápnutí plynu reaguje mírným zrychlením," radí Chvála.

Když máte nízké otáčky, jedete do kopce, přidáte plyn a auto vůbec nezačne akcelerovat, znamená to, že se motor trápí a je třeba podřadit. "Samozřejmě na rovině není třeba motor vytáčet a nižší otáčky stačí," uzavírá Chvála.

Autor:


Témata: práce, volby, Autoškola, Plyn


Nejčtenější

Opel Insignia Sports Tourer
První test v Česku: kombíková Insignia nabízí hodně muziky za dobré peníze

Není nejprostornější ani nejluxusnější, ale Opel Insignia Sports Tourer nabízí spoustu praktických vlastností za cenu, kterou zájemci o velké rodinné kombi...  celý článek

Seat Leon
Lepší výhled z SUV je pověra, potvrdil test

Často vyzdvihovanou předností SUV má být dobrý výhled ven. Pravda, ze sedačky, která je výš než u ostatních aut, vidíte provoz jinak, někdo má dojem většího...  celý článek

Wey
Autofotka týdne: Číňané jsou největší překvapení autosalonu ve Frankfurtu

Čínské automobilky udělaly na letošním frankfurtském autosalonu dobrý dojem. Zda je to pro zavedené automobilky špatná zpráva se teprve ukáže. Do Evropy se...  celý článek

Škoda Favorit
Škoda Favorit: nejlevnější ojetina na trhu i sběratelský kousek

Škodu Favorit si pořizují nenároční motoristé, kteří ocení možnost na autě sem tam něco vlastními silami opravit, nebo sběratelé. Ti ve škodovce, která letos...  celý článek

Škoda Auto zahájila sériovou výrobu nového kompaktního SUV Karoq v závodě...
Škoda by mohla přesunout výrobu Superbu do Německa

Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto chce podle odborářů přesunout výrobu následníka modelu Superb do Německa. Důvodem má být velká poptávka po vozech...  celý článek

Další z rubriky

Továrna Nokian ve Vševovolžsku
Jak se peče pneumatika? Známe recept, ale ingredience jsou tajné

Recept na tuto specialitu obsahuje kolem čtyřiceti ingrediencí a je přísně tajný. Peče se při 120 °C a celá výroba trvá 84 hodin. Výsledek se ovšem jíst nedá....  celý článek

Některé motory vypouštějí zplodiny skoro jako celá továrna
VIDEO: Měřili jsme jedy ve vzduchu. V tunelu zapněte vnitřní cirkulaci

Dražší auta to dělají automaticky, u těch obyčejnějších se vyplatí na to myslet: když vjíždíte do tunelu, přepněte ventilaci v autě na vnitřní cirkulaci. Jinak...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Řidiči od ledna zaplatí „pokutu“ za každý den bez povinného ručení

Na nepojištěné řidiče se od ledna znovu chystá bič. Česká kancelář pojistitelů od nich bude vymáhat příspěvek za každý den bez povinného ručení. Poslanci toto...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.