Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

VIDEOAUTOŠKOLA: Naučte se správně řadit, sledujte otáčky

  12:04aktualizováno  12:04
Máte mokrý řidičák a zjišťujete, že si s řadicí pákou zrovna netykáte? Pokud se nerozhodnete pro auto s automatickou převodovkou, budete se muset naučit motor poslouchat. Zkuste si vzpomenout, jak řadíte na kole.

"Představte si, že stoupáte na horském kole do prudkého kopce. Určitě si zvolíte takový převod, aby se vám lehčeji šlapalo," popisuje známý slovenský autonovinář Rasťo Chvála ve své videoautoškole na SME.sk. "Nohy pak budou šlapat do pedálů s vyšší frekvencí," dokončuje svůj příměr k řazení převodů na jízdním kole.

Nikdo si přece na bicyklu nezařadí těžký převod, kterým by nohama taktak dokázal pootočit. "Naopak na rovině anebo při jízdě z kopce si na kole vystačíte s pomalým tempem šlapání a těžším převodem," vysvětluje.

U auta je to vlastně stejné - zkuste si představit, jakou práci musí vykonat a jak byste mu ji ulehčili volbou správného převodu.

"Vnímejte otáčky, ne rychlost," zdůrazňuje Chvála. Rozhodně neplatí, že vždy v každém autě máte jet padesátkou na trojku. Když nevíte, jaké otáčky jsou ty správné, ztlumte rádio a motor poslouchejte. Nesmí ani rachtat v nízkých otáčkách, ani ječet v těch vysokých.

"Vždy volte takový převod, na který motor ještě motor při přišlápnutí plynu reaguje mírným zrychlením," radí Chvála.

Když máte nízké otáčky, jedete do kopce, přidáte plyn a auto vůbec nezačne akcelerovat, znamená to, že se motor trápí a je třeba podřadit. "Samozřejmě na rovině není třeba motor vytáčet a nižší otáčky stačí," uzavírá Chvála.

Autor:


Témata: práce, volby, Autoškola, Plyn

Nejčtenější

Velké srovnání cen autodílů: obří rozdíly, nejdražší jsou Japonci a Opel

Výměna autobaterie

Lehký ťukanec na křižovatce a ceny za opravu šplhají do desítek tisíc korun. Přední nárazník může stát čtyři tisíce,...

Vánoční shon znamená i chaos na parkovišti. A „ťukanců“ přibývá

Parkoviště před pražským obchodním centrem Metropole Zličín bylo během druhé...

Dlouhé minuty čekání, pak ještě delší hledání parkovacího místa a k tomu vystresovaní řidiči, kteří si navzájem...



Trik s dotací: Bude každý majitel Tesly v Německu vracet 4 tisíce eur?

Tesla Model S 85D

Aby bylo možné získat v Německu na koupi elektromobilu dotaci ve výši 4 tisíce eur, nesmí překročit cena vozu hranici...

Poctivost zdraží kontroly aut. Konec švindlů s měřením emisí

Fiat 500X při měření emisí ve švýcarské laboratoři na objednávku německé...

Od Nového roku začnou platit přísnější pravidla pro emisní kontroly. Každé auto bude mít fotku. Ale jsou s tím opět...

První jízda s Eclipse Cross. Nová éra Mitsubishi začíná nadějně

Mitsubishi Eclipse Cross

Japonsko je pro Evropana úplně jiný svět. Co je zvykem jinde, se tam nedělá. Třeba se nepřetahují zaměstnanci, prostě...



Další z rubriky

Trik s dotací: Bude každý majitel Tesly v Německu vracet 4 tisíce eur?

Tesla Model S 85D

Aby bylo možné získat v Německu na koupi elektromobilu dotaci ve výši 4 tisíce eur, nesmí překročit cena vozu hranici...

Německá organizace podezřívá BMW z manipulací s emisemi

BMW řady 3

Německá organizace na ochranu životního prostředí Deutsche Umwelthilfe podezřívá automobilku BMW, že využívá software...

Vodíkové toyoty bude pohánět palivo z kravských exkrementů

Toyota Mirai je v Praze.

Odpověď Toyoty na otázku globálního oteplování je skutečně nečekaná. Chce využít kravský hnůj, ze kterého bude v...



Najdete na iDNES.cz