Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

VIDEO: Zkušení řidiči zpátky v autoškole. Vyhořeli všichni

Jakmile člověk opustí autoškolu, začne se postupně otrkávat. Obvykle už nesedí za volantem s vyděšeným výrazem a na padesátce nejezdí přesně padesát. Jedna pražská autoškola se proto rozhodla dát nám možnost otestovat, jak znovu obstojíme při zkouškách – písemných i praktických.

SMLSALOVINY aneb jak žít a přežít

Sledovat další díly na iDNES.tv

V učebně autoškoly Autostart v pražských Nuslích se nás sešlo šest novinářů z různých mediálních domů. Pojí nás to, že všichni už dlouho máme řidičák. Ač já asi nejkratší dobu – čtyři roky.

„Vítám vás na zkouškách autoškoly, které se budou skládat ze dvou částí – teorie a praxe, tedy jízdy,“ začíná na úvod jeden ze dvou komisařů. „Tak snad vám řidičák i po dnešku zůstane,“ vtipkuje. Tedy doufám, že jen vtipkuje.

Pak nastává v učebně ticho. Každému se rozběhl půlhodinový limit, aby správně odpověděl na otázky jako například, kdy se zjišťuje správný tlak pneumatik, co se rozumí aktivní bezpečností vozidla nebo kde se v obytné zóně ne/smějí pohybovat chodci.

Někde jsem si stoprocentně jistý, jinde zkouším volit nejdelší odpověď, někde to risknu. Nejvíc se ale těším na obrázky křižovatek, ty mě vždycky bavily.

Kolegové postupně dokončují testy. Až moc často se ozývá: „neprospěl“. Pak kolega po mé pravici oznamuje, že má plný počet. První, co splnil. Chybím už jen já. Věřím si tak na 45 bodů. Hranice úspěchu je stanovena 43 body. Ukončit. Potvrdit. Chvíle napětí. 

Neprospěl.

Správně jsem zodpověděl 19 otázek, u šesti jsem pohořel. Například jsem nevěděl, že provozovatel motorového vozidla odpovídá za škodu vyvolanou „zvláštní povahou provozu motorového vozidla“, zaměnil jsem potkávací světla za obrysová a také jsem si myslel, že zvláštním způsobem musím označit náklad, který přečnívá obrys motorového vozidla nebo jízdní soupravy o více než 20 centimetrů. Správně je, že pokud přesahuje vnější okraj obrysových světel o více než 40 centimetrů. Kdo z vás, co mi teď spíláte, to věděl?

I přes většinový neúspěch všichni pokračujeme s jízdami. „Dobrý den, pane žadateli,“ vítá mě komisař ve voze. V tomto autě sedím poprvé, takže se s ním nejdřív musím seznámit. Omylem dochází k situacím, kdy si, ač hustě prší, ostříknu zadní okno. „No tak to nás čeká pěkný den,“ zazoufá si komisař, když to celé nevěřícně sleduje.

„No tak já nastartuju,“ odhodlávám se po dvou minutách, co sedíme v autě a všichni čekají právě na ten moment, kdy už konečně vyjedu.

Mou nevýhodou je, že když udělám chybu, tak si ji většinou hned uvědomím a řeknu nahlas. Tím podle mě nechtěně dávám komisaři trumfy do ruky. Ale on určitě všechno vidí i bez toho. Však si pořád něco urputně zapisuje.

Chvilku po startu dochází k situaci, která je velmi nepříjemná. Řidič mi nedává přednost zprava a najíždí do nás. Od boku našeho auta je už jen pár centimetrů. Křičím na něj. „Já měl přednost!“ Říkám to nahlas, aby komisař věděl. „V pořádku, nenechte se rozhodit,“ apeluje klidným hlasem. Jeho tón mě fascinuje. „Mluvíte jak navigace,“ říkám mu. Asi to nebylo úplně nejvhodnější.

Při parkování jsem se zrovna nepředvedl. Pneumatiky jsou prý nové, snažil se...

Ale uznejte, že někdy ty pokyny musí člověk chvilku zpracovávat, než si uvědomí, kudy má jet. Jako například: „Na světelné křižovatce odbočte doleva. Po odbočení budete pokračovat v přímém směru.“ Přemýšlím. Komisař nabízí, že jestli nerozumím, řekne to jinak. „V pohodě, nemusíte. Akorát to říkáte tak noblesně. Já bych řekl: jeď doleva a rovně. Jakýpak copak,“ říkám. 

Jízdu po čtyřiceti minutách zakončujeme couváním, které, ač ho běžně zvládám, se mi zrovna nepodařilo na výbornou. „Ještě centimetr a udělal jsi poklici,“ říká majitel autoškoly Jindra, když vystoupíme, a nenápadně zmiňuje, že gumy na autě jsou nové.

Pak nastává vyhodnocení. Komisař má popsané čtyři strany poznámek. Neprospěl jsem. Za největší problém označuje rychlosti. Třeba když jsem v zóně 30 jel podle údajů na tachometru 31 nebo 32 kilometrů v hodině, na magistrále místo 50 třeba 56 a podobně. „Já to totiž nechávám dojet, nebrzdím natvrdo u značky,“ říkám mu. „Jasný. Vliv má taky to, že jste už vyježděnej,“ říká mi komisař.

Ale v některých věcech, jako třeba s přejetím plné čáry, s ním nesouhlasím. No posuďte sami, na sestřih zkoušky se podívejte ve videu. 

Dobrá zpráva na závěr ale je, že řidičák zůstal nám všem. Mimochodem, jízdy nezvládl nikdo z nás. Některým dokonce komisař ukončil zkoušku už po pár minutách jízdy. Tak mám radost, že se mnou vydržel desítky minut.

Komisař během jízdy popsal poznámkami čtyři strany.
Autor:
  • Nejčtenější

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

VW chystá restart v Číně. Nový koncept jsme prozkoumali jako jediní na světě

24. dubna 2024

Exkluzivně Andreas Mindt, obrovský sympaťák a nadšený autař s šéfdesignérskou tužkou značky Volkswagen obchází...

Čína udává v autoprůmyslu směr, pekingskému salonu vládnou elektromobily

27. dubna 2024

Elektromobily a digitální konektivita jsou hlavním tématem největšího čínského autosalonu, který...

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

Europoslanci schválili lepší vymáhání pokut za dopravní přestupky v zahraničí

26. dubna 2024

V Evropské unii by měla fungovat lepší spolupráce mezi členskými státy při vymáhání pokut pro...

Toyota slaví, je novou dvojkou českého trhu

26. dubna 2024

Domácí automobilka Škoda Auto je prakticky neotřesitelnou jedničkou českého trhu s novými...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...