Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Autoškola úsporné jízdy 3.: předvídavý řidič jezdí za míň

aktualizováno 
Ve třetí části seriálu úsporné jízdy nás šampion rallye naučí jezdit plynule. Nižší spotřeby dosáhnou ti, kteří dobře předvídají a snaží se nejezdit stylem brzda-plyn. Samozřejmě, pokud si to situace na silnici vyloženě nežádá.

Brzdění maří práci motoru
Málokdo si za volantem uvědomuje, kolik je zapotřebí energie při zrychlení auta a jak rychle se tato energie ztratí, jakmile řidič zabrzdí. Ke každému novému rozjezdu nebo zrychlení potřebuje auto další dávku paliva.

Instruktor úsporné jízdy Jan Horníček vysvětluje: "Velice důležité je myslet na to, že když jednou rozjedu auto a poté zabrzdím, celá energie, kterou jsem z paliva dostal, se ztratí přeměnou na teplo v brzdách. Je proto dobré jezdit plynule a předvídavě.“

K červené nespěchejte
Je zcela zbytečné pospíchat k semaforu, když na něm svítí červená. Podobně to platí někdy také u zelené, jestliže jste od semaforu ještě příliš daleko.

Pokud umíte správně odhadnout, že už na zelenou křižovatku neprojedete, vyplatí se začít brzdit raději dříve, aby auto nezastavilo úplně. A nejlépe motorem.

Kvůli plynulosti a menším ztrátám paliva je totiž výhodnější startovat "letmo“. V praxi to znamená, že řidič pomalu dojíždí k semaforu a jakmile padne zelená, zařadí druhý rychlostní stupeň a pomalu zrychluje. Neúsporný rozjezd na jedničku odpadá.

Naučte se předvídat
"Ekonomická jízda je také bezpečná, protože každý, kdo se snaží takto jezdit, jede, jako by neměl brzdy. Musí umět předvídat, co se všechno na silnici může stát, aby brzdy příliš často nepotřeboval," říká Horníček.

Plynuleji jede také řidič, který před značkou blížící se obce v předstihu sundá nohu z plynu a auto nechá samo zpomalovat bez brzdění. Je přitom lepší postupně s klesající rychlostí podřazovat třeba až na třetí stupeň, pokud je zapotřebí větší brzdící účinek motoru.

Pro plynulý vjezd do obce vymysleli v některých zemích dopravní značku upozorňující řidiče, že se za dejme tomu 200 metrů objeví město nebo vesnice. Plynulý dojezd se vyplácí i před každou křižovatkou, před níž je nutné zpomalit. Namísto prudkého sešlápnutí brzdy je k ní ekonomičtější dojíždět se zařazeným rychlostním stupněm. 

Auto.iDNES.cz ve spolupráci s kampaní "Hledáme řidiče třídy A" přináší videoseriál a v něm rady Jana Horníčka, dvojnásobného vítěze soutěže o nejnižší spotřebu, kterou tradičně pořádá v Mladé Boleslavi autoklub značky Škoda.

Více informací o projektu:
uspornajizda.cz


Brzděte motorem
Při brzdění motorem u moderních aut dochází k uzavření přívodu paliva a žádné palivo se nespotřebovává. Vůz jede takzvaně zadarmo, a přitom se šetří brzdy. Brzdění motorem proto může být u aut, ve kterých dodávku paliva řídí elektronika, výhodnější než jízda na volnoběh neboli na neutrál.

Autoři:




Nejčtenější

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Sbírka starých škodovek trutnovského spolku Reincars.
Jejich vášní jsou staré škodovky, nadšenci jich obnovili už tři desítky

Je jich šest a spojuje je láska ke starým škodovkám. Členové trutnovského spolku Reincars dávají desítky let starým automobilům nový život.  celý článek

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu
Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným, po kterém pasou výrobci akumulátorů. Mnohem větší patálie...  celý článek

Audi A7 Sportback
Nové Audi A7 Sportback umí až do 160 km/h plachtit s vypnutým motorem

Nové Audi A7 Sportback je pořádný kus auta, zcela nová generace přijíždí jen pár měsíců po nové vlajkové lodi značky, limuzíně A8. Pětidveřový fastback z ní...  celý článek

Yamaha podle všeho připravuje vstup velkého tříkolového motocyklu na trh....
Motorkáři zbrojí na Miláno, letos ve znamení naháčů a nového GoldWingu

Hlavní novinky motorkářské výstavy EICMA v Miláně letos podle většiny upoutávek přijedou z Japonska. Módní retro vlna pro příští rok nabírá ostřejší a...  celý článek

Další z rubriky

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.