Autoškola úsporné jízdy 3.: předvídavý řidič jezdí za míň

aktualizováno 
Ve třetí části seriálu úsporné jízdy nás šampion rallye naučí jezdit plynule. Nižší spotřeby dosáhnou ti, kteří dobře předvídají a snaží se nejezdit stylem brzda-plyn. Samozřejmě, pokud si to situace na silnici vyloženě nežádá.

Brzdění maří práci motoru
Málokdo si za volantem uvědomuje, kolik je zapotřebí energie při zrychlení auta a jak rychle se tato energie ztratí, jakmile řidič zabrzdí. Ke každému novému rozjezdu nebo zrychlení potřebuje auto další dávku paliva.

Instruktor úsporné jízdy Jan Horníček vysvětluje: "Velice důležité je myslet na to, že když jednou rozjedu auto a poté zabrzdím, celá energie, kterou jsem z paliva dostal, se ztratí přeměnou na teplo v brzdách. Je proto dobré jezdit plynule a předvídavě.“

K červené nespěchejte
Je zcela zbytečné pospíchat k semaforu, když na něm svítí červená. Podobně to platí někdy také u zelené, jestliže jste od semaforu ještě příliš daleko.

Pokud umíte správně odhadnout, že už na zelenou křižovatku neprojedete, vyplatí se začít brzdit raději dříve, aby auto nezastavilo úplně. A nejlépe motorem.

Kvůli plynulosti a menším ztrátám paliva je totiž výhodnější startovat "letmo“. V praxi to znamená, že řidič pomalu dojíždí k semaforu a jakmile padne zelená, zařadí druhý rychlostní stupeň a pomalu zrychluje. Neúsporný rozjezd na jedničku odpadá.

Naučte se předvídat
"Ekonomická jízda je také bezpečná, protože každý, kdo se snaží takto jezdit, jede, jako by neměl brzdy. Musí umět předvídat, co se všechno na silnici může stát, aby brzdy příliš často nepotřeboval," říká Horníček.

Plynuleji jede také řidič, který před značkou blížící se obce v předstihu sundá nohu z plynu a auto nechá samo zpomalovat bez brzdění. Je přitom lepší postupně s klesající rychlostí podřazovat třeba až na třetí stupeň, pokud je zapotřebí větší brzdící účinek motoru.

Pro plynulý vjezd do obce vymysleli v některých zemích dopravní značku upozorňující řidiče, že se za dejme tomu 200 metrů objeví město nebo vesnice. Plynulý dojezd se vyplácí i před každou křižovatkou, před níž je nutné zpomalit. Namísto prudkého sešlápnutí brzdy je k ní ekonomičtější dojíždět se zařazeným rychlostním stupněm. 

Auto.iDNES.cz ve spolupráci s kampaní "Hledáme řidiče třídy A" přináší videoseriál a v něm rady Jana Horníčka, dvojnásobného vítěze soutěže o nejnižší spotřebu, kterou tradičně pořádá v Mladé Boleslavi autoklub značky Škoda.

Více informací o projektu:
uspornajizda.cz


Brzděte motorem
Při brzdění motorem u moderních aut dochází k uzavření přívodu paliva a žádné palivo se nespotřebovává. Vůz jede takzvaně zadarmo, a přitom se šetří brzdy. Brzdění motorem proto může být u aut, ve kterých dodávku paliva řídí elektronika, výhodnější než jízda na volnoběh neboli na neutrál.

Autoři:

Nejčtenější

Pár základních pravidel a fint pro parkování v nákupních centrech

2016: Přeplněná parkoviště před OC Metropole Zličín, jedním z největších...

O parkování na obřích parkovištích u nákupních center se traduje spousta mýtů. Tím největším je, že pokud je od silnice...

ANALÝZA: Svět aut je pod dohledem Velkého bratra, nikdo se neschová

Ilustrační snímek

Auta byla ještě před pár lety symbolem svobody, do moderního vozu je ovšem o strach sednout. Na tapetě je teď Čína,...

Moderní diesely jsou čistší než benzinová auta, ukazuje měření v provozu

Emisní laboratoř Škody Auto

Evropská asociace výrobců automobilů zveřejnila výsledky měření dieselových motorů v reálném provozu. Vyplývá z nich,...

Žádné auto, žádné problémy. Moskvané odhalili kouzlo jejich sdílení

UCPANÁ SILNICE. Muž přechází ulici během dopravní zácpy na nábřeží řeky Moskvy...

Desetitisíce obyvatel Moskvy začaly využívat sdílení automobilů kvůli stoupajícím nákladům na parkování a úbytku...

Sklad, kde vládne chaos, řídí centrální mozek. Víme, jak funguje

Sklad náhradních dílů v Řepově u Mladé Boleslavi

Do Boleslavi dorazí denně 200 kamionů s 28 tisíci autodíly. S uložením tolika věcí pomáhá umělá inteligence. V...

Další z rubriky

ANALÝZA: Svět aut je pod dohledem Velkého bratra, nikdo se neschová

Ilustrační snímek

Auta byla ještě před pár lety symbolem svobody, do moderního vozu je ovšem o strach sednout. Na tapetě je teď Čína,...

Autofotka týdne: Elektrické monstrum atakuje americké modly

Rivian R1T

Zapamatujte si značku Rivian. Zatím není známá, ale když všechno dobře dopadne, mohla by to být druhá Tesla. Rivian...

Odpovědnost za řízení zatím nese člověk. Otázka je, jak dlouho

Autonomní kabinka Volkswagen Sedric

Divoké představy o budoucí podobě silničního provozu se pomalu začínají naplňovat. Jaké problémy s provozem autonomních...

Najdete na iDNES.cz