Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Autům pod kůži: podívejte se, jak se maskují

aktualizováno 
Kožené kalhoty už dávno nefrčí, pokud nejste motorkář, vypadáte trapně. Když je ale při testování oblékne auto, je rázem středem pozornosti. A vůbec nevadí, že jsou samá záplata.

"Podívej, co to tam jede?" pokřikují na sebe řemeslníci, když kolem nich jedeme se zamaskovanou Kiou Soul. To, že jako doprovodné auto jede krásný roadster Opel GT, který v našich končinách skoro nepotkáte, a ještě mu naschvál "vymetáme pavouky z výfuku", je v tu chvíli jedno. Zděšeně civí na auto s plandajícími koženkovými potahy a hádají se, co je zač.

V kopcích andaluské Sierra Nevady, za polárním kruhem ve Skandinávii, ve vedru pouště v kalifornském Údolí smrti, tam potkáte zamaskované auto, které automobilka teprve vyvíjí, docela snadno. Ale v Praze?!

Kia Soul

Unikát v Česku
Soul se naživo představí v říjnu na autosalonu v Paříži. Právě v těchto dnech ukázala Kia světu první obrázky sériové verze, kterou malovalo evropské designérské studio (předchozí pocházely z kalifornských a korejských designcenter). Dva ručně postavené exempláře jsou nyní schované v pražské centrále zastoupení Kia. Sice mají kamufláž, v provozu má ale jejich oblek přesně opačný efekt: budí pozornosti víc, než by automobilka chtěla. 

Kia Soul

Městské SUV, které dostane výhradně pohon předních kol, jsme projeli ještě předtím, než se ukáže veřejnosti. Dostali jsme ho zamaskované na pár hodin a pořádně prozkoumali jeho prapodivný oblek.

Kia Soul

"Projeďte si ho, vyzkoušejte, prohlédněte. Hlavně ho nefoťte nezamaskované a fotit by se neměl také interiér, ještě není definitivní," říkají u Kie, když nám ho předávají. "Do kolika ho vrátíte? V šest si ho berou Korejci a budou na něm cosi testovat," vysvětluje Vít Pěkný, šéf českého zastoupení automobilky.

Kia v maskáčích
Vyrážíme do provozu, ostatní auta se nestačí divit a řidiči zapomínají řídit. Přední maskování je přichyceno plastovými i kovovými háčky. Světla zlehka zakrývá síť. Prý je tak akorát tak hustá, jako by lampy byly zašpiněné. Bez problémů jsou vidět i směrovky, když blikají. Zadní okno překrývá síť také. Převozní SPZ máme jen tak narychlo položené za oknem, to kdyby si naše tajemné auto chtěli proklepnout policisté.

V koženkových potazích jsou schované kapsy, ve kterých jsou kusy polystyrénu. Přidají sem tam nějaký faldík na karoserii a zmatou oko diváka. Když upalujeme po silnici a ujíždíme před zvědavými pohledy, maskování plandá a hlučí.

Kia Soul

Do kufru lezete jako do babiččina koženkového loďáku. Odepnete dva zipy - jezdce se k sobě dokonce dají zapnout zámečkem - a pod nimi je teprve víko zavazadlového prostoru. V kufru s dvojitým dnem jsme našli plachtu, pod kterou Kia Soul spí přes noc v tmavém koutě garáže. Je tam schovaný hezky pod zámkem, aby ho nevyšpionovala konkurence. Na dveřích koženka drží s pomocí oboustranné lepicí pásky a tkalounů s našitým suchým zipem, které se zajistí přes vnitřní stranu dveří.

Co nejošklivější
Automobilky se snaží auta co nejvíc znetvořit. Na maskování automobilky kromě koženky používají různé plachty (povětšinou bílé nebo šedé), oblíbené jsou velkoplošné plastové kryty, používá se také speciální pěna, která změní obrysy. Technici se nerozpakují improvizovat, to pak používají samolepicí pásku, karton... vlastně cokoliv, co najdou v dílně.

Kia Soul

Oblíbené jsou také samolepky potištěné speciálními vzorky, které jako by vám tančily před očima. Hůře se pak rozpoznávají prolisy a linie karoserie. U Kie je ale prý nemají rádi. Koženkové "futrály" jsou sice nákladnější, ale také praktičtější - dají se totiž kdykoliv jednoduše sundat.

Na šití maskáčů pro auta existují specializované firmy. Pracují s maximální loajalitou, nic o svých zákaznících neprozradí.

Kia Soul

Na internetu jsme našli třeba americkou firmu Automotive Canvas, šitím maskovacích oblečků pro prototypy se ale moc nechlubí a radějí prezentuje své ostatní aktivity.

I přes zákaz jsme soul nakonec svlékli a podívali se mu na "čumák". Není to nic složitého: Otevře se kapota, háčky na gumách jsou v motorovém prostoru zachycené, kde se dá, dole drží za lemy blatníků a nárazník.

Kia Soul

Žádné značky
Kliky překrývá koženka taky, když se dovnitř chcete dostat, odepnete suchý zip. Záplata překrývající nádrž je na obou stranách, funkční - tedy otevírací na suchý zip - je ale jen ta nalevo.

Všechna loga na autě "maskéři" schovali. Na volantu ho přelepili černým kolečkem z tlustého papíru. Znáčky Kie na litých kolech jsou pod stříbrnou samolepkou. Šlo se i do takových detailů, jako jsou značky na oknech, ty překryli z obou stran černou páskou.

Prototyp na výletě
Všechno na autě je plně funkční: rádio hraje, klimatizace klimatizuje... Interiér má finální podobu, jen v něm nejsou ty správné materiály. Tam, kde bude čalounění, nebo plast měkčený, případně s texturou, je v našem soulu hladká matná černá umělá hmota.

Vše je precizně smontované, nic nedrnčí, nebouchá, nevrže. Ruční práce se pozná. Uvnitř je hlavně vpředu spoustu místa, vzadu se i díky mohutným zadním sloupkům cítíte možná o něco stísněněji. Díky vyšší poloze za volantem máte dobrý přehled o dění na silnici.

Kia Soul

Na silnici je soul hodně tvrdý. Když jsme ho prohnali po rozbité okresce, držel na ní skvěle, i díky širokým kolům. Předsériové auto pohání benzinová jedna-šestka. Samozřejmě také není úplně obyčejná, má nesériovou řídící jednotku. Pozná se to i podle hodně citlivého plynu. Motor hezky jede, má zátah, o kterém si dnešní emisními normami přidušené šestnáctistovky mohou nechat zdát.

Kia Soul

Kia Soul se bude vyrábět v Koreji od října, na český trh dorazí v únoru 2009. Podle prvních odhadů by se oproti cee´du mělo připlácet přibližně padesát tisíc.

Kia SoulKia SoulKia Soul





V nabídce nového modelu budou v Česku motory: benzinová i naftová jedna-šestka. Korejská centrála mluví i o turbodieselovém dvoulitru, jestli bude v nabídce i pro české souly, prozatím jasné není. Celkem 4 105 milimetrů dlouhý, 1 610 mm vysoký a 1 785 mm široký soul má rozvor 255 centimetrů.

Kia SoulKia Soul








Nejčtenější

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Kia Carens - front
Autocentral: Test Kia Carens 1.7 CRDi

Značka Kia se těší čím dál tím větší oblibě. Jaká je Kia Carens 1.7 CRDi, ohlodávaná tři roky zubem času?   celý článek

Další z rubriky

BMW X3
BMW X3 má v nové generaci hranaté mlhovky a šestiválec s turbem

Po obvyklých sedmi letech BMW mění model X3 za novou generaci. V řadě mnichovských SUV, která brzy pokryje kompletní spektrum od X1 do X7, má důležitou pozici...  celý článek

Jaguar E-Pace
E-Pace je nejmenší jaguar pro masy. Zas to zkouší s pohonem předních kol

Tradiční britská značka se mění. Většinu její nabídky sice stále tvoří sportovní sedany, ale v počtu prodaných aut brzy získají převahu SUV. Stačit bude, když...  celý článek

Wey
Autofotka týdne: Číňané jsou největší překvapení autosalonu ve Frankfurtu

Čínské automobilky udělaly na letošním frankfurtském autosalonu dobrý dojem. Zda je to pro zavedené automobilky špatná zpráva se teprve ukáže. Do Evropy se...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.