Firma, která letos slaví století své existence, loni oznámila, že nákladní vozy přestane vyrábět v lednu. Avia Motors v letošním roce vyrobí desítky vozů, které splňují dosavadní emisní normu Euro 6. Podnik letos také vyrobí devatenáct výročních vozů, které připomenou rok 1919, tedy letopočet vzniku značky Avia. „Na podzim začnou platit nové emisní normy, výrobu dieselů by prodražily,“ uvedl mluvčí firmy Andrej Čírtek.
Loni Avia Motors vyrobila přes sedm desítek vozů různých provedení. Letos se soustředí především na vozy s pohonem všech kol. Vozy 4x4 budou i nadále v nabídce automobilky a bude je stavět pouze na zakázku. Avia se zároveň chce stát subdodavatelem některých komponentů potřebných pro automobilový průmysl a jedná s klienty o rozšíření výrobního programu.
Další možností do budoucna by mohla být elektromobilita. „Zástupci přeloučského výrobce jednají s několika potenciálními partnery z Evropy i Asie o společné výrobě užitkových elektromobilů lehké a střední kategorie. Avia by do projektu poskytla svou současnou modelovou řadu vozů Avia Initia, partneři by dodávali elektrický pohonný systém,“ uvedla společnost.
Podobnou spolupráci už Avia měla. Koncem minulého desetiletí vyráběla elektromobily na podvozku Avia modelové řady D ve spolupráci s britskou firmou Smith, tyto vozy se pak uplatnily na britském a americkém trhu. Nadále se podnik chce věnovat servisu.
„Náhradními díly v dostatečném množství disponuje pouze naše společnost, navíc budeme potřebné součástky i nadále vyrábět, a to včetně montáže dílů do celků,“ řekl generální ředitel Avia Motors Tomáš Adamec.
Automobilka v Přelouči sídlí v prostorách Czechoslovak Group (CSG), kam se přestěhovala výrobní linka z pražských Letňan. Společnost Avia Motors koupil holding CSG v roce 2016 od indické skupiny Ashok Leyland Motors, která v roce 2013 produkci v Česku ukončila a přenesla ji do Indie.
Sto letV letošním roce si Avia Motors připomíná stoleté výročí vzniku společnosti i značky, což ji řadí k nejstarším tradičním průmyslovým podnikům v české historii. V roce 1919 začali psát historii značky konstruktéři Pavel Beneš a Václav Malý, ke kterým se záhy přidali ještě Miroslav Hajn a J. F. Koch. Beneš s Hajnem se pak stali ústředními postavami firmy až do počátku 30. let. Ta se nejdříve věnovala výrobě vrtulí, opravám letadel a truhlářským zakázkám. Ale už v roce 1920 Beneš a Hajn představili světu na svou dobu unikátní a revoluční letoun AVIA BH-1 Exp. Ten byl prvním z celé řady slavných a úspěšných letounů značky Avia, které se uplatnily v civilních službách i u vojenských letectev nejen u nás, ale i v zahraničí. V 60. letech se firma Avia přeorientovala z letecké výroby na produkci nákladních vozidel, které tvoří dodnes hlavní prvek jejího výrobního programu. |