Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Ruské monstrum Avtoros Šaman projede úplně všechno

aktualizováno 
Malá ruská automobilka Avtoros vyrábí opravdu netradiční auta. Mají tři nebo čtyři nápravy, obří pneumatiky a mají projít jakýmkoliv terénem. Nejnovější model se jmenuje Šaman. Auto umí jezdit na souši i po vodě.

Avtoros Šaman | foto: Avtoros

Nový model Šaman nahrazuje ve výrobním programu model X-Trim podobných vlastností, který jsme vám krátce představili již před čtyřmi lety. Novinka má taktéž pohon osmi kol a v případě potřeby i všechna řiditelná. Vedle tradičního pohonu kol najdeme na novince i lodní šroub pro pohyb ve vodě.

Fotogalerie

Ultimativní terénní auta Avtoros nejsou ale žádnou exhibicí konstruktérů. Pro náročný provoz na rozlehlých plochách Sibiře jsou podobná auta nezbytná, bez nich by byly mnohé osady velkou část roku nedostupné. Problém paradoxně není v zimě, ale naopak v létě, kdy se zmrzlá tundra mění na jeden velký močál. A právě pro takový terén je šaman jako dělaný.

Auto je to poměrně velké, na délku měří 6,3 metru, široké je 2,5 metru a vysoké 2,7 metru. Při hmotnosti necelé čtyři tuny uveze šaman podle podmínek jednu až jednu a půl tuny nákladu. Relativně prostorný interiér pojme až deset cestujících, každý má vlastní sedadlo a podle přání zákazníka může být interiér docela komfortní, alespoň co se týče určení vozidla.

Docela povedený je i design. Přes jeho ryzí účelovost má šaman moderní tvary, které samozřejmě nelze porovnávat s běžnou automobilovou produkcí, ale mezi užitkovými auty se rozhodně neztratí. Karoserie je částečně vyrobena ze sklolaminátu a prosklená je jen v nezbytně nutné míře. Podle specifikace může být prostor pro posádku klimatizovaný. Celá kabina je vodotěsná.

Avtoros Šaman

Světlá výška šamanu je 45 centimetrů, rozvor mezi prostředními nápravami je jen 2,15 metru a nájezdové úhly jsou 80 stupňů. Všech osm kol je nezávisle zavěšených na páteřovém rámu. O pohon se stará jeden ze tří motorů, z kterých si zákazníci mohou vybírat. Dodavateli jsou Iveco a Hyundai. Třílitrový diesel Iveco má výkon 170 koní, stejně velký motor od Hyundaie poskytuje až 240 koní, respektive menší motor 2,5 litru od stejného výrobce má 178 koní.

Motor je spojený s automatickou převodovkou Agile, případně může být šaman vybavený šestistupňovou manuální převodovkou ZF.

Výrobce uvádí, že průměrná spotřeba na 100 kilometrů je 20 litrů nafty. Ve velmi náročném terénu ale může výrazně vzrůst. V sibiřských podmínkách tak nezbytně dlouhý dojezd zaručí velká nádrž na 280 litrů paliva. Maximální rychlost sice není u takového typu auta podstatná, proto nepřekvapí, že na pevném povrchu dokáže šaman uhánět maximálně osmdesátkou. Ve vodě pak dosáhne maximálně sedmikilometrové rychlosti.

Avtoros Šaman

Pro provoz v náročných podmínkách jsou důležité i nízkotlaké pneumatiky. Ty si výrobce vyvinul sám. Jmenují se X Trim nebo S Trim a mají rozměr 1240/580 21LT. Speciální šípovitý desén je určený speciálně do rozmočeného terénu. Auto je navíc vybaveno automatickým dofukováním, takže lze podle terénu snadno měnit tlak v pneumatikách. Cena jedné pneumatiky se pohybuje okolo 12 000 korun.

Cena šamana je individuální podle výbavy, Avtoros ji neuvádí. Automobilka je plně vytížena dodávkami pro ruský trh, a tak se zatím s jejími výrobky mimo Rusko nesetkáme.

Autor:




Nejčtenější

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Další z rubriky

Philips and Renault collaborate at the 2017 Frankfurt Motor Show
OBRAZEM: Hyundai i30 má nový krásný zadek

Fastback je trochu pozapomenutý druh karoserie. Poslední dobou ovšem zažívá renesanci, akorát se jim říká jinak. Ladně splývající záď sportovního střihu nově...  celý článek

Hyundai Kona
První dojmy: městský floutek Hyundai Kona má štramácký kabát

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Zatraktivnit značku, oslovit nové zákazníky a přispět k dosažení pozice nejsilnější asijské značky v Evropě – takovými hesly začíná oficiální popis nového vozu...  celý článek

Elektrická tříkolka Nobe
Autofotka týdne: Nádherná elektrotříkolka z Estonska

Zatím je to jen počítačová vizualizace, pokud ale tvůrci seženou peníze na vývoj a start výroby, bude to parádní retro odkazující na italskou designérskou...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.