Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Půl století s borcem, který stavěl pražské tunely. Dnes ho má vytetovaného

Pavel Brchel a nakladač CAT 950 z roku 1966 si byli nejspíš předurčeni osudem. Jak jinak si vysvětlit, že společně jezdí a pracují už skoro půl století? Čtěte vyprávění muže, který svého plechového parťáka zná déle než vlastní manželku.

Pavel Brchel a nakladač CAT 950 z roku 1966 si byli nejspíš předurčeni osudem. | foto: Viola ProcházkováiDNES.cz

V roce 1991 jsme tento „katr“ společně s bratrem Petrem zachránili před sešrotováním. Naše společná historie však začala ještě mnohem dřív. Poprvé jsem si do tohoto nakladače sedl, když mi bylo šestnáct a učil jsem se na obor strojník u Pražských komunikací. Ve škole jsem patřil k nejlepším, takže jsem si sáhl na ty nejmodernější stroje, jaké byly tehdy v Československu k mání.

Auto DNES

Devětsetpadesátka patřila k absolutní špičce strojírenství, socialistické mašiny jí nesahaly ani po ráfky. Myslím, že druhý takový stroj tu měla jen Konstruktiva, ze Západu tehdy nebylo snadné je získat. Jezdění s devětsetpadesátkou bylo za odměnu a taky líp vynášelo. Při práci se sypkým materiálem jsem dokázal naložit i tisíc tun za jednu směnu, což rozhodně nebyl standard.

Hned po učení jsem pak na katr, jak se říká strojům značky Caterpillar, nastoupil jako druhá posádka. Práce s nejlepší technikou měla i své stinné stránky – výkonné caterpillary si nemohly oddechnout ani na chvilku, tím pádem i strojníci museli být neustále k dispozici.

Já jsem se naštěstí práce nikdy nebál – už za socialismu jsme s bratrem po pracovní době melouchařili s avií a bobcatem, který jsme koupili za sedm tisíc korun československých. Když přišla revoluce, jezdil jsem s „katrem“ Pražských komunikací na deponce soli Tyrolka Troja.

Na rozjezd vlastního podnikání nám s bráchou scházely prostředky, ale v roce 1991 nás potkalo velké štěstí. Pražské komunikace se rozhodly vysloužilou devětsetpadesátku sešrotovat a my jsme ji ve šrotu vykoupili za 25 tisíc korun, za cenu starého železa. Trvalo pak ještě rok, než jsme za pomoci technika z Phoenixu-Zeppelin nakladač zprovoznili a v červnu 1992 jsme pod značkou Brchel P+P začali konečně podnikat.

Dneska máme ve firmě i moderní stroje – samozřejmě Caty – ale stará devětsetpadesátka pořád jezdí. Počítadlo motohodin se dávno zaseklo, budou jich desítky tisíc. Trápí nás koroze, ale startuje pořád na první dobrou. Jen ten komfort už se s dnešní technikou nedá srovnávat.

Počítadlo motohodin se dávno zaseklo, budou jich desítky tisíc. "Trápí nás...

V kabině je kravál, všechno bouchá a klepe. Na práci s dlouhými pákami musíte vynaložit skutečnou sílu, není tu žádná elektronika. Náš veterán teď čistí jímku u betonárky v Hloubětíně, šetříme ho, svůj díl práce už si odsloužil. Účastnil se zemních prací na Strahovském tunelu, v tunelech Mrázovka snižoval celou stráň, podílel se i na modernizaci sparťanského stadionu na Letné. 

Neumím si představit, že bychom se ho zbavili, vždyť patříme k sobě. Skotačil jsem na něm ještě předtím, než jsem poznal svou ženu. Mimochodem, od ní jsem k padesátým pátým narozeninám dostal tetování s nakladačem. Ví, že je to moje vášeň a nemoc.

Plechárna

V nové nepravidelné rubrice představujeme příběhy lidí, kteří si během života zamilovali nějakou krásnou pojízdnou „plechárnu“ – ať už je to motorka, auto, autobus, náklaďák nebo třeba bagr, který je hrdinou prvního dílu. Velkou část života v jeho kabině strávil vyučený silničář-strojník Pavel Brchel (66 let) z Prahy, spolumajitel firmy Brchel P+P, zemní práce. 

Také máte svou „zamilovanou plechárnu“?                                                        Napište nám na autodnes@mfdnes.cz.

Autoři:
  • Nejčtenější

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

VW chystá restart v Číně. Nový koncept jsme prozkoumali jako jediní na světě

24. dubna 2024

Exkluzivně Andreas Mindt, obrovský sympaťák a nadšený autař s šéfdesignérskou tužkou značky Volkswagen obchází...

Čína udává v autoprůmyslu směr, pekingskému salonu vládnou elektromobily

27. dubna 2024

Elektromobily a digitální konektivita jsou hlavním tématem největšího čínského autosalonu, který...

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

Europoslanci schválili lepší vymáhání pokut za dopravní přestupky v zahraničí

26. dubna 2024

V Evropské unii by měla fungovat lepší spolupráce mezi členskými státy při vymáhání pokut pro...

Toyota slaví, je novou dvojkou českého trhu

26. dubna 2024

Domácí automobilka Škoda Auto je prakticky neotřesitelnou jedničkou českého trhu s novými...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...