Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Bajaj Lite: další superlevný vůz na obzoru

aktualizováno 
Automobily za velmi nízké ceny - to je tržní segment, kde se za pár let dočkáme velkých soubojů. Cestu k vozu za babku ukázala Tata svým modelem Nano, ale konkurence se nenechá zahanbit.
Bajaj Lite

Bajaj Lite | foto: dancewithshadows.com

Superlevné automobily prožívají poslední dobou renesanci. Zdá se, že bychom se mohli během několika roků dočkat podobné vlny motorizace, jakou zažila poválečná Evropa. Hlavním trhem tentokrát ale bude jižní a jihovýchodní Asie.

Zde by měly výraznou roli sehrát superlevné automobily, oproti nimž je Dacia Logan luxusním vozem. Přitom právě logan nastartoval vlnu levných vozů a donutil o nich přemýšlet i velké výrobce – Volkswagen chystá miniauta na bázi studie Up, do levného segmentu hledá cestu i Toyota a Fiat, následovat ale určitě budou i další.

To v Asii nejsou auta s cenou loganu nic neobvyklého, a tak se místní výrobci chystají ještě níže. Novou metu nastavila Tata s nedávno představeným modelem Nano.

Cena minivozítka by se měla pohybovat na hranici 50 000 korun. Mnozí nevěří, že lze za takové peníze auto vyrobit, ale realita bude asi jiná.

Ostatně znalci jistě ví, že svého času se v Indonésii vyráběl a prodával vůz Timor, jehož cena činila zhruba 60 000 korun. Tehdy šlo ovšem o prachsprostou kopii i u nás známého vozu Kia Sephia.

To Bajaj, další indický výrobce, připravuje originální automobil s nízkou cenou. Koncept Lite představil Bajaj poměrně v tichosti dokonce dva dny před Tatou, jenže v tomto případě nejde zatím o finální automobil.

Zatímco Tata Nano pomalu míří na trh, Lite má před sebou ještě poměrně dlouhou cestu – na trh se dostane nejspíše až v roce 2010 (některé zdroje uvádí 2009).

Přesto, nebo právě proto, by měl být nový minivůz Bajaj zajímavější než jeho konkurent. Svůj podíl by na tom měla mít i aliance Renault - Nissan, která se chystá do spolupráce s Bajaj vstoupit.

Kromě výroby lehkých užitkových vozů by měl tento francouzsko-japonský výrobce spolupracovat s Bajaj právě na projektu superlevného vozu – jak se zdá, Logan Renaultu nestačí.

Finální spolupráce zatím není potvrzena, ale z komentářů Carlose Ghosna, šéfa Renaultu, je vidět, že je vše téměř na spadnutí. Podle něj by měl být automobil Bajaj dražší než Tata Nano, ale také vyspělejší. Renault - Nissan by se sice neměl podílet na vývoji většiny mechanických částí, Bajaj si ale již dříve dal za cíl, že důležitější než cena je spotřeba.

A právě na tu bude u Lite kladen hlavní důraz – měla by být poloviční oproti dnešním malým vozům, očekávat tedy můžeme zhruba 3 litry paliva na 100 kilometrů, možná i méně.

Motorizací, které budou pocházet z vývojových dílen Bajaj, bude k dispozici prý několik, počítá se i s dieselovým motorem.

Pan Bajaj, šéf automobilky, dokonce naznačil, že problémem by neměla být ani přestavba na LPG, CNG, nebo dokonce hybridní pohon – platforma toto vše umožňuje.

Podíl Renault - Nissan na tomto minivozítku je trochu nejasný – hovoří se o tom, že by z dílen aliance mohl pocházet design, podvozkové části nebo interiér.

Společnými silami by mohla vzniknout i továrna na výrobu těchto vozítek. Lite byl sice předveden jako osobní vůz, ale na stejné platformě by podle různých zdrojů měly vzniknout i lehké užitkové automobily s různým provedením karoserie, a dokonce dvěma délkami rozvorů. To vše vždy s cenou zhruba 3 000 dolarů, tedy asi 53 000 korun.

Autor:




Nejčtenější

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu
Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným, po kterém pasou výrobci akumulátorů. Mnohem větší patálie...  celý článek

Audi A7 Sportback
Nové Audi A7 Sportback umí až do 160 km/h plachtit s vypnutým motorem

Nové Audi A7 Sportback je pořádný kus auta, zcela nová generace přijíždí jen pár měsíců po nové vlajkové lodi značky, limuzíně A8. Pětidveřový fastback z ní...  celý článek

Yamaha podle všeho připravuje vstup velkého tříkolového motocyklu na trh....
Motorkáři zbrojí na Miláno, letos ve znamení naháčů a nového GoldWingu

Hlavní novinky motorkářské výstavy EICMA v Miláně letos podle většiny upoutávek přijedou z Japonska. Módní retro vlna pro příští rok nabírá ostřejší a...  celý článek

Sbírka starých škodovek trutnovského spolku Reincars.
Jejich vášní jsou staré škodovky, nadšenci jich obnovili už tři desítky

Je jich šest a spojuje je láska ke starým škodovkám. Členové trutnovského spolku Reincars dávají desítky let starým automobilům nový život.  celý článek

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Další z rubriky

Philips and Renault collaborate at the 2017 Frankfurt Motor Show
OBRAZEM: Hyundai i30 má nový krásný zadek

Fastback je trochu pozapomenutý druh karoserie. Poslední dobou ovšem zažívá renesanci, akorát se jim říká jinak. Ladně splývající záď sportovního střihu nově...  celý článek

Volvo XC40
XC40: nejmenší volvo přináší novou platformu, přidá i nové tříválce

XC40 je nejmenší SUV švédské značky a zároveň první zástupce nové generace kompaktních modelů Volvo. Vyrábět se bude v Belgii a dostane několik novinek, které...  celý článek

Dopravní nehoda mezi obcemi Nelahozeves a Velvary (3. října 2017).
Bílé čáry na silnici mají řidičům napovídat, změnit je není jednoduché

Tragická nehoda u Nelahozevsi, při které řidič předjíždějící v zatáčce na plné čáře zabil sebe a matku dvou dětí, rozpoutala diskuzi ohledně vodorovného...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.