Bajaj Lite

Bajaj Lite | foto: dancewithshadows.com

Bajaj Lite: další superlevný vůz na obzoru

  • 31
Automobily za velmi nízké ceny - to je tržní segment, kde se za pár let dočkáme velkých soubojů. Cestu k vozu za babku ukázala Tata svým modelem Nano, ale konkurence se nenechá zahanbit.

Superlevné automobily prožívají poslední dobou renesanci. Zdá se, že bychom se mohli během několika roků dočkat podobné vlny motorizace, jakou zažila poválečná Evropa. Hlavním trhem tentokrát ale bude jižní a jihovýchodní Asie.

Zde by měly výraznou roli sehrát superlevné automobily, oproti nimž je Dacia Logan luxusním vozem. Přitom právě logan nastartoval vlnu levných vozů a donutil o nich přemýšlet i velké výrobce – Volkswagen chystá miniauta na bázi studie Up, do levného segmentu hledá cestu i Toyota a Fiat, následovat ale určitě budou i další.

To v Asii nejsou auta s cenou loganu nic neobvyklého, a tak se místní výrobci chystají ještě níže. Novou metu nastavila Tata s nedávno představeným modelem Nano.

Cena minivozítka by se měla pohybovat na hranici 50 000 korun. Mnozí nevěří, že lze za takové peníze auto vyrobit, ale realita bude asi jiná.

Ostatně znalci jistě ví, že svého času se v Indonésii vyráběl a prodával vůz Timor, jehož cena činila zhruba 60 000 korun. Tehdy šlo ovšem o prachsprostou kopii i u nás známého vozu Kia Sephia.

To Bajaj, další indický výrobce, připravuje originální automobil s nízkou cenou. Koncept Lite představil Bajaj poměrně v tichosti dokonce dva dny před Tatou, jenže v tomto případě nejde zatím o finální automobil.

Zatímco Tata Nano pomalu míří na trh, Lite má před sebou ještě poměrně dlouhou cestu – na trh se dostane nejspíše až v roce 2010 (některé zdroje uvádí 2009).

Přesto, nebo právě proto, by měl být nový minivůz Bajaj zajímavější než jeho konkurent. Svůj podíl by na tom měla mít i aliance Renault - Nissan, která se chystá do spolupráce s Bajaj vstoupit.

Kromě výroby lehkých užitkových vozů by měl tento francouzsko-japonský výrobce spolupracovat s Bajaj právě na projektu superlevného vozu – jak se zdá, Logan Renaultu nestačí.

Finální spolupráce zatím není potvrzena, ale z komentářů Carlose Ghosna, šéfa Renaultu, je vidět, že je vše téměř na spadnutí. Podle něj by měl být automobil Bajaj dražší než Tata Nano, ale také vyspělejší. Renault - Nissan by se sice neměl podílet na vývoji většiny mechanických částí, Bajaj si ale již dříve dal za cíl, že důležitější než cena je spotřeba.

A právě na tu bude u Lite kladen hlavní důraz – měla by být poloviční oproti dnešním malým vozům, očekávat tedy můžeme zhruba 3 litry paliva na 100 kilometrů, možná i méně.

Motorizací, které budou pocházet z vývojových dílen Bajaj, bude k dispozici prý několik, počítá se i s dieselovým motorem.

Pan Bajaj, šéf automobilky, dokonce naznačil, že problémem by neměla být ani přestavba na LPG, CNG, nebo dokonce hybridní pohon – platforma toto vše umožňuje.

Podíl Renault - Nissan na tomto minivozítku je trochu nejasný – hovoří se o tom, že by z dílen aliance mohl pocházet design, podvozkové části nebo interiér.

Společnými silami by mohla vzniknout i továrna na výrobu těchto vozítek. Lite byl sice předveden jako osobní vůz, ale na stejné platformě by podle různých zdrojů měly vzniknout i lehké užitkové automobily s různým provedením karoserie, a dokonce dvěma délkami rozvorů. To vše vždy s cenou zhruba 3 000 dolarů, tedy asi 53 000 korun.