5. Trabant sraz Morava v kempu Žralok v Plumlově u Prostějova

5. Trabant sraz Morava v kempu Žralok v Plumlově u Prostějova | foto: Luděk Peřina, MAFRA

Bakelitová show u Plumlova: trabititanic a tuning za 200 tisíc

  • 29
Nejstarší z nich brázdí silnice už téměř šedesát let. Jejich lehké hliníkové motory dodnes slouží jako pohon rogal. Nejvýkonnější vozy v tuningu mají místo zadních sedadel reproduktory z kina nebo dokážou s čtyřtaktem o objemu 1,1 litru a čtyřiceti koňmi pod kapotou ujíždět až stosedmdesátikilometrovou rychlostí.

Opravdové rarity mohli o víkendu vidět nadšenci a fandové na Trabant srazu Morava v kempu Žralok u Plumlovské přehrady. Sjeli se majitelé trabantů z celé České republiky, Slovenska i jižního Polska. Pátý ročník přehlídky, která patří v Česku k největším, se setkal s rekordní účastí v historii. Duroplastových vozů z kategorie veteránů, klasik i upravených krasavců v tuningu se v kempu sešlo přes sto osmdesát.

"Takovou účast jsme nečekali, běžně na srazy jezdí kolem sto padesáti vozů. Je to důkaz, že i když trabantů ubývá, z původních tří milionů vyrobených aut jich dnes po českých silnicích jezdí jen do třiceti tisíc, zájem o ně stále trvá," je přesvědčen jeden z hlavních pořadatelů srazu Michal Štauder.

Letos poprvé také návštěvníci mohli na Plumlovské přehradě osedlat trabititanic. Výroba speciálního šlapadla s vnitřní dřevěnou konstrukcí a koly na plovácích trvala pořadatelům tři měsíce. Úspěch u diváků měla i soutěž v retro stylu, kdy účinkující oblékli silonové tepláky nebo uniformy veřejné bezpečnosti, nasadili rádiovku a společně se svými trabanty se přenesli do doby 60. až 80. let.

5. Trabant sraz Morava v kempu Žralok v Plumlově u Prostějova

Nejstarším veteránem na srazu byl model z počátku 50. let, naopak nejmladší kousky se čtyřtaktním motorem o objemu 1,1 místo původních 0,6 litru sjely z výrobní linky v roce 1991.

"Ještě před třemi lety takovýto vůz nebyl v České republice ani jeden, dnes jich tu kolem pěti desítek najdeme," vypočítává Štauder, který má podobný kousek ve své sbírce také.

Zeleného vyšperkovaného trabanta koupil před deseti lety a od té doby ho v garáži upravuje. "S takovými auty si člověk může hrát, upravovat motor, převodovky... Nakonec jsem vyměnil i karoserii, takže z původních součástek nezůstala ani jediná. Je to koníček, do kterého jsem investoval spoustu času i peněz," přemítá pořadatel. "Pod 200 tisíc bych svého trabanta neprodal."

5. Trabant sraz Morava v kempu Žralok v Plumlově u Prostějova